AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
70.038

Saab vs BMW

Sida 7 av 18
Huvudsaken man har sin gamla Saab och inte berörs av deras affärer :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Förhoppningsvis får 9-5 behålla saab motor även fortsättningsvis
men den risken är väl obefintlig:-(

Säkert bra för bilfabrikanterna att gå ihop men inte för oss som gillar bilar.

Snart kommer KIA och Köper BMW:-)
allvarligt talat så hoppas jag att BMW kan få fortsätta utveckla sina fina Bilar själv.Fast dom får nog hänga på turbo eller kompressortrenden snart för att kunna hålla sig bland dom snabbaste på effektsidan i fortsättningen med.
annars får dom köra med samma storlek på motorerna som 60:talets jänkare:-)
Japp det tror jag med. Annars kommer BMW halka efter.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Delerium. Jag menar att SAAB hade konkat om dom inte blivit uppköpta, iofs med flaggan i topp.

Synd som fan att dom inte fått anslag att utveckla SVC-motorn. Den är riktigt intressant tycker jag....revolutionerande t.o.m.
För några år sedan sas det att max effekt per liter låg på ca:100hk med tillförlitlighet.det har väl redan BMW överträffat så allt för mycket mer går nog inte att pressa ur motorerna utan någon form av överladdning,så förr eller senare är dom tvugna.
Om några år kommer inte dom här trådarna att finnas. SAAB kommer inte att ha något att sätta upp emot nästa M3 och M5, oavsett hur det trimmas. SAABs motorer blir bara svagare medan BMWs blir starkare.
Tyvärr är det nog så men dom gamla lever många år till och trimmas vidare;-)
BMW har lyckats pressa ur mer effekt ur sina motorer än konkurrenterna (förutom något enstaka undantag t ex Honda) eftersom de har en betydligt större budget för motorutveckling och motortillverkning än de flesta andra bilmärken. En vän som jobbar på Saab som motorkonstruktör (han designar bl a kamaxlar) säger att BMW:s motorer är bättre på allt jämfört med Saab. BMW använder bättre material i alla delar, de har mindre felmarginal på både delarna i sig och själva tillverkningsprocessen. Därför kan BMW tillverka motorer som varvar högre och därmed tar ut en större litereffekt.

Jens
Måste vara något fel här har vi suttit och postat en lång stund utan ett enda inlägg som säger att saab bara duger till att få skrotpremie för eller att saabarna skall åka ner till ringen för att där skall dom minsann få! :-)
Kan tillägga att han även berättade att livet som motorkonstruktör på BMW är mycket lättare än på Saab. På BMW så kretsar hela bilutvecklingen kring motorn. Om en motorkonstruktör vill att någon del av bilen ska designas på ett visst sätt bara för att motorn kräver det, så får han som han vill. På Saab är det nästan tvärtom, där går den stränga budgeten före i alla lägen. Bilen ska konstrueras så billigt som möjligt. Speciellt på senare tid sen amerikanarna tog över.

Jens
Visst är det ingen slump som har gjort att BMW kan plocka ut den litereffekt dom gör,ypperlig ingjengörskonst Självklart, är det inga kötthuvuden som konstruerar dessa motorer.
Jag har hört att SAABs fall (tiden strax innan GM) berodde på att man lät teknikerna styra och inte marknadsavdelningen. Bilarna hade många tekniska finesser, men man hade glömt att fråga om någon var intresserad av dom.
Nu är det tyvärr så att det är ekonomerna tillsammans med formgivarna som bestämmer allt. Konstruktörerna får rätta in sig efter ekonomi och utrymme.

Jag gillade iaf SAABs satsning med Per Gillbrand i spetsen och min pappa ägde en 99 Turbo-78 när den kom. Gissa om jag var stolt över den...145 hästar, 1978.....då fick BMW se upp mot originalsaabar. Tyvärr höll den inte så bra...utvecklingen av turbon var precis i sin linda och topplockspackningar/turbos sköts på löpande band.
flå:

Jag tror inte dom hade konkat dom hade bara haft en eriksson period bara!!. Precis som tidigare skrev "Jag har hört att SAABs fall (tiden strax innan GM) berodde på att man lät teknikerna styra och inte marknadsavdelningen." saab har inte några problem med att sälja bilar dom måste bara marknads föra dom rätt. och det misslyckades dom med och då såg dom inget hopp utan blev uppköpta sen har jag läst hundratals artiklar om att GM lovade att SAAB skulle få fortsätta bestämma själva sen efter ett halvår så lessna jänkarna. Och tog över allt drog till med en jeep.
Svenskarna kommer aldrig i livet köpa en sån kommer finnas max 30 stycken tror jag.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Illa att det blev just GM som köpte upp SAAB. För mig veterligen har väl GM tagit död på många varumärken? T ex Oldsmobile. Vet att det finns många fler som dom slopat. Men någon annan än jag har kanske koll...?
Perran: Du ser själv effektuttaget i saben, räkna nu på antal hk per kg o tänk sen logiskt.

Jag Delar Flåklypas tro om att Saab gått under om inte GM köpt upp dom. Jag har ett nummer från teknikens värld där Någon från Saab(nån VD) Berättar att Varje saab som säljs går minus med 70-80 tusen kronor. Hur tryggt känns de för företagets framtid?. Enligt honom hade de varit så under en 10 års period.

Min storebror har bytat sin e36 325 mot en Saab 9-5 aero 250 hk för ett tag sedan. Efter att ha kört sin e36 i 12000 mil med normala serviceintervaller fick han byta spindelleder 1 gång.

På Saaben har tändkassetten pajat, så han blev stående på motorvägen mitt i natten. Samt informationsdisplayerna(SID) håller på att paja. Bakbromsarna kärvar osv. Infodisplayerna skall tydligen gå på garantin dock.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Svårt val mellan en 9-5 Aero lr en gammal 325 E36.

Jo, men jag hade ju för mig att Piken var ungefär lika snabb. Vad gör en F1 bil 0-100 på då?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
ca: 3 sek

//BMW-power
Se där ja.

wendtan: Lät inte direkt som att du trodde på mig först.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Hehe, ni verkar ha lite svårt o förstå vikt kontra hk förhållandet som finns i en F1 bil. De finns inte NÅGON personbil som är i närheten, inte ens en saab :)

Bmwjimpa: Du är ute o cyklar.

Ferrari F1:

Engine: 3.0 V10 Naturally Aspirated
Horsepower: 900
Weight (including driver): 605 kilograms
Gearbox: 7speed semi-automatic
Transmission: RWD
Brakes: Carbon-slices, 28 cm
Length/width/height: 460/180/95 cm
Topspeed: 370 km/h
0-200 km/h: 4,1 sec

Och som en jämförelse

Audi A4 DTM:

Engine: 4.0 litre V8 Naturally aspirated
Horsepower:470
Weight (including driver): 1080 kilograms
Gearbox: 6speed sekvential
Transmission: RWD
Brakes: Carbon-slices, 38 cm
Length/width/height: 480/185/130 cm
Topspeed: 300 km/h
0-200 km/h: 7,5 sec

Var God att söka innan du frågar!
Länk
750hk ur en 2 liters fyra är ju hyfsat bra.

0-100 på 2.4 sek, undra vad den gör 0-200 på då?

F1 bilen har en V10 på 900hk.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.