|
Sida 15 av 18
|
|
|---|---|
|
Herregud vilket snack det blir i dessa vs-trådar..hehe jag har inte kört speciellt många bilar i mina da´r.. däremot kan jag säga följande: min 320 svarar direkt på gasen, däremot säger jag inte att den tok-drar bara för det..det draget kommer runt 3500-4000 RPM.. MEN likväl så har jag respons direkt...oavsett varv. Det hade jag inte i en hyr-bil (passat 1,8T)..där kändes turbo-lagget rejält..likadant i en Saab 2.0T. Jag vet inte vad detta tillförde tråden..menmen =) |
|
|
en saab 2,0t drar i från min e30 lätt men jag vill också ha ketchup effekt... så det är grymmare att ha en efter monterad turbo....PÅ EN BMW DET VILL SÄGA !!!!! men HIRSCHEN mot M5 eller mot M3 CSL???? ///M3/// |
|
|
Köp en gammal Saab Turbo om du vill ha ketchupeffekt. Sikkan: Det är betydligt mindre turbolagg i nyare turbobilar än äldre. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Tror nog att en 328 kan vara jämnt mot en 93 aero, dock kan jag ju säga att det krävs mycke bimmer för att dra en gammal 9000aero ;) hade en sån som var lite chippad och 3" rör och 328:or drog man med längder:) | |
|
Tom: Ja då hänger dom nog på M3-or också :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Jo då de äldre dock ligger de ju bättre på vägen i höga farter M-3:an, låg och drog med en sån när jag hade Aeron i södertunneln 220-240 ungefär och hans låg som ett strykjärn medans saaben kändes som en segelbåt.... men fart/mototrmässigtmässigt var det jämt:) Tror jag i alla fall var tvungna slå av efter tunneln.... Ja jag är en chicken ;) |
|
|
Ja, måste hålla med! Aeros är inga hårda sportbilar i chassiet direkt. Snarare ganska höga och mjuka/komfortinriktade, men det är ju som tur e lätt o ändra på. Lika lätt som att dubbla effekten i motorn :) M.V.H. |
|
|
Jo dom är snabb i kurvorna M3-orna.. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Perran_: vad menar du med ny? jag tror inte hyrbilarna var speciellt gamla..eller menar du 03-04:or? | |
|
Med dom gamla menar jag 80-tals Saabarna mfl. Nyare tjao, kanske fr om när 2.3liter kom.. Iofs kom den i början på 90-talet, så "ny" är väl kanske fel ord. Jag rör till det lite för mycket, får be om ursäkt. Men jag menar alltså att det känns som det är mer ketchupeffekt i 2.0 än 2.3 Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Tja. 328:an får äta gräs i det här fallet. Aeron har effekt angiven till 205 häst - i verkligen vid bänkning ligger nästan samtliga på ca 214hk. Sen är det det där med turbo- det funkar helt enkelt. Jag åker själv 9-3 Aero nu, har tidigare åkt 528iT samt 318i, jag har kört 328:or, både vanlig, coupe och cab - och de är inte lika vassa. Däremot, med fördel till 328:an - den tappar inte vrid vid växlingar. Aeron tappar turbotryck mellan varje växel och där försvinner mycket race-tid.. Själv skajag förmodlingen byta min Aero mot en 530iT -01:a, men inte beroende på farten i bilen. Saaben går riktigt bra - till skillnad mot en Volvo T4 med 1.8 liters motor... |
|
| 328 ci e46 gör 0-100 på 7 sec. Tror en saab 93 Aero får väldigt svårt o hänga på. Har själv provat en sådan saab (nya) o dom går dåligt :O | |
|
Hello! Fattar inte vad man ska med en sån här diskussion till... Det handlar om två helt olika bilar, som inte har mer gemensamt än att båda går på blyfri 95 (helst 98 i Saabs fall) Har själv ägt 2st 9-3, 2 st 9-5´, 1st Volvo C70 2,4 (250 pållar each. och ett vrid på 350-380Nm) och kört över 300 st Saab 9-3,9-5 med ALLA motorkombinationer (jobbat på AVIS som ungdom med bildelivery). Som de flesta här har erfarat så räcker det inte att ha en stark motor i en bil, speciellt som i Saabs fall där chassiet inte hänger med. Sedan att växellådan är PISS gör inte saken bättre. Vaf@n ska man med 250 pållar och 370Nm om man ständigt ska oroa sig att lådan kommer att rasa. Oavsett vad NI SAAB freaks säger så tänker ni på detta varje gång ni "rastar" era bilar. Det gjorde jag iaf. Maken till skitlåda (manuell) får man nog leta efter. Då är automatlådan den femväxlade (2002->) en mycket trevligare bekantskap; då i kombination med turbomotor tappar man aldrig flåset. Att sedan Saab är överlägsen i intervallet 80-160 är ingen sensation, det är där motorn kan jobba bäst med massivt vrid som backup. Däremot över 200 så försvinner kraftillskottet och det blir en seeeeeeeeeeeg resa upp till 250 (endast 9-5 aero). Här är BMW klart överlägsen på väg in sin extas (rödmarkering) och man njuter till fullo varje gång sexan (åttan) kan varvas ut i FEMMAN. detta fenomen får en Saabägare ALDRIG uppleva ty efter 5000 rpm är vridmomentsKurvan lika brant som Mount Everest. Och visst fan är det efterblivet av Saabs tekniker att låta så mycket vrid verka på framhjulen, tar bort det roliga varje gång man ska axca från stillestående. Så låt de feta tjänstebilsgubbarna fläska runt i sina 9-5 Aero så kan vi andra NJUTA av bilkörningen. |
|
| efter vad jag vet så har inte Saab 900 aero -89 tillverkats med 145hk motorer!e du säker på att det är 145 hk i far dins saab? | |
|
haha..vilket givande diskution ni har gubbs :D.. om man vill ha turbo så får man ha det men jag förstår mig fortfarande inte på dom som föredrar turbo före sugmotor.. Själv ska man förgasarkonvertera sin bmw m20 motor :P och ja, förgasare är det fräckaste man kan ha. turbo på motorn är som ett styrservo..kanske mer kraft men man tappar kännslan.. /Tobe |
|
|
jag drog en 9-5 aero med min 750. la den bara i manuellt läge o drog ifrån på 1: an o 2: an... "I´ll make him an offer he cant refuse" |
|
|
Vad är väl en limpa mot en räkmacka ;) //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Har ägt saab en trimmad t.o.m och när det rullar säg ifrån 60-70 i timmen så är de ruskigt snabba tack vare turbon och vridet men man får inte glömma att det inte är en bra bil att accelera med från stillastående..........och snabba växlngar är inte ens att drömma om om man nu inte är sugen på växellådsras och svänger det så hänger det när man har saab!! HAde en 9-5 med nordic uhr steg 3!! men likt förbaskat vart man ifrån åkt när det svängde!! men på rakan.........käkade jag upp det mesta!! Varför bytte jag?? visst går det att få en ssab eller volvo att gå fort.........det går att få en moped att gå fort med...............men BMW HAR STIL, STATUS; KÄNSLA och nåt volvo eller saab har, förutsättningen för att åka fort! BURN RUBBER!!! |
|
|
Hejsan, hela familjen min har saab förutom jag. Jag har trotsat och köpt bmw. Ialla fall så skulle jag nog våga säga att saabs motorer är sköna som få. Men tyväär så håller inte växellådorna. I mina ögon så är nästan alla BMW ägare blinda imot alla andra märken förutom just BMW. Är det någon annan bil som går bättre så blir det bara massa snack. Det är iofs det bland andra märken också. Tyväär så är nog bmw värst inom det. Mvh // Rasmus som ej underksattar några bilmärken alls. |
|
|
SAAB?? Ni menar det där bilmärket som snart ej finns mer? Salesman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.