|
Sida 3 av 18
|
|
|---|---|
|
Fan vad gnälligt det va här då... =) Men det är ju bara att använda lite sunt förnuft... Om min fader kör med sin saab 900 aero -89 med sina 145 hk å hänger på mig ända upp till 180-190 km/h... då är min chippad dessutom... d.v.s skiljer ca 50 hk till min fördel... Då kan väl ingen jävel säga att saab turbo är skit... lr?? Slutsatsen är den att saab turbo SKA man ha respekt för, det säger t o m jag som älskar BMW:s 6:or...=) Du som sa att din 328:a skulle dra en 9-3 aero; du är riktigt ute å cycklar... //BMW-power |
|
|
Perran_: Det kan du ändå inte mena? Läs wendtans reflektion om vad de sa på TopGear igår. Det är ungefär det jag har försökt påstå i en hög med trådar. Framhjulsdrift är bra för två saker; utrymme och ekonomi. Sportighet och köregenskaper är inte gynnat av framhjulsdrift annat än över snösträngar och liknande. Det finns en anledning till att de bakhjulsdrivna bilarna i exempelvis STCC har straffvikt och inte är det för att de är för snabba utan för att de framhjulsdrivna är för långsamma... |
|
|
Perran_ <<< är du seriös? Jag har kört både saab 9-3 och bmw 328 och det skillde ljusår i hur jag upplevde väghållningen, då var ändå bmw`n 3år äldre. Som sagt så är saab`s fins acc siffror mycket svåra att nå fram till, 9 av 10 saab förare klarar inte att nå upp till dem skuylle jag tro. |
|
| Tycker det är löjljigt att saab nämns här. Saab är en bil för tanter och farbröder i Trollhättan, som vill stödja hemorten, inget för den som gillar att köra bil. | |
|
Jag trode det va fler hästkrafter i en Saab 9-3 Aero än 210 för dom är ganska friska om man gasar rätt har jag hört då men jag kan då raeca mot en Aero utan att vara nervös att den spöar min 328 jag vet absolut vad min bil går för och är inte bara häskrafterna som räkna utan även vem som sitter bakoom raten... Det vat nån som nämne Volvo S40 T4.........Den har inga som hälst chanser mot e 328 för en T4 har jag tävlat mot och har spöat den dag som natt..... (Ingen trim på min bil men den går ändå som en spjut) "BMW Rock´s" |
|
|
bmwjimpa: Min polare har en 900 T trimat till 240 hk men han har ingen nån chans som hälst att hänga på min 328 och detspelar ingen rol vem som kör den för jag har provat både min och hans och jag vet inte var de där 240 hästkrafterna sitter för det kändes som att köra en VW Polo på 75 HK. "BMW Rock´s" |
|
|
Wild Eagle: Det kanske sitter en M3 motor i din bil utan att du vet om det... För den verkar gå utav bara helvete!!! Jag hade just en saab 900t förut (chippad) ca 250 hk och den gick märkbart bättre än min fars 540 ia -99 uppe i fart... En 328 ska ätas till frukost av en sån. Även en original T4 borde ta 328 eller iaf väldigt jämt då den e jämförbar med 205 hk aeron... |
|
|
Håller med siste talare. Har man 250 hk och turbo krävs det mer än en 328:a väl uppe i fart. Själv upplevt det. |
|
|
Jag har ägt en BMW, min far har ägt BMW och min bror har en BMW. Jag känner många som äger en BMW och har således kört eller åkt ett antal olika BMW. Allt från E21 till E32*, och ja min Saab har i många fall bättre väghållning än dessa. Tror ni inte mig är ni välkommen för en provåkning. * (Där i mellan E30, E34, E36, E39 mfl) Haglund: Jo jag är seriös, jag rastade en 320 E36 hur lätt som helst i kurvorna när min var orginal (i motorn) t ex. Wild Eagle: Om jag vore du skulle jag vara nervös för att få pisk av Aeron. Inte i starten dock. Kallemero: Hmm, du verkar ju ha koll på saker och ting. Bäst att jag säljer tant-Saaben då :) 900T med 240 hk, lycka till att hänga på den med en 328 E36. Lyssna på BMWJimpa, han om någon verkar ha huvudet på skaft. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran_ : Tack ska du ha.. =) Tycker bara att det är så mycket sånt här: "min bmw finns det ingen som tar" det blir jag så less på å läsa hela tiden.. Wild Eagle: Har din polare en saab turbo på 240hk å han hänger inte på din 328?? Då kan du hälsa din polare att han ska fixa sin saab så det går på alla cylindrar, sen kan ni racea... Sägs ju självt, en 240hk turboladdad maskin som får pisk av en 328 (utan turbo) på 193hk... Kan ju tom. du lista ut att nånting på hans saab inte är som det ska. //BMW-power |
|
|
Det är veldigt få här som fattar att accen inte har med hästarna att göra utan vridet och BMW motorn har bättre vrid...... 20 hästar mer eller mindre borde inte påverka så mycket.....vridet är viktigt och desutom så tror jag att saaben väger nog lite mer än BMW:n ....... Och förresten jag har stor respekt för saab bla men Kompisens Saab var inte pig nog för att det ska vara 240 hästar därför är jag skeptisk till om Saab värkligen för att respekteras eller inte..... 193 hästar men något lätare och bätre vrid kanske gör att BMW:n sticker ifrån något.... Menar inte att min bil hit och min bil ditt men borde jag HA respekt för vilken Saab jag ställer upp mot för nästa gång kanske sätter jag min bil på spel ???? "BMW Rock´s" |
|
|
T4 vet jag absolut att den inte kan hänga på BMW 328 för där har jag sällt upp och tävlat mot och det enda jag såg var ett vitt fläck i min bakspegel !!!! "BMW Rock´s" |
|
| Iofs så tror jag inte att en 328 har mer vrid än vad Aeron har, eller? | |
|
???????????????? "BMW Rock´s" |
|
|
Tror ärligt talat att jag håller med P3r om det... Är rätt säker på att 328:an har mindre vrid än 9-3 aeron... Wild Eagle: Hur har ni mätt upp polarn dins saab till 240hk då? //BMW-power |
|
|
Var ute för några dagar sedan och körde mot polarnas bilar, en S40 T4 och en 93 aero, tror båda är 01:or. De är helt original medans min 325 har chip, sportavgas och sportluftfilter. Körde några gånger från stillastående till ~130 och det var fan helt jämnt, vinner ju starten men sen låg vi helt jämnt. |
|
| Brudens 9000 SC 2.3 T piskar mig som skit.. hon har chip och luftfilter!! | |
|
Om en 325 går jämnt med en gammal og900 Turbo så skulle jag börja undra iaf. Däremot tror jag det är riktigt jämnt mellan en 9-3 Aero/T4 och en 328...kanske, kanske med en viss fördel till Aeron/T4an efter treans växel, men utgången är nog förarrelaterat. |
|
| Som sagt underskatta aldrig SAAB`s Turbo motorer!!! | |
|
En turbo motors största fördel är just högt vridmoment ur klen slagvolym. Saab 9-3 Aero 2.0 Turbo, 205 hk / 280 Nm Bmw E36 328 280 nm Bmw e36 325 245 nm Sportsedanen har 300 nm precis som 330n. 2.0T 210 hk Miljöklass 2005 Motortyp: 4-cylindrig turbo. Cylindervolym: 1.998 dm3. Max effekt EEC: 155kW (210hk) vid 5500r/min. Max vridmoment EEC: 300 Nm vid 2500r/min. Rekommenderat bränsle: 98 oktan (min. 91). Toppfart: 235km/h; auto. 230km/h. 9-5 Aero 250 hk 2.3T 250hk 2.3 Turbo Ecopower 250hk. Miljöklass 2005 Motortyp: 4-cylindrig turbo. Cylindervolym: 2.290 dm3. Max effekt EEC: 169kW (250hk) vid 5500r/min. Max vridmoment EEC: 350 Nm vid 1900r/min. Rekommenderat bränsle: 98 oktan (min. 91) . Toppfart: 250km/h; auto. 250km/h. 0 till 100 km/h: 6,9sek; auto. 8.2sek. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.