AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
70.017

Saab vs BMW

Sida 8 av 18
Jag är övertygad om att den i bästa fall gör som DTM bilen 7.5 sek. Har du en viktuppgift på saaben? Att den väger under 1000 kg är dock mindre troligt.
De går inte att trotsa naturlagarna......

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Vad jag menade var att Saaben har en pytteliten 2liters fyra, men lyckas ändå kräma ur 750hk och gör 0-100 på smått otroliga 2.4 sek. Den är sjukt snabb för att ha sån liten motor, medans F1-bilen har en bamse till V10 på 900hk. Ser du ingen skillnad på motorerna?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Absolut, men de var inte jag som påstod att de acclererade lika fort 0-200.

De finns folk på forumet som plockar över 500 hk ur 2 liters maskiner. Så jag är inte särsklit imponerad.

På 80 talet så plockades 1500 hk ur 2 liters maskiner inom f1.
Detta är snudd på 20 år sen.

Utväxling spelar även det in. Jag skulle tro att den saaben är utväxlad för o röra sig som en skållad bäver mellan 0-160 km/h.
Troligtvis går den inte fortare än 200 km/h.

Om den skulle vara utväxlad som en f1 bil så hade den inte presterat de sifforna kan jag lova.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Jag hade för mig att den gjorde 0-200 på ca 7 sek, men tydligen var F1 snabbare. Om du läser informationen jag klippte in om Saaben, så kan du se att den har en topphastighet på 250km/h.

Kan ju vara så att Saaben är snabbare 0-200 än just 7 sek, hittar dock ingen uppgift tyvärr.

Så du är inte imponerad av att den har 750hk trots sin lilla motor? Hehe, ja vad ska man säga?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Alltså har SAAB forumet lagt ner sitt eller? På en vecka har det stormat in minst 10st volvo och saab killar som inte verkar ha något bättre att göra än att reta upp folk här?
Ja dom har lagt ned. STCS samt TPC har gått i graven, står i dagens Aftonbladet under rubriken dödsannonser.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
jp
464
jpn
523im -99
har tänkt samma sak som du p3r det har varit mycket volvo folk och saab folk är senaste tiden!
Ska det inte diskuteras på ett forum då?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Perran_<<<<
Lite svårt att diskutera med dig då du verkar ha både skygglappar och öronproppar.
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Men hallå. Jämföra en Saab å en BMW. Saaben måste ju tydligen ha respirator för att leva. De behöver inte BMW, den "orkar" suga i sig luft själv. Pensionärsbil !!!
CODsoul: Va?

Beemer4ever: Är Saab pensionärsbil bara för den har turbo? Tänk på hur många bilmärken som kör med överladdning. Audi, Merca mfl. Är alla dessa pensionärsbilar?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Perran. Jag vet att det är en sliten klysha, men om du är så imponerad över SAABens litereffekt kanske du ska fundera lite på vad BMW gjorde med sina 1.5 litersmotorer på 80-talet.
Måste ju vara skillnad i budget i ett F1-stall motför Eklunds Pike Peak Saab?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Perran_<<<<
Tänkte på denna tråden Länk där du indirekt säger att man får 300hk av att ställa på laddtrycket i en 165hk`s volvo, eftersom du körde ifrån en M3:a som var helt frisk och med bra förare...
CODSoul: Ja varför inte diskutera en annan tråd i denna tråd? Euhm. *host* Lägg ner.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Och? Detta var på 80-talet och med standardblock från begagnade BMW-bilar, visserligen förstärkta. Trollspeed är inte direkt några duvungar heller.

Effekten dom plockade ur motsvarar 2000 hästar ur SAAB-motorn...och detta som sagt när man inte visste så mycket om överladdning i form av turboaggregat. Dom garvar nog läppen av sig i München nu när svenskarna lyckats få ur 750hk ur 2 liter. :-)

Jag är imponerad vad BMW gjorde med sin lilla "motorcykelmotor" på 80-talet.
Allså BMW gör ju bilar körglada bilar men hur tråkig e en saab ???

KOm igen grabbar....
HUr länge håller en turbo ?? menar inte bara saab efter ett tag så lägger de av.......

Men hur som helst kommer BMW att tillverka bilar med turbo. TÄnk er att BMW hänger på o kör om de flesta bilar vissa utan o vissa med turbo.
Tänk er när BMW kommer att bygga turbo.... kommer man se en Saab Aero i backspegeln ???? Något att grubbla över :)

Detta visar hur passt utvecklat Bmw är. De Har den effekten redan o hänger med de flesta Mercor utan de riktiga värstingarna typ amg sl 600 men de kör ju komressor matade motorer....

Antar att Bmw kommar att köra kompressor ´ganska snart om de inte utvecklat en värsting kompressor el liknande. de har ju kommit ut med en ny grej variabla ventil tider el något åt det hållet. HUr länge dröjer det innan något kommer fram !!

Nya m5 kommer med en v10 o massa kraft, svårt att en aero el något container (volvo ) hänger på.

BMW är inte heller bäst om man ska vara ärlig men det är så nära man komma, en bil med sport prestanda ( väghållning KÖRGLÄDJE ) som samtigt användas som personbil menar de kraft fulla härliga sexorna.
Flåklypa: Vadå och? Du tror inte att ett F1 stall har en stor budget motför ett rallycrossgäng? Hehe jadu.. Skulle vara kul att se hur mkt det kostade att få dom där hästarna ur 1.5liters spisen.

danieel: Min Saab är inte tråkig på något sätt förutom att man har dåligt fäste i starten.
Förresten så har väl inte Merca SL600 kompressor? Räcker nog med V12-an.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Perran_:

Finns ju de som har plockat ur 750+ hk ur en 2.5 liters bmw sexa, med största sannolikhet också med lägre budget än något rallycross team.

MB SL600 har V12 och biturbo föresten...
Faktum kvarstår att SAAB endast ta ut en bråkdel av den effekt BMW gjorde ur sin pyttemotor och detta på 80-talet. Det var inte jag som kom dragandes med jämförelser av litereffekt, utan du. Det kostade nog en hel del att få ur den effekten, mycket beroende på att man inte visste så mycket om turbos då. När allt kommer omkring kanske SAAB kan tacka BMW för sina turbomotorer. Kanske dags att lära sig tillverka sugisar också, eller ska man rikta den frågan till GM? ;-)

BMW Andreas har ju tagit ut 750 hk ur sin 2.5:a i sitt garage.
Hans budget/kunskaper kontra Trollspeed kan väl likställas med BMWs F1 stall på 80-talet och Trollspeed idag. Vad är killen...max 25 år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.