|
Sida 6 av 18
|
|
|---|---|
|
Lexcom: Kan du definera på senare år? En god väns lätt trimmade(annan mjukvara + filter samt sportsystem) 9-3 aero -01 har rasat växellådan 3 gånger. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
HFR: jaja men då kan vi ju skippa diskussionen. Då kan vi ju jämföra Pikes Peak Saaben mot nån BMW/Williams. Ämnet var ju nåt annat från början.... |
|
|
Det är fan i mig som att komma in på ett dagis när man läser allt i den här tråden... En enkel slutsats: BMW gör bra bilar för det mesta! Saab gör bra bilar för det mesta! Men 9-3 aeron käkar upp en 328 som skit hur som helst! (kunde inte hålla mig) =) Mvh, Jimmy //BMW-power |
|
| saab är ju bara plast och upplevs gå dåligt orginal. | |
|
Har för mig att Pike Saaben är lika snabb som en F1 bil 0-200 iaf.. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| bmwjimpa: det är dagis o det är kul | |
|
Perran: En f1 bil har viktförhållandet 605 kg inkl förare och kamera / lågt räknat 950 hk. Dvs 0.64 kg per hästkraft. Skulle inte tro att en saab har bättre viktförhållande än så. Jag hittar inga direkta prestanda siffor nu, men om ja minte missminner mig så kunde den göra 0-200-0 på 6-7 sek. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
stavros> javisst det kan vi ju... men vi kan oxå jämföra en ny 9-3aero med PPC-tuning( tankar över annan programvara via serviceuttaget, tar 2 min och kan göras av vem som helst) och tex en ny 325 med öppet filter (samma prisklass). vilken bil tror du går bäst uppe i fart? du förstår inte vart jag vill komma va? :-) |
|
|
Japp jag läste nånstans att Saaben skulle göra på ca 7 sek. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Läs noga vad ja skriver, stillastående till 200 km/h till stillastående. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
"Lexcom: Kan du definera på senare år? En god väns lätt trimmade(annan mjukvara + filter samt sportsystem) 9-3 aero -01 har rasat växellådan 3 gånger." Har nu kört 6000 mil 4000 av dom med 265Hk och resten med 300Hk och lådan håller än så länge trots carbonkoppling med stumt lamellcentrum.också 01:a. 9-3 brukar klara sig ganska bra(ca 400Nm) då man inte plockar ut samma vrid som i tex 9000 (Ca 500NM) |
|
|
Jag känner tre stycken som åker SAAB. Den ena har en 900 2.0t (185) och den lådan är kärv som fan och backen hoppar ur....känns inte frisk. Han vill trimma man vågar inte, sen har motorn strulat också med allt från DI-kasetten (klassiskt SAAB-fel) till trasigt/dåligt turboagg. Bilen har gått 18000mil. Den andre har en 9000cs 2.0 eller 2.3t (170). På den bilen fungerar inte 4an alls och den trycker ur sig kraftig svartrök, men bara ibland...kul. Sen var det något mer också, men jag kommer inte på vad det var just nu. Den siste...svärmor. Hon har en gammal 9000 2.0 16v och den motorn går bra...växellådan är rätt ok, men det är mystiska elfel på den bilen istället. Nu ska hon köpa en japanare....om hon får SAABen såld förstås. |
|
| Förresten. Ägare 1 har en gammal 99:a också, en 83:a. Den bilen går bra, men den sitter det en annan låda i sedan han rasade den när han var 16år (buskörning) och motorn är bytt av slitageskäl. | |
|
wendtan: Ja jag läste rätt, behöver inte oroa dig. Den där Saaben går sjukt bra och nånstans har jag hört lr läst om att den skulle göra 0-200 ungefär lika snabbt som en F1-bil. Fasen måste hitta nå spec på den. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Saxat från www.motorsportivarmland.nu: "SAAB Viggen Den bil som Per kör är en specialbyggd Saab 9-3 Viggen, med en 2-liters turbomotor trimmad upp till 550 hästkrafter (rallycross) alternativt 750 hkr (backe). Bilen är 4-hjulsdriven och utrustad med en sekventiell växellåda med sex lägen. Bilen accelererar 0-100 km/h på 2,4 sekunder och har en toppfart på drygt 250 km/h (Pikes Peak). Specifikationerna varierar något beroende på om bilen ska delta i rallycross eller backlopp, om det är blött eller torrt underlag och om banan är rak/snabb eller krokig/långsam" Var det jag hade för mig. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
"Den ena har en 900 2.0t (185) och den lådan är kärv som fan och backen hoppar ur....känns inte frisk. Han vill trimma man vågar inte, sen har motorn strulat också med allt från DI-kasetten (klassiskt SAAB-fel) till trasigt/dåligt turboagg. Bilen har gått 18000mil. Den andre har en 9000cs 2.0 eller 2.3t (170). På den bilen fungerar inte 4an alls och den trycker ur sig kraftig svartrök, men bara ibland...kul. Sen var det något mer också, men jag kommer inte på vad det var just nu. Den siste...svärmor. Hon har en gammal 9000 2.0 16v och den motorn går bra...växellådan är rätt ok, men det är mystiska elfel på den bilen istället. Nu ska hon köpa en japanare....om hon får SAABen såld förstås." Även solen har fläckar:-) DI kasseterna går titt som tätt på Saabar ca:10 000mil dock ingen jätteutgift=1600kr och 25sek att byta den Vxl lådorna är inget under av hållbarhet. Har själv blåst en på strippen med min förra 9000,med banzaistart på klistard asfalt med racedäck, men fick en bra tid iallafall:-) Dock är motorerna ganska skottsäkra och håller i många fall för dubbla originaleffekten. |
|
|
Jo, motorerna är starka..ruggigt starka faktiskt och speciellt kortmotorn, men den epoken är också på väg att gå i graven i och med 9-3ss. Det är jättetråkigt att SAAB inte får tillverka sina egna bilar och utveckla sina egna ideer, men vi lever ju i ett samhälle där fri konkurrens råder och utan GM hade SAAB inte funnits alls. |
|
|
Min arbetskamrat har lagt ut 39000 på sin 325 bara i år på diverse rep.kan tilläggas att han är hyfsat trött på den nu. Min kusins M3 3.0 rasade motorn på efter 9600mil,fullservad ej import.Normalt? |
|
|
Ojoj, börja inte prata om folk som lagt ut mkt pengar på sina BMW-s. Enda nackdelen Saab har är som sagt klena lådor. Men man ska icke segdra dessa lådor, det brukar dom vara allergiska mot. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
nej nej utan GM hade SAAB funnits kvar måste du väll ändå mena.. hur många tar ett respekterat Säkerhetsmärke samt allt annat och bygger en Jeep jävel? eller en SAABARU säg med hjärtat nu UTAN BMW hur många skulle inte hellre köpa 9-5/9-3 än en tjock jävl* jänkare men en sån fet motor så att du inte hinner starta innan vi är uppe i samma b-förbrukning ps. SAAB kommer gå under nu när Trollhättan inte har något att säga till om |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.