AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
70.009

Saab vs BMW

Sida 14 av 18
Vendtan, du ställde en fråga:
"330n(m54b30) har 90% av maxkraften tillgängligt från 1500 rpm. Visa mig den saab motorn som utnyttjar 90% av max effekt vid 1500 rpm."

Tror att nya 9-5 Areo ger max vrid (370 Nm) från 1800 rpm, tyvärr
lyckas jag inte hitta prestandasiffror på Saabs hemsida trots
flitigt letande..
Det närmaste jag hittade är Länk (en 1,5 gammat test, gamla areon med 350Nm@1900 rpm dvs 100% vid 1900 rpm.)
En lättrycksturbo är har maxvrid vid lägre varv än en högtrycksturbo
(läs Aero hos saab) så modern turbobil behöver inte vara slö på
låga varv. Men som Haglund skriver, en turbomotor har en
inbyggd tröghet (respons). Hur gärna man än vill så får man
inte fullt ladd på nolltid. Det är dock stor skillnad på en modern
och en äldre turbo, de tidiga saab turbo modellerna borde vara
utrustade med varningstext för viplash vid gaspådrag :-)
Dagens saabturbos drar jämt och fint enl mej.

För att försöka gå ifrån sandlåde nivån på debatten får man nog
försöka jämföra bilar i samma prisklass och samma segment.
En 328 och en 9-3 Aero kan man jämföra, men som sagt tidigare
är faktiskt 9-3 Aeron lite snabbare.
Men hade jag kunnat byta min 9-3 Aero mot en ny 328 hade jag nog
valt BMW'n.

Äsch då, skoj med ketchupeffekt! Mera sånt :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
jp
464
jpn
523im -99
åå vad jag är leds på alla saab fantaster som kommer in på bmw forum och helt fräckt fyller i rutan "äger FÖLJANDE BMW" med nån saab modell!

och om det där med att vi bmw ägare inte kan acceptera att tex: en saab går fortare?

jag har en 318i och har inga problem med att nästan alla saab och volvo går fortare än den! =)

B-M-W
Ja herregud så fräckt att göra nåt sånt.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Äro: Informationen om 9-5 Aero finns här Länk

Den har Max vridmoment EEC: 350 Nm vid 1900r/min.
Samt Max effekt EEC: 169kW (250hk) vid 5500r/min.

Imponerande men fortfarande inte något som matchar de jag letar efter.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Co
24
Concilion
325i Coupé -93
Tjenna.

Jo, altså....
Saab 9-3 turbo slår tyvärr BMW 328:an... P.G.A att det inte sitter en lättrycksturbo i. Denna laddar enligt utsago från 1500v till 5000rpm c.a... men i fulltryckaren som sitter i Aeron laddar från ca. 3000rpm till varvtalsstopp. Detta har min käre vän "saab"-nisse med fräknar i r"ven testat, med mig i. Så tyvärr... Däremot så gäller detta just förare som "kan" sin bil. Om en taädgårdströskel sätter sig bakom ratten är ju saken godis... BMW:n vinner... däremot en som kan köra.. dream on.

Men som sagt. 328:an är underbar=) har testat det mesta och den är helt ok. Slår ju 240 iallafall=P

Frågan är hur en BMW 6:a står sig mot en 3.0D 6:a från Saab=)
Har även åkt med en sådan och testat. Vad tror ni=) Kommer även ett inlägg på detta

En BMW i garaget är bättre än tio i skogen.
Tror det många turboåkare försöker säga är att turbofördröjningen är otroligt mycket kortare vi högre varv (tex 4000rpm) än vid 2000varv.
Därav diskutionen varvtal kontra spoolupptiden...
Vet bara hur min egen bil betér sig!
Vid 2000varv är spoolupptiden klart markant för att vid kanske 4000varv vara kanske 1/20del av tiden, kraften kommer omedelbart och håller i till 6600 då motorn "klipps".
Men fördröjningen på låga varv blir mindre markant i högre farter pga mera motstånd för turbon att jobba mot.
Högre luftmotstånd bla.
Sedan så är det väl inte så märkligt att en stor sugmotor har mera kraft på riktigt låga varvtal, dvs från tomgång och upp till 1500?
Dvs varvtal som iaf JAG inte ligger och kör på...
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Äro: jag har kört både 9-5 sedan 2.0t 150hk -98
9-5kombi 2.3 185 vector -02

båda två har varit aningens ryckiga vid fullgas, oavsett varvtal.

dom sticker mycket fint, på låga varv, motorn går som faan, inte det som ajg menar. dessutom en mycket trevlig bil.

fast, det är ett mindre ryck vid fullgas. precis som att den håller igen lite, känns som något bromsas

BmW - enjoy!
Ryck?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
ja, precis, ryck, den går inte perfekt rent anser jag.

är iofs van med 6cyl motorer..

och nej, det är ingen slump, har kört 4st olika saabar, dom gör lika dant allihop,förutom aeron

BmW - enjoy!
Har kört alla modeller och har alldrig upplevt nåt ryck i någon av bilarna! Hur menar du ryck? Glapp i transmissionen?
Det beror ju iaf knappast på att de enligt dig kanske skulle sakna två cyl...
Vet att vissa trimmade bilar kan ha lite ryckig karaktär vid gaspåsrag om man misslyckats lite med anpassningen av programvara/hårdvaran...
M.V.H.
Finns en tråd här på 3-serieforumet angående ryckiga BMW, där verkar det finnas många BMW som går ryckigt.

Låter skumt att dom inte går rent Saabarna.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Något som jag stör mig på i SAAB:arna är fördröjningen vid växling, känns som att motorn dör för en sekund (pratar om saab 9-5)
Pratade med saab handlaren om det och det skulle visst vara någon funktion för att spara på kattalysatorn...
Men tyst och mjukt gick den vid "gubbkörning", men det är ju det den är till för också.
Eller för att spöa STÖDDIGA BMW-fantaster... :)
Fördröjningen är otroligt mycket påtagligare i bilar som tex Audi s4 RS2, Imrezor mfl
Men på DESSA bilar klagas det minsann inte på turbofördröjningen ändå!
Så fort SAAB kommer på tapeten så kommer det på tal fortare än kvickt!
Jag är nog tröttare på dessa eviga ryck som uppkommer så lätt när man åker i somliga BMW:s.
Vid varenda växling rycker det till i bilen och får huvudet att gunga till obekvämt.
Detta oavsett om bilen körs lugnt ellet ej.
Visst, anstränger sig föraren att VERKLIGEN undvika detta så går det ju..
M.V.H.
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
man ska väl inte sova och köra .... det är ju varför dessa ryck uppstår om man gillar saab ska man inte vara i ett bmw forum ... då ska man väl vara i ett saab forum ... rätta mej om jag har fel ...????

///M3///
Hehe, så det är därför många BMW går ryckigt? För att man inte ska somna bakom ratten?

Så bara för att jag kör ett annat bilmärke får inte jag hänga här? Kom ihåg Jonteponken, att det finns fler på detta forum som inte äger en BMW. Ska du kasta ut oss alla lr?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Ingen som stör sig på BMW/Volvo eller annat folk på STCS.nu iaf.
Riktigt hyggliga killar o tjejer där hos "hos" ;-)
O du jonte! Jag kan även lite BMW och hjälper även till där med det jag kan när tillfälle ges!
Håller försten just på med att hjälpa polaren med motorrenovering av hans slamrande 328! He he...
Ställde faktiskt lite frågor här inför detta men fick löjligt dåligt gensvar!
Har inget emot bilarna, tvärt om!
Men ibland blir man ju knäpp på vissa förståsigpåares okunskap eller löjliga utsvävningar och påståenden.
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11

Rena fakta är att jag inte på rull kan hänga av en 9-5 aero std med min 330. O då jävlar använder jag alla siffrorna på varvräknaren (och den stackars person ovan i inlägget som inte kan pressa sin 330 över 210 måste åka till verkstaden eller lägga i nästa växel, för min fortsätter axa med mätaren förbi 250). Bättre går det mot 9-3 aero, har hängt av några som måste varit helt std. Så fort de där galningarna börjar peta under huven händer det grejor som innebär att man inte har en chans. Ett helt annat ämne är äkta åkprestanda, men nu pratar vi rent mos framåt.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Rejsade mot en 95 Aero i går han hängde på så jag trodde att jag skulle trampa gasen genom golvet. Han hängde på från en utfart mot vägen så han låg bakom mig. Jag gav mig vid 160 då blåser han om och drar vidare. Vinkade åt han lite men han bara försvann.

Saab ska man ha respekt för. Fina bilar för övrigt!

Rejsade också mot en e36 325:a med mycket style på vid ett rödljus, satan vad hanses bil gick, swishhh sa det bara så var han borta. Jag stog där med växelspaken i handen och funderar forfarande vad som hände. Antingen turbo eller falsk beteckning. Eller så har jag köpt en 318. Han hade nått skumt pysljud när han växlade.

hehe satan vad kul det är med race... har aldrig tyckt det men ju äldre man blir ju mera galen verkar man bli.

Mvh
Kristian
JFR: Hör inte till vanlighet att en 330-ägare törs erkänna sånt :)

Alf: Hehe ja nån vanlig 325 var det nog inte..

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.