AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
70.010

Saab vs BMW

Sida 17 av 18
Hehe vill inte kalla Saabs små motorer för skit, när det finns dom som rastar M3-or.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Och det utan att byta turbo el nån annan hårdvara i el på motorn.
Kanske spridare då om man verkligen ska rasta..
Och billiga att hålla rullande som få. =)
Fast jag är allt lite avis på motorljudet i M5 3,8, speciellt utan kattar ;)
Skön rapp, hård och rå karaktär som jag tycker helt saknas i E39.
M.V.H.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Inte utan trim, vässar man sedan M3 får SAABen stryk...
Sen trimmas SAABen igen och M3 får pisk tills den trimmas igen....OSV i all oendlighet!!!!
Tycker personligen inte att man ska jämföra med trimmade motorer, du kan få en vedbotrimmad Sierra att köra ifrån en Ferrari, och?!

Det som räknas e hur bilen går orginal, t. ex en Aero har 230 hk för att dom som byggde bilen anser att den klarar av det.
Hade dom ansett att den klarar av 350 hk hade dom tillverkat sina Aero's med 350 hk, eller?!?

Summan av det hela är att man i princip kan få vilken bil som helst att rasta vilken bil som helst(inom rimliga gränser).

Sjöberg
De klagas på saab kunskapen i denna tråd hos medlemmar på autopower. Undra varför?

Jag läste någonstans att GM kommer låta saab leva 8 år till.
Frågan är bara var de kommer tillverkas?

De har förlängt garantin till 8 år på alla turbo bilar 98 och framåt.
Undra varför? :)

Jag är glad att saab finns och kommer finnas framöver.
Sportsedanens chassi är ju faktiskt helt okej i jämförelse med vad saab någonsin presterat innan. Synd att motorerna inte lever upp till vad de borde bara.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Garantin kommer bara att utnyttjas av personer som inte byter olja speciellt ofta, samt de som aldrig kollar oljan. Byter man var 1000:e mil och håller koll på nivån (som på alla bilar) så är det inga problem, oavsett körsätt
Att motorerna inte lever upp till förväntingarna är samma sak som att säga att M5 e39 och M3 e46 inte heller lever upp till förväntningarna.

Sedan drabbas inte alla turbobilar från 98.

Flåklypa
Trimma och trimma...
Jo, jo men jag menare en chippad med avgas mot en M-bil som är chippad med avgs.
Såklart går en 3,8l monsterturbo bättre än en 2,0/2,3 med orginal innandömme.
Motorerna i tex 9000 håller för otroligt mycket mera än orginal.
Sen att 9-5 har lite klenare kolavr är ju synd!
Men det finns ju som tur är ett av av 9000 och plocka ifrån ;)
M.V.H.
svintoleffe
Andreas Plars..

Ja men då kan man ju antingen ta 745 med turbo, o chippa den, ojdå, saaben försvanni backspgeln, efter lite chip o sånt.

Eller så en 535 e-28 karros med 745 turbo motor i, Sen så chippar man den, ojdå, saaben, försvann illa kvikt igen, i backspegeln.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Flåklypa: Jag läste alla turbomotorer mellan 98-2003. men källan var aftonbladet, så :)

Jag tycker personligen att motorerna i sportsedanen inte lever upp till förväntningarna av vad en Aero modell skall prestera.
Jag har iof bara provat aeron, men de känndes inte aktuellt med någon annan modell för min del.

Vi har en 9-5 aero i familjen, och den motorn hade nog gjort sportsedanen mer rättvisa.

Jag tycker inte E39 M5 eller M3E46 motorernas tillförlitlighet lever upp till de högt ställda krav som normalt finns på en Bmw motor.

Titta på M52/M54, de är ju nästan onödigt tillförlitliga.

Länk
Aha, du menade motorn som sitter i "nya" 9-3 Aeron, jag var inne på de motorerna som drabbas av "garantipaketet".
Jag håller med dig om att 9-3:ans motorn inte lever upp till förväntningarna. Den bilen skulle kunna bli hyffsad med en motor av 9-5 Aerons kaliber....om framvagnen klarar att vidarebefodra effekten till vägen.
Själv tycker jag att gränsen för vad en framhjulsdriven bil bör ha i effekt är överskriden för länge sedan.

Jag håller med om varenda ord i din sista post.....otroligt men sant. :-)

Flåklypa
wendtan>>
Jag har kikat på polarens 328 som rullat 26000mil varav kanske 10000 i hans ägo.
Fasen vad snål av BMW att inte kosta på STÅLfoder och bara låta blocket i alu utgöra cylindrarna.
Inte konstigt att den motorn drar massor med olja idag och har vändkanter av lite väl stora mått!
Bmw:s motorer må låta och gå mjukt och bra men inte har de övertygat mig om nån överlägsen livsläng på nåt sätt!

50000:- kommer han ha lagt ut när allt är klart på den!
Jag köpte en 28000mila T16 spis för 500.- och den ser väldigt mycket mindre sliten ut.

Cipa en 745:a hur? den har ju inte ens laddtrycket styt av databoxen vad jag vet.
Tung blysläde som behöver liite pulver för att gå bra.
Dessutom så är ju antalet försvinnande få.
Stoppa i motorn i en 5serie?? JA ta då en 250hl Aerospis i en 99:a -84 el nåt...

Vad har BMW gett för garanterad garanti på E46 M3 motorerna?
M.V.H.
wendtan: Nu handlade inte mitt inlägg om Saabs vara eller icke vara, utan om att "Öberg" trodde det fanns en modell som hette 900 Viggen.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Andreas: Varför lägga 50 000 kr på en motor i en bil där bilen inte är värd de pengarna? En Beg M52 bör kosta i häraden 10-15 kkr i värsta fall. Verkar inte det som en något mer ekonomisk lösning?

Alla motorer slits om de inte sköts på rätt sätt.
Jag har sett flertalet E36or med uppåt 35-40 k mil på mätaren utan renovering. Det finns en tråd om det på forumet förresten, sök o läs.

Vi hade själv en e36 325 i familjen som rullat 25 kmil för några år sedan som inte drog en droppe olja mellan serviceintervallen.

Du kan även passa på och läsa lite om något som heter Engine of the year award samt hur många gånger Bmw vunnit detta i förhållande till saab..

Länk
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Perran du ska nog få en Award för ditt kunnande om saabarna, eller lyxoplarna :D
Kör nästan varje dag en 9-3 ss 2.0t chippad till 204hk/310nm, den är fruktansvärd kass faktiskt.
Turbo är verkligen en budgetlösning, känslan blir botten. Lagg hit o lagg dit. frustrerande!
Kör man inte med full platta hela tiden, vilket man inte gör, så laggar ju hela paketet vilket är enormt frustrerande.
Saab må vara snabba men det var också allt. Billigt ihopskruvade bilar med riktigt dålig kvalité, både på ytan och på djupet.

Det är ett under att GM pumpat in så mycket pengar i ett märke som sedan länge varit dödsdömt.
Björk. Nu tog du i från tårna. Så illa är det inte i min mening, även om dom inte kan jämföra sig med japanarnas driftsäkerhet eller BMW:s körglädje.

Flåklypa
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Flåklypa: De är rätt, man ska försvara de märke man kör med näbbar och klor, precis som alla på AP gör med sina älsklings-BMW bilar...
Precis som du gör trots att det finns tidsbevis för att tre av fyra 328:or är snabbare än din 330 på BMW-träffen? :-)

Flåklypa
wendtan >> 325 har vad jag vet gjutjärnsblock!
Att det kostade drygt 40K:- var för att förts renoverades toppen, för att den var otät men efter ett tag drog bilfan bara mer o mer olja och då vart det dags igen!
Bilen är välskött till max.
För övrigt så tycker jag inte att bilarna verkar hålla så hög kvalitét.
Inte som ni påstår iaf!
Massor bytt/lagat på polarnas bilar, leder i omgångar, EDC, motor, lådans lager/synkringar, AC, bussningar, saker till kardan, fläktkoppling, katalysator, m.m. m.m.
Jag har väl bytt en huvudcylinder och en magnetventil på 4år.
Tycker sedan verkligen inte att saabarna är billigt ihopskruvade, tvärt om!
Men vad man tycker om designen är ju en annan femma!
Jag stör mig fortfarande på de rödlysande intrumenten i Bmw.
Tröttande!!
(Saabs 2,3t blev också top 10 engine of the world några gånger)

bjoerck>> de har inte pumpat i så värst mycket alls om man vet vad ett företag gör av med på ett år och behöver för att överleva och inte bara hålla vid liv.
De har fått lägga ner massor med projekt, häftiga motorer och imageskapande teknik till bilarna m.m.
GM US har ett helt "fel" tänk för att förvalta ett europeiskt teknik-bilmärke som Saab.
Synd, för de har verkligen potenta bilentusiaster i företaget!
M.V.H.
Mig veterligen så har M52 alublock.
M50 däremot har gjutjärnsblock, med alu topp.

Jag påstår aldrig att 325 har alublock?

Angående dina kompisars bilar så orkar jag inte uttala mig.
Om du tror att detaljkvalite och motorkvalite är bättre hos saab så får du tro det. de är ett fritt land.

Länk
Slut på spekulationer! Drog en 9-5 Aero med min 325 E36! Den hade inte ett suck att säga till dom första 100m, ca 30 m efter... Dock kom den ca 25m efter på 201m!
visserligen är den snabbt mellan 80-120km/h...
MEN ni ska inte underskatta en 3 serie bmw! Vilket ajg har gjort grovt! Andra bilar jag rastat, V70 T5 med 3-4m, V40 T4 vart lika, Golf 1 Gti trimmad med ca 5m, A4 1.8T 100mil! Mm...
Alla dessa bilar var det knappt att man drog! Så det beror nog mkt på föraren! Förutom 1.8T som inte hade så mkt att sätta emot bmw:s sug motor!
Så underskatta aldrig en Bmw 3 serie med 2 pipor ut i baken!

Shake That Ass
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.