|
Sida 4 av 18
|
|
|---|---|
|
280 nm på 9-3 aero 280 nm på 328 i Alltså betyder det att vikten på de två bilarna avgör..... "BMW Rock´s" |
|
| Och vad väger dom två då? | |
|
Wild Eagle: "Det är veldigt få här som fattar att accen inte har med hästarna att göra utan vridet och BMW motorn har bättre vrid......" Precis tvärtom, vikt, effekt (hk/kW) och utväxling är de intressanta faktorerna. Rekommenderar lite kvällsläsning: Länk /Wille |
|
|
BMW är alltid bäst, finns det nått att disskutera egentligen. Vem vill ha en Saab när det finns BMW:s att få tag i :) BMW är BMW. BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Aero 01-02 205 hk väger 1440 kg Vad en 328 väger vet jag inte... |
|
|
En 328 väger 1300 kg med reservdäck + 20-25 liter bensin men utan förare!!!!!! (Saab 9-3 Aero) Om man delar 205/1440=0,142361111 Det betyder att Saab har 0,142361111 HK per KG (BMW 328 i) Gör samma sak här 193/1300=0,148461538 Det bettyder att BMW har 0,14861538 HK per KG Med andra ord betyder det att BMW 328 E36 har i teorin bätre acceleration än 9-3 :an och den skulle slå Saaben i alla väder och hastigheter. Och sen får vi inte glömma hur vårdat bilen är för trots allt så är BMW några år äldre än Saaben..... Den som påstår att Saab 9-3 Aero skulle gå licka bra som BMW 330 E46 får ni kolla upp deta för det stämmer no inte så riktigt.....Skulle inte 330:n gå bättre än så då vill jag f*n i mej inte ha en 330 ............ "BMW Rock´s" |
|
| Tja...jag drog en saab 9-3 ba en 150 hästars med Maptun Steg 3 ...den skulle bli på 240hp med dom grejjerna...jag tog han i starten med min 325 e30 i starten o sen i typ 140-150 så kom han o drog om mig.... | |
|
Wild Eagle: Väger 328 alltså 150kg mindre än 325???? //BMW-power |
|
|
Snacka om peniskomplex om man inte vill köpa en bil just för att den blir ifrånkörd av en annan, som man själv tycker, "sämre" bil... Det handlar om lite mer saker än bara hästkrafter och vikt... Ingen som har funderat på köttklumpen i förarstolen? Jag har hört att den spelar in lite den också. |
|
|
Wild Eagle: Tyvärr är de inte så lätt som att dela h.k antalet med vikten. Normalt räknar man dessutom vikt genom hk, dvs i 330ns fall 6,51 kg per hk. De finns något som heter drivlina med. Som jag har tolkat de mätningar som gjorts så har iregel en framhjulsdriven bil större effektförlust i drivlinan än en bakhjulsdriven.(iaf gällande volvo/saab) Givetvis varierar detta från tillverkare till tillverkare osv. En Bmw 330 piskar s60 t5 250 hk, samt 9-3 aero 0-160. De är STOR skillnad på 328ans och 330ns motor´. 20 Nm och 38 hk låter inte hela världen, men är i verkligheten en avsevärd skillnad. Jag har ägt en e46 328 och vet exakt hur den rör på sig. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Min vägde alltså 1300 kg vid registreringbesikningen men vad e 325:a väger vet jag inte..... "BMW Rock´s" |
|
|
S*** samma jag Ska åka ut på gatorrna och leta efter en som är vilig att testa vad hans Saab 9-3 Aero går för ....... Jag skriver och berätar om vad som händerså fort ag stöter på en .......... "BMW Rock´s" |
|
|
wild eagle> det här med vridet har du fått helt om bakfoten..jag kommer snart ha mer vrid i min 900T från 89 än brorsan har i sin 330i. sen är det många bröder i klubben som plockar ut över 500nm ur sina standardmotorer, säg den bimmer som fixar de? skulle vara M5 e39 eller om man tvångsmatar någon av de större 6orna.. nu ska ni inte tro att jag är "en sån där saab-fanatiker" som är helt insnöad på nämnda märke. jag har lagt många mil med 323ci -00 och 330i -03 och tycker de är helt underbara bilar som saab faktiskt inte har något direkt motsvarighet till när det gäller chassieharmoni, drivlina (ej motor) och körprecision. MEN, bortsett från M- och V12-modeller vet jag ingen "hyffsat standard"-bmw som har en susning mot en lätt masserad saab turbo, när vi talar farter över 30km/h. tack för mig |
|
|
sen har ju inte allt med siffror att göra, praktiken är ofta en annan. kan hålla med wendtan att en 330 rör på sig! lill-m3 om ni frågar mig. |
|
|
Wendtan. En god vän har köpt sig en 330i och den går klart bättre än den 330 jag provade för något år sedan. Vår "teststräcka" där man börjar gasa från 100km/h och jag nådde nästan 210 (207-208) med 328an, där klarar 330in 220. Den 330 jag provade klarade bara 210. Det är samma ägare som tidigare hade en s60 T5 och han medger att T5an går klart bättre i höga farter, men är ändå nöjdare med 330in överlag. |
|
svintoleffe |
HFR, du får ju inte glömma Alpina, där har inte saaben ens suck ens en gång. Vad det gäller bemmern med tvångsmatad motor så säger jag bara kolla in ticco limmit robins. Plocka utt en 500 nm ur en standard motor, är inga som helst problem ur en 2,5 kan jag lova. Bmw-Power MVH Leffe |
|
Flåkypa: Synd att ni inte fick tillfälle o ställa bilarna mot varandra som jag och min arbetskamrat haft. Men de är skönt o få veta att de verkligen var fel på den 330n du provade. Våra uppfattningar har skiljt sig lite väl mycket imellanåt. Jag misstänker dock att när du gör de där mätningarna så använder du hastighetsmätaren som referens. De är inte riktigt rättvist då deviationen skiljer sig från modell till modell beroende på däcksutr osv. Enligt min GPS så visar iaf min e46 328 4% fel vid 150 km/h däremot visar 330n bara 0,5 % fel. Hur går nuvarande italienska fullblod förresten? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Håller med om att mätarfart är förkastligt ur vetenskaplig synpunkt, men man tar det man har. På sistone har vi börjat mäta tiden det tar, men ett par billängder i 200+ är väldigt kort tid så jag vet inte om det är ett bra sätt heller tyvärr. :-( Jag är väldigt nöjd med mitt nya fullblod. Den känns modernare än e36an, går tystare, låter ljuvligare, är roligare att köra och går bättre på vägen förutom i riktigt höga farter då jag upplever bilen lite för hög(!). Den skulle må bra av att sänkas 10mm till (förutom de 20mm som sportpaketet innebär). Till nackdelarna hör sämre motorstyrka, högre bensinförbrukning, sämre fjädringskomfort (stötigare), service/ÅF-nätet och framhjulsdriften. Det är förstås ingen 330 el liknande, men ändå otroligt mycket bil för pengarna och jag har ju en hoj att försörja också... Ciao :-) |
|
|
Jag förstår inte riktigt vart ifrån SAAB-komplexet kommer ifrån, men många här verkar lida av det?! Är det inte bara att inse att SAAB gör grymt bra bilar för deras prisklass, precis som BMW gör? BMW har nischat sig på ett annat sätt än SAAB, varför det för mig är ointressant att jämföra dem. Har tidigare ägt en 900T som jag var nöjd med och har all respekt för, men är nu en mycket nöjd 330i-ägare Wild Eagle, är du allvarlig med dina inlägg eller driver du med oss (det är svårt att ta dina inlägg seriöst när du skriver ”aningen” bristfälligt)? |
|
|
Det har varit väldigt många vs. trådar här på forumet på sistone. Jag tycker personligen att ämnena är intressanta då jag är lite av en siffernörd och tycker det är roligt att jämföra olika bilmodeller med varandra men det blir tyvärr väldigt mycket tyckande, spekulerande och bitvis hatiska kommentarer mot andra märken än det man själv avgudar och höjer till skyarna. Så svårt borde det inte vara att samla ihop ett gäng med bilar, tex 328, 330 v.s og 9-3 aero, T5, T4 (exempelvis med eller utan lättare trim) och träffas en kväll och diskutera och jämföra lite grann. På så sätt får vi både konkreta svar samtidigt som vi har lite roligt!!?? Själv har jag en T4:a till förfogande (i Sthlms-trakten) och jag kan nog skramla ihop någon 9-3:a också.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.