|
Sida 13 av 18
|
|
|---|---|
|
Ja, för bästa acceleration gäller det att utnyttja motorns varvtal. Detsamma gäller alla bilar vad jag vet. Att "köra på motorns vridmoment" är ett utryck som inte kan bli mer fel... Sen är inte "plåga" och varva nödvändigtvis samma sak. Eller, inte för en bmw iaf. Kanske för en Saab? :) |
|
|
Jag återupprepar eftersom de verkar blundas för detta från Saab hållet: 330n(m54b30) har 90% av maxkraften tillgängligt från 1500 rpm. Visa mig den saab motorn som utnyttjar 90% av max effekt vid 1500 rpm. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Eh. Haglund: Jag saxar från ditt inlägg "Turbolagg är, oavsett varvtal, att effekten dröjer från det att man trampat ner gaspedalen tills man har max effekt för just det varvtalet man är på. Alltså, känslighet." Du menar tills turbon börjar ladda? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Ja, även fast jag har turbo så växlar jag ner för att få ut det mesta ur motorn. Samt drar den till strax innan varvstoppet. Ligger man och segdrar en Saab turbo på växlarna tar lådan stryk av det. Så nej, jag segdrar inte min. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Ställ upp era bilar på monacos stadsbana å låt bröderna Schumacher köra, då får ni reda på vilken bil som går bäst... =) //BMW-power |
|
|
Perran_: Jag menar tills turbon laddar tillräckligt för att du ska ta ut, för varvtalet, max effekt. Alltså max vridmoment (börja inte en vridmomentsdiskussion igen för det handlar inte om det). Försöker mig på en förklaring till: Tiden det tar för motorn att, från motorbroms övergå till max vridmoment för det specifika varvtalet. |
|
|
Vafalls, tar saab lådorns tryk av segdragning? :) De är de enda saab vill framhålla när prestanda mäts ju! Dvs segdragningen på högre växlar. Och sen håller inte lådorna för det? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Haglund: Ok, kanoners. Wendtan: Ja iaf på trimmade bilar ska man akta sig för att segdra. Du ska helst inte ligga i 100 knyck på 5-an och segdra, växla ner till 3-an istället och se BMW-n försvinna :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran: Jag ser både ironi och humor i ditt senaste inlägg. Ja tolkar iaf de som att inte finns någon saab som har likt 330n 90% av max effekt vid 1500 rpm. Så ditt resonomang om att man alltid måste varva ur bmws sexor för att de ska vakna fallerar ordentligt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jag återupprepar eftersom de verkar blundas för detta från Saab hållet: 330n(m54b30) har 90% av maxkraften tillgängligt från 1500 rpm. Visa mig den saab motorn som utnyttjar 90% av max effekt vid 1500 rpm. tror inte att min är spceiellt långt ifrån 100% vid 1500rpm :P |
|
|
Wendtan: Japp det var lite av båda :) Nej man kanske inte alltid behöver rakt varva ur dem, men håll med att en del måste varvas för att det ska hända lite. Som du själv sa så ska man ju helst varva iaf M3-orna. Btw, skoj att diskutera med dig. Du är inte lika märkesinriktad som vissa andra :) hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Citerar Ni$$e: Visa mig den saab motorn som utnyttjar 90% av max effekt vid 1500 rpm. Kolla denna Saabs spec då! 220hk och 300 Nm vid 5200 rpm och hela 334 Nm vid 2000 rpm! Den HAR maxeffekten vid 2000 varv! det är inte vid 1500rpm, med vid 2000rpm! och det är en 2,3l Turbo motor.. Har själv en sådan, och nog har den respons.. spinner direkt när man trampar lite. så kom fan inte och säg att man inte kan få någon respons från en turbo. och det är ändå en gammal turbo.. Kör: Saab 9000CC Aero -91 220hk/334nm original |
|
|
Åh fan Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
hahahahahahahaha.... asså det går ju inte hålla sig... pinsamt detta ju. haglund försök inte förklara igen det tjänar ju inget till. MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
|
Moribound: Effekt=HK Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Nisse: Såsant, men en saab diesel motor med maxvarv vid 4100-4200 rpm är kanske inte riktigt rättvis o jämföra med? Vi kan kanske istället jämföra prestanda till 100 om du nu vill jämföra :) Jag ska omformulera mig, finns de någon överladdad bensinmotor från Saab som har 90% av max kraften tillgänglig redan vid 1500 rpm? Aero SS verkar ha det vid 2500 Rpm om jag tolkar diagrammen på saabs hemsida rätt. Perran: Jag försöker som sagt och vara så objektiv så möjligt och har kört en hel del överladdad saab. Storebror har för övrigt en 9-5 Aero. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Wendtan: Jag också, tro´t eller ej :) Gillar en del BMW-s. Trivs bror din bra med Aeron då? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
hehe jag vet, var tvungen när tillfället erbjöds:Dgick inte att hålla tyst;) "Ja tolkar iaf de som att inte finns någon saab som har likt 330n 90% av max effekt vid 1500 rpm." förstår dock helt klart vad du igentligen menade;) |
|
|
Perran: Ja de gör han, den fyller sin funktion helt enkelt. Flytta familjen från punkt a till punkt B med hyfsad prestanda. Den har haft de flesta standard 9-5 problemen: tänkkasset, display fel, kärvande bakbromsar osv. De har dock fixat en del av grejerna på garantin. Han körde bmw innan och ville ha en E39 540 Touring, men tyvärr så fick de bli en kompromiss. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Wendtan: Ja man skulle nog inte tacka nej till en 540 E39 manuell. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.