AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
70.005

Saab vs BMW

Sida 11 av 18
Det finns en skattegräns vid 193hk och av politiska skäl uppger man därför denna effekt för att vara konkurrenskraftigare (många tillverkare gör det). Det verkar som att 328an ger något mer än de angivna 193. Jag tror det är väldigt jämnt mellan en 9-3 Aero och en 328.
Väl sagt Moribound, speciellt i första inlägget.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Moribound:

Det är 192hk original i 325an men jag vet inte vad jag har nu. Det trimmet ger ju långt ifrån lika mycket på en sugmotor som på en turbomotor, men drygt 200 får man väll hoppas att man har fått. Bättre än original går den iaf.

Flykåpa:

Håller med dig där angående 193 hk gränsen, nästan alla tyska biltillverkare har ju någon motor som ligger på exakt 193hk. Troligtvis för billigare skatt eller försäkringspremie.
saab-nissar asså.. :D
undra vad som är syftet med att skriva på autopower...
jag kommer aldrig att köpa en bil som har lika mycket vridmoment i ratten som på hjulen, kanske det som menas med råkraften i en turbosaab?
Förstår inte hur folk kan tycka att "framhjulen-är-i-luften" känslan på låga växlar är skön som finns på fwd med lite effekt.
Det absolut skönaste med en motor ÄR och kommer alltid förbli respons i mitt tycke. Där har ni det, jag gillar inte fwd och turbolagg.

Att en 328 vinner eller förlorar rakt fram bryr jag mig inte ett dugg om.
Ska man vara realistiskt så går 9-3 Aero och 328 ganska lika i alla farter rakt fram, skiljer inte så mycket, precis som flåklypa.
Kan tillägga att jag har kört saab 9-3 aero.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
ni$$e >

SLR är snabbare, men kostar 4 gånger så mycket som en M5.

Tycker inte att det direkt dåligt att vara 2,1 sek långsammare till 200 än Mercedes "über-bil" med en familjesedan.
Vilken är snabbast? En bil med 400Hk och 300Nm i vrid eller en bil med 300Hk och 500Nm i vrid?

helt självklart att den med 400hk går snabbare, HK gör farten medans Nm gör känslan. du känne rju inte när hk börjar arbeta, utan det är nm som gör en bil rolig:)

kan hålla med om att det med mercedes kanske va lite av en boomer, strodde sl55 amg skulle vara snabbare:) men så vitt jag vet är 0-200 på 13s unofficial från bmw än så länge?
Exakt, den med 400hk är snabbast.

Om vridmoment är roligt borde en lastbil vara jätterolig och en motorcykel jättetråkig. ;-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Är vridmoment roligt?
Min bruksbil med 230 Nm är dötrist i jämförelse med min lekbil som har 160 Nm original eller något sådant. Hrm. Vridmoment är inte kul. Det är komfortabelt om man är lat.
Honda Civic Type-R är en jätterolig liten bil med 196Nm. Går bättre än tex. 328.

MVH // Harris
kan lika gärna lägga ner diskussionen, bmw fol kförstår sig inte på vridmoment, vilket ni iofs borde göra med tanke på bmw:s dieslar.´en diesel utan sitt vrid hade int evarit hälften så rolig att köra som den är idag. när det väl kommer till acc test så har jag en kompis som äger en MB 190E 2.5-16 som mig vetande har runt 200hk, en annan kompis har en S40 2.0T (ltt), kör vi rullande start så är det ju enbart motorn som spelar roll alltså inte fwd/rwd, så kommer inte volvon långt bakom trots att den har mkt mindre hk, kanske nån smart sate kan räkna ut vad det är den har mer av:)? får hoppas på det ialf ;)
dags för en lektion vad vrid och effekt är känner jag:

Vridmoment (M) är en storhet som mäts i NewtonMeter, Nm.
Kraften F som bildas när det smäller (krafter mäts i Newton, N) gånger slaglängden (längder mäts i Meter, M enligt Si)
utgör ett vridmoment på vevaxeln.
Effekt är ett mått på hur ofta man får detta vridmomentet och därför blir effekt= vridmoment*varvtal
Det är effekten som skjuter bilen framåt och inte vridmomentet.

MVH // Harris
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ni$$e:
Eftersom vi BMW-ägare är så obildbara och inte förstår oss på saker och ting, varför hänger du här?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skall man vara riktigt noga är det kraften (mätt i Newton) som skjuter bilen framåt. Vridmomentet kan i sig inte få bilen framåt, det kan bara göra att saker och ting roterar.
Enklaste sättet att få fram den kraft som skjuter bilen framåt är att ta effekten (mätt i Watt, vid det aktuella varvtalet) och dividera denna med bilens hastighet (mätt i m/s). Att blanda in vridmomentet förklarar inte något extra, utan verkar bara vara förvirrande, att döma av flera inlägg.
Observera dock att detta gäller vid ilagd växel, ej slirande koppling.
Vridmoment kan ökas och minskas med utväxling, det kan inte effekt. Just på grund av de utväxlingar som ligger mellan motor och drivaxel så är drivhjulsmomentet helt anorlunda än motorns moment. Utväxlingarna påverkar däremot inte effekten (förutom de oundvikliga friktionsförlusterna, men de påverkar vridmomentet också).

Haglund: Även jag är VÄLDIGT nyfíken på vad alla saabanhängare egentligen gör här på forumet?
De är självklart inget krav på att äga en bmw för att få skriva i forumet men under kolumnen "äger följande bmw" bör allt annat än analfabeter förstå att de är just bmw och inget annat som skall vara nerskrivet.

Forum som är märkesinriktade bör fyllas av entusiaster som vill diskutera sina bilar, inte som (vissa här) förakta märket å de grövsta och bara skriva saker för att reta upp i detta fallet bmw ägare.
Detta forumet är unikt och de mest aktiva märkesinriktade i sverige vad jag vet. Tyvärr sjunker kvaliten på forumet flera snäpp då de fylls av ovesäntligheter i flera milslånga trådar.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Haglund:
jag hänger inte här, blev bar aså förvånad när det fanns folk i detta forumet som hade blivit dragna av en saab/volvo och inte kunde förstå hur detta kunnat gå till:) jag menar dom körde ju ändå bmw:D
det som harris skrev tycker jag var en bra redogöresle för hur det fungerar men sista raden blev fel;)

effekt= vridmoment*varvtal
"Det är effekten som skjuter bilen framåt och inte vridmomentet."

eftersom vridmoment*varvtal blir effekt så måste det ju som du skriver, spela in;)
Stämmer kanon Nockenwelle, bra inlägg.

MVH // Harris
Vissa "entusiaster" inser helt enkelt inte att andra bilar kan vara snabbare. Helt klart är detta forum unikt, unikt märkesinriktad kanske. Om någon på t ex STCS skriver att han blivit frånkörd av en BMW blir det inte alls lika livat där som här.

Angående respons så enligt mina erfarenheter så måste en sexa varvas för att det ska hända något. Är det respons? Jag har bytt till större turbo i min bil och nu är det inte mycket turbolagg kvar. Även fast ketchupeffekten har sin tjusning :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ni$$e:
Gör följande tankeexmpel. Vi har två bilar som väger lika mycket, har samma lusftmotstånd, samma transmissionsförluster osv, som kör i samma fart.
Vi vet att (vid de varvtal bilarnas motorer för tillfället arbetar på) den ena bilen har 100 hk och den andra 120 hk. Vilken kommer då att accelerera ifrån den andra om bägge bilarnas förare trampar ner gasen, jo den med fler hk. Notera att vi inte behöver veta vilka varvtalen är.
Om vi i stället vet att den ena bilen har, i motsvarande situation 200 Nm och den andra 250 Nm (men vi vet inget om effekten), vilken kommer då att accelerera ifrån den andra. Svaret är att det vet vi inte. Vi kan bara veta det endera genom att gå igenom alla utväxlingarna i transmissionen, drivhjulsdiameter m m, eller genom att ta reda på varvtalet, multiplicera detta med momentet för att få fram effekten.
Visst kan man utgå från vridmomentet, men man behöver känna till fler andra parametrar. Det blir krångligare, kröver mer information, och det går inte att intuitivt se vad resultatet blir.
Givetvis måste man alltid använda effekten vid det aktuella varvtalet. Om en motor utvecklar 1000 hk vid 10000 r/min är inte så intressant om man för tillfället kör på 2000 r/min. Men detta kommer man inte runt genom att studera vridmoment i stället, eftersom det också varierar med varvtalet.
Perran_: Jag hör att du inte har kört en 6a av kraftigare slag. Onödigt att diskutera med dig.

Dessutom gör en större turbo att det laggar mer.

MVH // Harris
Harris_85: Men snälla lilla, jag har haft en 535 E34. Dessutom har jag åkt några M3 E36-or och ett par M5 E34, och ja dom måste varvas. Händer inte mycket under 3-4000 varv. Så jag vet vad jag pratar om.

Dessutom Harris, borde väl jag om någon känna skillnad i min bil efter turbobytet. Du vet inte vad du snackar om. Hade ett litet gammalt Garrett-agg förr, men kör jag med ett större språjtans Mitsu td04. Maken till skillnad! Det är mycket bättre svar i det nya. Så uttala dig inte om något du inte har en susning om.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.