|
Sida 12 av 18
|
|
|---|---|
|
Det är ju helt fel att dra alla 6or över en kam och säga att dom måste varvas för att det ska hända nåt. Olika 6or har olika karktär, en M-motor har mycket spets och därför tycker man den är slö på lägre varvtal eftersom skillnaden är så stor. Ta en 328 motor som saknar spets nästan helt men istället drar jättefint från botten. eller en 330 motor som också drar jättebra från botten men samtidigt har den en underbar spets på höga varvtal. MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
|
Perran: Så de är därför du hänger här? för att få oss o förstå att vi kan bli ifrånåkta mellan ett visst intervall på en viss växel? :) Ser du någon Bmw ägare som gör detsamma på STCS eller liknande? Nej, troligtvis inte. Jag har Kört ifrån MÅNGA 9-3 Aero med min 330, ja orkar bara inte skriva ner det överallt. Jag och en saabfrälst kompis har provat i de flesta intervaller. De senaste intervallet vi provade i var 0-200. Ditt utalande om att raka sexor måste varvas ut stämmer när de gäller m3 e36 3.0 och 3.2. De är dock absolut inte så rent generellt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Det är konstigt. Turboägare förstår aldrig vad man menar med turbolagg. De tror att det handlar om varvtal... Är det för att ni inte har testat en bil med riktig respons? Turbolagg i min värld handlar inte om varvtal. Inte om att man måste dra en bil till ett visst varvtal innan effekten kommer. Det kan även hända en sugmotor. Turbolagg är, oavsett varvtal, att effekten dröjer från det att man trampat ner gaspedalen tills man har max effekt för just det varvtalet man är på. Alltså, känslighet. Skall man köra en bil fort måste man kunna styra den delvis med gasen och få effekt när man vill ha den. Inte vänta på den tills någon turbo eller vad som behagar vara i vägen snurrat upp och laddar som den ska. Och kom inte och säg att din turbobil, vem du än är, har bra respons oavsett hur lite lagg du har för du har alltid turbolagg om du inte har responssystem. Och kom inte och säg att det inte gör något, för det lilla kan man leva med, för det kan du inte när du ligger på halvställ genom en kurva och helt plöstligt behöver maxeffekten blixtfort för att få bilen att gå som du vill, eller inte vill att turbon börjar ladda precis när du ligger på lagom effekt för greppet. |
|
|
Wendtan: Nej, har jag sagt att det är därför jag "hänger" här? Trodde väl inte det heller. Säg mig, är Autopower det enda forumet du "hänger" på? Även 3.8-an måste varvas, än fast den är såpass stor. Ja en 3-liters sexa på 231hk vs. 2liters fyra på 205 hk (og9-3), humma. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Vad är det för fel med varv? | |
|
Perran: Du skriver själv: Vissa "entusiaster" inser helt enkelt inte att andra bilar kan vara snabbare. Detta tolkar jag som att du vill hävda för världen hur snabb din eller andras lilla 4 cyl motor med överladdning är i förhållande till Bmw bilar, Inte sant? Och svar ja, detta är de enda märkesinriktade forumet jag hänger på. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Haglund: Om du inte visste det så har dom nyare turbobilarna mycket bättre respons än dom äldre med den s k ketchupeffekten. & jo, nu har jag hyfsad respons motför innan jag bytte turbon. Eftersom en sexa i många fall måste plågas för att den vakna, har den då bra respons enligt dig? Trampar man bara på gasen, så tar ett bra tag innan sugmotorn rör på sig. Ett nyare td04 svarar bra, bättre än vad man kan tro. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Wendtan: Suck, nej jag har inte ens nämt hur snabb eller långsam min bil är. Utan precis som jag skrev, så inser inte många på detta forum att andra bilar kan vara snabbare. Förstår du nu? Förstår du att jag kanske inte menar bara Saab, utan kanske även Volvo t ex? Du eller andra här på Autopower kanske borde kika in på andra forum, för att få en mer objektiv syn på andra bilmärken? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
citat:Trampar man bara på gasen, så tar ett bra tag innan sugmotorn rör på sig. Om du menar på allvar att en turbomotor vaknar snabbare så har du allvarliga brister inom bil och motorteknik. Jag tycker det är dags för dig att sprida ditt budskap någon annan stans. MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
|
Perran_: BMW:s sexor har mycket bra respons. Fyrorna också. I princip alla sugmotorer har godtagbar respons. Jag har inte kört en enda turbobil med, för mig, godtagbar respons. Min 1.8T i bruksbilen skall ha bra respons och det räcker väl för omkörningar och är smidigt när man inte tänker växla ner, men roligt eller sportigt är det då rakt inte. Ja, jag vet att nyare turbobilar har mindre dålig respons än gamla häckar, men det är fortfarande milslångt ifrån en sugmotorbil och bra respons och turbo passar inte i samma mening. Responsen har som sagt inget med varven att göra (än en gång). M5 E39 har jag för mig har en hundradel (en tusendel?) från det att man trampar ner gasen fullt till maxeffekt/varv när den är ställd i sportläge. DET är respons. |
|
|
De finns vad jag vet bara en 6 cyl motor som måste plågas för o vakna och det är M52 2.0, dvs 320. Tex har 330n 90% av maxkraften tillgängligt från 1500 rpm. Källa: Länk Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Perran, Finns nåt som heter växellåda, den är till för att användas. En motor behöver inte nödvändigtvis "plågas" för att man varvar över 4000rpm, inte jämfört med hur en saab känns när man börjar närma sig varvstoppet... ;) |
|
|
Perran: Jag sade aldrig att jag inte vistas på andra bilforum. Jag försöker alltid vara objektiv, och provkör flera gånger om året de jag tycker är intressant och som har motsvarande eller något bättre prestanda än min 330. Så du vistas även tex volvoforum för att "upplysa" dom? :) Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Perran: Du skriver att många här inte inser inte många på detta forum att andra bilar kan vara snabbare. Vilka då? Hur stor andel utgör dessa, eftersom du skriver att det är "många"? För egen del gör det mig inget att det finns snabbare bilar än min, både sådana som bär blåvit propeller och sådana som har andra emblem. Turbolaggen har Haglund redan gått igenom, men låt mig stryka under att när man kör aktivt så ska man givetvis se till att ligga på sådana varvtal att motorn drar bra. Kör man aktivt och ligger under 3000 varv/min på motorn förstår jag inte riktigt vad man håller på med. Kan man inte köra på rätt växel får ma skylla sig själv. Att däremot kompensera turbolaggen är mycket svårare. Man körde ju med turbo i F1 fram till och med 1988 (eller var det 1989?). Under den perioden led förarna av turbolaggen. Det sägs att det fanns ett undantag, Ayrton Senna klarade att samtidigt ligga exakt på släppgränsen i kurvorna och pumpa med gasen för att hålla turbons varv uppe, så att motorn inte skulle uppvisa någon turbolagg när han gav på ut ur kurvorna. Nog för att man gärna vill tro sig vara en bra förare, men att vara i klass med Senna är nog liiiiite långsökt. |
|
|
Euhm, Harris: Nej så menade jag inte. Faktum kvarstår att en sexa måste varvas. Vadå sprida mitt budskap nån annanstans? Är väl ingen Jesus. Inse detta, en t ex 328 sprintar inte iväg bara för att du nuddar gasen. Haglund: Jag fattar vad du menar. Men jag visar bara att många sexor måste plågas för att vakna, att det ska vara så svårt. & som sagt jag har en del erfarenheter av dessa motorer. Wendtan: Ja enligt Harris så ska jag ju sprida mitt budskap nån annanstans. Så jag får väl snällt lyda Harris och regga mig på TPC. Eller inte :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Nockenwelle: Tja en del iaf, kanske inte många. Orkar inte länka till dom direkt. Inte alla som har det lika lätt att erkänna som du att det finns snabbare bilar. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran_: Det beror väl på vad man menar att vakna. Personligen föredrar jag att växla själv när jag kör aktivt och då är det inga problem, med nästa bruksbil blir nog med steptronic/tiptronic/kalla't vad du vill. Turbo eller ej. Att BMW:s vanosmotorer behöver varvas (har inte kört M50B20/M52B20) har jag inte upplevt. M54B30 tycker jag personligen är ett under av komfortabel gång och bottendrag. Där saknar man verkligen inte någon laggande känslaförstörare. Förresten, Perran_; vad är det för fel på att varva? Det finns väl en anledning till att det sitter en spak mellan sätena (inte handbromsen)? |
|
|
Fel? Vad jag menar än en gång, är att det tar ett tag även för en sexa att vakna. Jag har kört bl a 320 E30, 323 E30, 325 E30, 325 E36, 520 E34 12V och 535 E34. Dom mfl måste varvas oavsett växel. Ja man kan/ska växla ner, men fortfarande gäller att DOM MÅSTE VARVAS. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran_: Du har alltså ändå inte, trots min förklaring, förstått vad jag menar med turbolagg? Dags att ge dig ut och provköra en Suzuki Swift GTI. DÄR snackar vi fantastisk respons. Och den är stendöd under 5000 varv. |
|
| Just det Haglund, vad är det för fel på att varva. Om jag skall kommam med någon kritik mot BMW:s motorer är det att de varvar för lite. En del av Hondas bilmotorer (t ex S2000) är ju mer högvarviga. Mer sånt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.