|
Sida 10 av 18
|
|
|---|---|
|
Inga problem att ratta Saabs FWD, kanske bara en vanesak? Jag har kört mest RWD, men det tog inte lång tid att vänja sig vid FWD. Tycker inte det rycker så väldans mycket i ratten. Men visst är det skillnad motför RWD. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Ok, har kört en ltt 150 och där fanns inte ett spå av detta! I polarens Aero 205hk -01 kunde man där vägen var spårig av vinterslitage känna av Tourqe steer men inte speciellt mycket. Och som sagt tycker jag det är mest en vanesak, kör man 9000 med 440nm så tycker man dessa bilar går mjukt o snyggt som attan när man drar på på tvåan! :) Ja, visst får man fördelar av 4WD i de lägre hasigheterna men sedan är det ingen hit direkt. 2,7t 230hk är ju hopplöst slö uppe i fart och får pisk av betydligt motorsvagare bilar mellan tex 100-200. Kan faktiskt hålla med om att bakhjulsdrift är en bra kompromiss... M.V.H. |
|
|
Ja RWD är bra roligt på vintern hehe. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Åsikter är som rövhål, alla har en. Hade en 900 -94 185hk. ( 9-3ans moder ) innan jag köpte 328:an, och den hade väl sina förtjänster och nackdelar. Tourqe steer - nå´t så in i..... det fanns väl en anledning till att framvagnen sprack i svetsarna när Saab testade att slänga i 2,3 turbon i den 1994! ( Info. från inside-Saab ). Vid fullgas på 1:an till 3:an gällde det att ha en marginal på runt en meter åt varje håll för man visste inte riktigt vart den ville ta vägen! Bromsarna, tja det fanns faktiskt sådana när jag tvivlade på det och kollade efter. Understyrning - givetvis, men det går att motverka till viss del med rätt teknik. Turbon - suverän över 2000 rpm. men vid ~4000 rpm är 328:an ikapp och drar sedan ifrån ngt. ( Testade lite medans jag ägde bägge samtidigt. ) Men den är stendöd < 2000 rpm. Vinterväglag - kommer att sakna Saaben varenda gång jag ser TCS-lampan tändas i vinter! Saaben är suverän på vintern när man bara vill transportera sig till å från jobbet t.ex. Att tänka på när det gäller effekten från turbobilar så är det att dom är mkt. känsliga för värme. Aeron är inte lika känslig som 185hk´n då den har bättre intercooler men den tappar ändå effekt ganska snart p.g.a. värmeuppbyggnad i insugningssystemet. Och då pratar vi sekunder snarare än minuter. En dag med ~25+ grader kändes det som 900:an saknade ett helt gäng hästar, likadant om man tankade 95 oktan, udden var borta. Sen är ju förstås 93:an en bättre bil än 900:an, bättre framvagn, bromsar å lite annat. 9000 är ju sedan ett bättre val om man vill ha ner mkt. effekt i backen. Att de tidiga har baksäte tillverkade av Dux gör ju dock att man hellre sitter där än bakom ratten! m.v.h. Niklas |
|
|
Jag har torque-steer i min Alfa 156 V6 med endast 222 i vrid, det märks speciellt över ojämnheter. Fast jämför man med polarens förra og 9-3 Aero så har jag inte det. ;-) Även om Alfan är smidigare på vägen och förmodligen snabbare runt en bana än 328an så kan jag inte låta bli att önska att den var RWD. Torque-steer är dock det minsta skälet till denna önskan. Jag får väl glädjas 99% av tiden på vinterväglag istället. :-) |
|
|
Alla bilar har sina egenheter som man antingen tycker är positiva eller negativa - beroende på hur ens eget r-vhål (som någon uttryckte det ;) är... Jag hade gärna bytt bort min FWD mot en 4WD vid varje omkörning med plattan i botten på spårig asfalt ... Ryckningarna i ratten är inte roliga i längden eller särskilt trafiksäkra.. Samtidigt tycker jag det är asroligt att kunna dra 4wd värsting-audis (o Volvos för den delen också) i motorvägsfarter och uppåt med min lilla spinkiga oansenliga S40 då de sinkas rejält av transmissionsförlusterna.. Tyvärr kan man inte få både och.. :( Bakhjulsdrift är kanske därför en hyfsad kompromiss... T4 -99 |
|
|
Andreas: Ja tänker främst på A4 1,8 T 180 Hk som ägs av en kompis. Den bilen är lättare trimmad till 220 hk och har fortfarande bara antydan till Torque steer i jämförelse med 9-3 Aero. Det med mest torquesteer jag provat var en Viggen i höstas innan jag köpte 330n. Den kändes som något med helt egen vilja under 80 km/h och fullgas. Jag personligen tycker de förtar en del av körupplevelsen, vilket du säkert inte delar. För mig är full kontroll över bilen en stor del av körupplevelsen, framförallt vid bankörning men även aktiv landsvägskörning. Dina fördommar kring Bmw på vintern måste förpassas till E30 då E36 är helt föredömlig att ratta vintertid med ASC+T. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Även en del E34-or far ju som en hängballa efter vägen, men skoj är det. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Alltså nu får ni väl ändå ge er? Dom flesta här inne berkar ju f*n inte tro att en BMW kan bli dragen av en Saab eller Volvo.. Den som säger att en 328 drar en 9-3 Aero ska nog ta och tänka om lite... 328 på 193hk utan turbo. 9-3Aero 205hk med turbo. Saaben har nog ingen chans i starten, men från ca 70 frammåt.. ajöss.. ni snackar om en massa vrid, och att det är det som spelar roll.. Man ska tamesjutton inte tro att bara för att du har vrid så drar man vad som helst. hästarna spelar en hel del roll, föraren, greppet mm. Hästarna och vridet förhåller sig till varandra punkt slut. Jag äger 2 saabar, men jag gillar också BMW. jag ska lasta ner en 2,0T motor från saab i ett E30 chassi för att jag gillar det chassit och den motorn. tror det blir en väldigt bra kombination. E30 chassit med sin bra väghållning från början, och sen SAAB 4an med en massa turbo hästar som är betydligt roligare hästar en några 6cylinders sug hästar. Jag tror inte det finns något skönare än turbo draget alltså. och så väger inte 4an lika mycket och den är varvvillig också. BMW gör väldigt fina bilar, men det tycker kag saab gör också.. BMW har bättre väghållning original JA, MEN då ska ni tänka på att SAAB har byggt sina bilar endast som familjebilar inte som sportbilar sm BMW är. SAAB har ju sin toppmodell Aero som fafktiskt har väldigt bra väghållning original. synd bara att SAABs motorer blev sämre för nåt år sedan när GM la sig i. -98 dog saabs motorer iomed slutet för 9000 modellen, enligt mig. en del är förbannat trångsynta måste jag säga.... Ni spekulerar mycket.. Ta reda på fakta innan ni skriver! jaja nu orkar jag inte skriva något mer här.. är en sån förbannad sandlåda varje gång här på forumet.. Mvh // Isak aka Moribound@STCS Kör: Saab 9000CC Aero -91 220hk/334nm original |
|
| well said, men rent allvarligt. Nya M5:an har en V10 på 500hk och 500 nm så de överglänser oss inte direkt med vridmoment heller, vilket är turbons stora fördel ;) M5:an är jätte läcker men har int emkt att sätta emot när en mercedes trampar på gasen, överladdning....ya takk!:) | |
|
ni$$e > Inget att sätta emot? 0-200 km/h på 13 sek |
|
| 0-200 på 10,9s, inte illa du ;) | |
| om vi inte vill räkna SLR:en då, men skall spara på krutet;) | |
|
Vilken MB förutom SLR gör 0-200 på 10,9? Förresten. Du Nisse borde väl veta vilken betydelse vridmomentet har som åker diesel....nada. |
|
|
CLK-DTM är ju det jag har ffs! åker diesel enbart pga vridet(och kanske bränsle ekonomin då:)) är bara (vissa)bmw folk som hävdar att vridet har nada betydelse |
|
|
Ha ha ha...CLK-DTM, ok. MB har säkert någon snabb LeMans-bil också. Vilken är snabbast? En bil med 400Hk och 300Nm i vrid eller en bil med 300Hk och 500Nm i vrid? |
|
|
Ha ha ha...CLK-DTM, ok. MB har säkert någon snabb LeMans-bil också. Vilken är snabbast? En bil med 400Hk och 300Nm i vrid eller en bil med 300Hk och 500Nm i vrid? |
|
|
Moribound: Var ute med min 325a (chip, avgas, filter) o körde mot polarnas s40 t4 o 93 aero, i princip jämnt varenda gång vi körde mellan bilarna... Och nej jag spekulerar inte, jag har kört flera gånger mot dem även innan o med samma resultat... Och dessutom har väll nästan alla saabar med turbo mer vrid än nästan varenda bmw? |
|
|
Marcus: Hur många kusar har en 325? är det 184? med chip avgas + filter. kanske uppått 200hk.. då har du ju ungefär lika många kusar som T4an så det förstår jag ifall ni ligger lika och likaså med 9-3an. men inte med en 328 med 193hk. mvh // Isak Kör: Saab 9000CC Aero -91 220hk/334nm original |
|
|
Ni$$e: "är bara (vissa)bmw folk som hävdar att vridet har nada betydelse" Om du chippar din TiD har du nästan lika mycket vrid i din turbodiesel som en F1 bil har, om du hänger på tyngder på F1 bilen så den väger lika mycket som din bil vilken tror du är snabbast? Visst har det betydelse men det säger ingenting om accelerationen, utväxlning och hp/kW är destomer intressant om vi pratar om två jämntunga bilar... /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.