AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
70.030

Saab vs BMW

Sida 2 av 18
får nog justera 0-100 tiden lite såg att saab uppger 0-100 på gamla 9-3 till 7.3 och när bilsport testade den fick dom det till 7.1
Skit samma vem som accelererar snabbast. Saaben är en skitbil som inte kan hanteras ens med gasen avslagen så varför gasa fullt, då blir den ju ännu värre.
hmm konstigt att trådarna här spårar ur när dom får så serösa svar som ovan,killen som startade tråden ställde en fråga då förtjänar han väl ett svar utan sådana skitinlägg.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
saab 9-3:
Ja, alla bilar utom BMW e skitbilar. För BMW e alltid bäst ;)

Jag e av den uppfattningen att alla nya bilar e bra bilar, oavsett om det står BMW, Saab, Honda eller Peugeot i grillen! det e väldigt små skillnader mellan märkena, det märker man om man läser mycket motortidninger med oberoende tester. Undantaget småbilar som i första hand e byggda för att vara billiga.

Men som sagt tror jag gamla aeron vinner med ungeför samma marginal som nya aeron får stryk i accleration!
Vad jag menar är att skillnaden i acceleration är otroligt liten och i praktiken helt betydelselös.

Fördelen med en bmw är att den saknar framhjulsdrift och turbo, båda dessa konstruktioner är lösningar som ger flera nackdelar och om man inte ser dessa nackdelar förstår jag inte varför man köper en bmw som ju faktiskt är ganska dyr.

Nej, jag är nöjd med att nyttja fördelarna med en bra konstruktion, sen spelar det inte någon roll om det är 7,9 s eller 7,6 s 0-100 km/h, för jag behöver aldrig gasa så mycket ändå.

En turbobil kan i längden alltid bli snabbare är en utan turbo, det är det saab lever på. Men då har de missat att det krävs mer än så för att göra en bra bil, men det är det även många bilägare som missat så då kan saab leva vidare ett tag till vilket jag tycker är trevligt för jag bor nära fabriken.
Fördelen med Saab är just att den har turbo och kan trimmas hyfsat mkt för en billig peng. Om nu turbo är så kasst, varför väljer många E30-ägare att överladda sina bilar? Jo deras effekt räcker inte till helt enkelt.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Perran_:
Beror nog ganska mycket på vad man skall ha bilen till. Som rakt fram-åka och bruksbil så passar ju turbo utmärkt, men till andra saker känns det inte lika passande.
Ja exakt Haglund, till vad man ska ha bilen till. Dom flesta åker inte bana som du :) Utan jag anser att en bil ska gå fort vilket som, kurvigt och rakt fram. Dvs på en t ex motorväg, och där trivs en turbobil (gärna trimmad) som fisken i vattnet.

Robert Uhr kör ju bana med sin värsting till 9-3 och det verkar ju fonka finemang.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Perran_:
Uhrs Saab verkar inte funka finemang på bana om du frågar mig. Hrm. Nja, den bästa allroundbilen har i mina ögon en rejäl cylindervolym men ändå bra viktfördelning och låg vikt och därigenom lagom många hästkrafter. Lite som TVR-konceptet, fast de faller ju på en massa andra saker i stället.
Inte som Uhrs Saab som har på tok för häftiga bromspapper, men det hjälper ju inte ute på banan som sagt.
För att återuppta en seriös ton är jag rätt man att svara. Jag körde den "gamla" 9-3 Aero -01 fram till februari som tjänstebil och frugan kör en BMW 325 -92.

För att köra aktivt på kurvig väg är BMW klart vassare tack vare bättre väghållning. Även i starten är BMW vassare tack vare bakhjulsdriften men det finns ingen chans för en BMW 325 att hänga med SAAB 9-3 Aero vid en acceleration när man är uppe i fart!!

SAAB anger dessutom en snabbare acceleration 0-100 än BMW 325 men det kräver oerhört mycket av SAAB-föraren för att nå de fina siffrorna.

/Plupp Jucklo
Det är ju en banbil, ingen strippenbil. Så sa Roberts far till mig iaf.

Dom var upp till Övik med den bilen samt flera Saabar som dom trimmat. Fick se Robert köra GT-n 2ggr, den gick helt otroligt snabbt.

Roberts far bjöd mig på en åktur i denna bil: Länk

Även den gick som ett skott banne mig.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Perran_:
Det är det som är det roliga. Även de kallar det för banbil, men det jag sett av den så blir jag väldigt fundersam. En framhjulsdriven bil med extrem ketchupeffekt p.g.a. på tok för stor turbo känns inte särskilt bananpassad.
Visst kan en del tycka det är kul när det spinner, men det spinner ju hela tiden vilket väl inte är särskilt effektivt och dessutom i fel ända för att använda det till drifting.

Men det är ju min åsikt som sagt.
Tjao, jag har inte sett den på bana så jag kan inte uttala mig om den är långsam på bana lr inte. Den är anpassad till det iaf och inte till strippen.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Perran_:
Tror de har gjort en liten missräkning i så fall. :)
Hehe ja kanske det :)

Har dock aldrig sett några tider på den bilen.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Var de någon som såg Top Gear igår?

Jeremy var inne på en intressant sak angånde framhjulsdrivna bilar, eller rättare sagt en tekniker på Saab hade själv uttyckt sig om att en framhjulsdrivens bils maxgräns ligger på 220 hk.
Efter det blir bilen svårare och svårare att hantera på bana, då hjulspinnet kommer som ett brev på posten. Forcerar man den ännu mer då slutar de i ett stort moln av rök.
Och hur kul är det annat än framför korvkiosken?

De är med hög sannolikhet därför nya SS inte har mer än 210 hk.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
9-3 Viggen har 225hk. Den är nog vass redan orginal. Varför jag skrev detta vete fan :P

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag förlorade mot en SAAB 90 idag. Gubben hade dessutom rutig keps.
Det är absolut till vardagligt bruk som en bmw med härlig sexa passar bäst av alla (och där saab med sina små motorer och veka chassi visar sitt rätta jag).

-Jämt bottenvrid där varvtalet hela tiden följer gaspedalen (så långt från turbo man kan komma).
(+ i stan och överallt annars)

-50/50 i viktfördelning ger en neutral bil som inte skjuver i kurvorna.
(+ på krokig väg och överallt annars)

-Bakhjulsdrift som inte gör att ratten svänger vid minsta spårighet i vägen eller vid kraftig acceleration.
(+ på motorväg och överallt annars)

Kan sammanfattas: Man kan åka lugnt och tryggt men har alltid tillräckligt med effekt.

Tycker jag, men jag använder ju bara bilen till att förflytta mig, inte till sk streetrace där det säkert är bra med toktrimmad turbo.
Små motorer är ju kanon om man vill åka snålt. Men helt klart så drar ju en turbobil en del soppa om man trycker på. Ganska otroligt att en del lyckas klämma ur 500-600hk ur en 2.3/2.5liters fyra.

Min kära Saab behöver inte en raksträcka för att kunna köras fort, den trivs lika bra i kurvor. Den har bättre väghållning än många BMW, och den är inte modifierad i efterhand. Utan den är orginal i chassie från fabrik.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.