|
Sida 5 av 18
|
|
|---|---|
| Att gilla en bil för att den har turbo är som att gilla en gitarrist för att han distar och spelar högt. | |
|
En 9-3 205Hk tar en 328 på alla hastigheter där det finns tillräkligt med fäste. Den väger aningen MINDRE (tjänstevikt) och har lägre förluster i drivlinan! Tro vad ni vill! Dvs om båda bilarna är friska och båda chaförerna är lika duktiga. M.V.H. |
|
|
Kallemero: Så du gillar inte B10 biturbo t ex? Håller med Andreas Plars, underskatta inte Aeron. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
SotaM: Jag kan nog skramla ihop en V70 T5. Måste bara övertyga farsgubben om din förträffliga idé! |
|
|
Perra: Vet inte, har inte kört den. Men jag antar att den i likhet med Volvo T6 har dubbla turbo och tilltagen motorvolym för att fixa det där med dålig användbarhet som små motorer med bara en turbo har, och då är den nog inte så dum. Men ganska onödigt effektiv kan jag nog tycka. Det hänger på vikten, med min lilla mc på ca 45 hk drar jag ifrån de flesta bilar 0-100km/h. |
|
|
Biturbon gör 0-100 på ca 5.6 och toppar runt 290km/h. 360hästars dubbelturbo, ganska frän :) Där har en en T6 inget att säga till om. Så min lilla motor med bara en turbo har dålig användbarhet? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
turbo är självklart... det ska jag skaffa.. det finns inget som slår turbo.... |
|
|
Lyssna på starkfredrik :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Slår inte kompressor turbo? det är väl konstant med effekt? |
|
|
Hyfsat dyrare att köpa kompressor än turbo om man ska överladda.. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Jaja, men som jag nu sa. Slår inte kompressor turbo? | |
| Nothing beats cubic inches ;) | |
|
Stavros >> Gott!! :) Det verkar dock vara sämre med intresset för jämförelsetest från BMW-ägarnas sida.... ;) Mycket snack, lite verkstad... T4 -99 |
|
| SotaM<<< Jag har haft en V40T4 så jag vet vad de går för, skulle tro att den går ganska lika som min 328 men det spelar ingen roll för mig om volvon vinner med en billängd i ett 402 meters race bmw`n är iaf roligare att köra :) | |
|
svintpleffe> jag skulle vilja påstå att en saab 9000 aero med säg 10-20tusen nerlagt i motorn har en väldigt bra chans mot merparten av alpina-bilarna uppe i fart. inte 0-100. sen vad som är mest harmoniskt att köra är en annan sak. när jag menade nära-standard-bimmer menade jag utan överladdning eftersom överladdning väl inte direkt är något gemene man skaffar till sin bmw. rätta mig om jag har fel, hade för mig det inte var ngt man konverterade på en helg direkt. när det gäller saab turbo har du konceptet med överladdning när du köper bilen och du behöver inte lägga mycket slantar för att massera effekten. slutsats, bra med fart för lite pengar. intressant att se alla inlägg av modellen "saab är skit" och "bmw är bäst för de har min kompis sagt". försök att överföra allt snack till praktiken istället..:-) vi kan väl utan tvivel enas om att BÅDE den bayeriska motorverkstaden och svenska aeroaktiebolaget gör/har gjort en hel del förbannat bra bilar som passar till olika motorentusiaster. hej å hå |
|
|
Låt oss hålla oss till orginaleffekter tack. Annars kan vi ju ställa upp Per Eklunds Pikes Peak Saab mot nån snaskig BMW. |
|
|
varför originaleffekter? är det inte mer intressant vad motorns potential med väldigt små modifikationer, tex endast ändrad programvara, är? att ladda ner annan programvara i en turbobil skulle jag säga vara nästan mindre krävande än att sätta på öppet filter på vilken bil som helst. det jag menade var att man kanske inte skulle jämföra en saab med endast bytt chip och en kompressorkonverterad bmw med 100tusen nerlagt i motorn pga skillnaden i arbetsinsats. man kan väl jämföra den effekt man kan få tillgänglig på ett enkelt sätt? en stor del av potentialen i en turbomotorn ligger fastankrad i att tillverkarna skapar programmet för att bilen ska kunna köras på tex öststatbränsle, därför är marginalerna onödigt stora för den svenska markanden med bensin av hög kvalitet. |
|
| för att göra jämförelsen rättvis får man naturligtvis optimera programvaran även på sugmotorn (i detta fall bmw), men detta ger mig veterligen inte i närheten av samma skillnad i effekt som när det gäller turbomaskinen. | |
| Jag har hört att SAABs växellådor är allergiska mot vridmoment.... | |
|
Flåklypa: Det stämmer bra. Växellådorna e kass men det har blivit bättre på senare år... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.