|
Sida 9 av 18
|
|
|---|---|
|
Flåklypa: Han är 22! Länk Jag håller med dig till 100%, Saab lär ha smygtittat på en och annan turbo motor från Bayern när de började stoppa turboaggregat under saabarnas huvar. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Varför välja när man kan ha både och? :D och JA BMW blir roligare med turbo! "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
När man ändå är inne på ämnet BMW vs SAAB. Hörde ni inte SAABS marknadskampanj i USA för ett tag sedan? De hade tydligen en slogan som var "SAAB Eats asphalt and BMWs for Breakfast" hade säkert något att peka på varför det var på det viset. Ställer mig egentligen rätt frågande till att börja jämföra bilar, "vilken är bäst?" Det blir bara sandlåda av alltihop då det mest handlar om folks känslor gentemot bilmärket. Jag kan mest konstatera att båda är bra, på sitt sätt. //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
| Att SAAB hade en sådan slogan tycker jag säger mer om BMW faktiskt. | |
|
Såsant, varför är alltid m3/m5 en måttstock när överladdade bilars prestanda skall jämföras, om nu överladdning är så frukstansvärt överlägset? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Körde ifrån några 93 Aero med min gamla 325 coupé -93, men det beror nog ofta på vad man har för grepp i backen.. 0-200m var det vi körde. Efter dom meterna går saaben om... | |
|
"Eats BMWs for Breakfast"?? Nog för att SAAB kan gå bra, men det där var det sjukaste och idiotiskaste jag hört på länge. OM man nu skulle sätta en 9-3 Aero mot en 318 så skulle det vara rättfärdigat, men lägg upp en äldre M3:a eller en vanlig 325:a. M3:an hinner man som snabbt se vid sidan av sig innan den försvinner i horisonten framför 9-3:an. Så orginal... ja, amerikanare... säger inte mer. Säger sig självt. Åååh! Nötter! Vad störd man blir. Tappert försök till reklam, men då måste dom ju hålla måttet. Det gör dom inte. Har själv testat ett flertal gånger, och även vänner. Och dom går bra som sagt, men inte så überjävligt. En BMW i garaget är bättre än tio i skogen. |
|
|
Med tanke på en M3-as prestanda är väl den bilen en bra måttstock? Flåklypa: Faktum kvarstår att ett F1 stall har en sjuhelsickes budget. Visst är 750hk väldigt bra för att komma ur en liten 2liters fyra. & tror knappast det behövs mer när man kör Pikes Peak eller när man kör rallycross (550hk). Kanske om man körde bara på strippen. Tror du att BMW Andreas hänger på PP Saaben? Marcus: Den äldre SL 600 har icke biturbo, det var den jag menade. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Klockren slogan btw :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Wendtan>> zxcvVarför skulle SAAB ha smygtittat på nån BMW turbomotor när de i början av -70talet började utväckla 99T ?? De var ju knappast nåt under av varken körbarhet eller tillförlitlighet! Där låg nog 99T som kom -77 bra mycket bättre till. Tänker då mest på homologiseringsprojektet 2002tii som jag tror att mördarbilen hette...? Där var det allt på en gång! Visste ni föresten att det var Saab som UPPFANN Wastegaten så som den fungerar på moderna bilar? Just detta gjorde deras turbomotorer långt mera kördugliga än tidigare galna nedtrimmade Racemotorer som satt i svindyra sportbilar. M.V.H. |
|
|
Aha där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Andreas. Vet inte om jag har nämnt det i den här tråden, men min far ägde en 99T-78. Den var allt annat än problemfri...faktum är att det var bl.a wastegaten som trilskades och ketchupeffekten var/är beryktad i 99T, så den skiljer sig nog inte så mycket mot den tre år tidigare Porsche 930 Turbo eller 2002 Turbo (som den hette). Dessförinnan räddades SAAB av Ford i och med V4-motorn. |
|
|
Anders: Du får de o låta som Saab uppfann turbon :) Jag har kört Saab 99 T och ett under av körbarhet är det ICKE! De var dock den enda Saaben sedan dess med ordentlig växellåda som tålde effekten om jag förstått de hela rätt. Saab 99 och volvo 240 är 2 bilikoner som stod för svensk bilkvalite på 70/80 talet. De var dock väldigt långt ifrån revolutionerande. Jag har hittills inte kört någon motorstarkare Saab utan Torque steer. Jag finner det märkligt då Audi är mer eller mindre befriade från detta fenomen trots framhjulsdrift. Volvo S60T5 har en känning av det, men inte alls som tex 9-3 aero. Jag är långt ifrån trångsynt (som vissa här) och tycker tex att storebors 9-5 aero är en underbar långfärdsbil med bra omkörningsegenskaper. De finns bara ett område den överträffar min 330 och de är komfortmässigt vilket är ganska naturligt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jänkarna var väl först med turbo? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Chevrolet Corvair var först sägs det. | |
| Bland personbilar alltså. | |
|
Jo, hade för mig det. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
wendtan>> Nämn en Framhjulsdriven Audi med stark motor! Visst kan det kännas lite i ratten när man drar på men det är inget JAG stör mig på idag, mer en vanesak tycker jag. Precis som när polarna kör sina bakhjulsdrivna bilar på vintern, de har mindre kul ibland kan jag säga. Att jämföra kraftutvecklingen i 99T med den jämförelsevis extrema diton i 2002T är fel tycker jag, skillnaden SKA vara stor enligt de som kört båda. Det var ju justm DETTA som mosellen fick så bra kritik för när den visades -77 på mässorna. "en turbobíl som går att köra" var rubrikerna ungf i många biltidningar. Visst! spoolupptiden var lång! Men kraftutvecklingen tämligen skonsam och doserbar. Och turbon uppfanns väl i slutet 1800tal? el var det 1910? M.V.H. |
|
|
Andreas: Inte Audi, men jag har väl en VW Passat 1.8T. Delar chassiekomponenter med Audi A6 och A4. Ingen muskelbil, men dock. Ingen torquesteer att tala om jämfört med kompisens 154 hästars LTT 9-3:a. 185 hästars 9-3 är väldigt skakig att köra för att inte tala om Aeron. Där drar det åt alla håll när man trampar på gasen. Jag ser det som trafikfarligt, men jag kanske är bortskämd från mina tyska bilar jag ägt och äger. Ja, jag har kört allihop så jag vet vad jag talar om. Bland annat detta gjorde att far min valde bort 185-hästaren som tjänstebil 1997. |
|
| Det kanske finns en logisk förklaring till att VW/Audi använder 4wd till sina starkare modeller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.