|
|
|
|---|---|
327i Nm Power |
Hej! Jag har en E30 med eta motor, 2,7 liters. Och på min sitter den vanliga 325i toppen. Min fråga är vad står eta för? I beteckningen står ju bara 325e. |
|
Eta är grekiska för effektiv. Som i effektiv användande av bränsle. E30:orna med eta motorn drog ganska lite bensin, en bra pendlar bil. Röd markering vid 4500rpm är ju inte så inspirerande. |
|
327i Nm Power |
Behöver inte varava mer än 3000. Då har du vrid som inte en vanlig 325i har! Så man blir ganska inspirerad fast nålen inte skriker på 6200. Motorn har en helt annorlunda karaktär, men utan att förlora den extra toppen som är karaktäristisk för BMW. |
|
Frågan är ju inte bara hur mycket vrid man har, utan var man har det. Tack vare det enorma bottenvridet och mindre varvande motor hade eta bilarna mycket lägre slutväxel. 2,73 eller 2,91 mot 3,73 eller 3,91 för 325i:n. Detta var naturligtvis för att få likvärdiga/användbara hastigheter på varje växel. En 318is är snabbare än en eta, trots 0,9 liter mindre motor och 60 Nm mindre i vrid. M20B25 (i) har 222Nm vid 4200rpm. M20B27 (eta) har 230Nm vid 3200rpm. M42B18 (318is)har 172Nm vid 4600rpm, vartals regulatorn klipper vid 6850rpm. |
|
327i Nm Power |
Tror säkert att en 318 kan vara snabbare, men det är nog om eta bilen är standard. Bilen har ju original 129 hk (95 Kw) och har då likvärdiga prestanda som 320i. I detta fall sitter 325i topp på bilen och fallet blir ett helt annat. Angående hk siffran så bör den ligga som en 325i, eller något högre. Och så vitt vi alla vet så är en 325i snabbare än en 318. Om inte annat så kompenserar den härligt sjungande sexan upp allt vad 318 heter. Även om så beteckningen slutar på IS. |
|
Självklart refererade jag till en standard eta (121hk, 127 om det är en '88 dessa siffror i USA hästkrafter. Så super etan från 88 hade 129hk euro hästar), Jag har hela tiden refererat till standard etan hela tiden. Jag svarade artig på din fråga och förklarade varför de valt den benämningen. En 318iS har 136hk, 34hk mindre än en 325i så den får självklart stryk rakt fram. Det är jag mycket medveten om. Jag har aldrig påstått att min bil skulle vara snabbare än din, jag vet att min är långsammare rakt fram. Jag kan ju inte kommentera din bil eftersom det inte är en fabriks model. Det kan vara stora variationer mellan de olika i konverterade etorna. Har sett mellan 150 och 230hk. Har du monterat 325i toppen själv? Vad är mer gjort åt motorn? Funkar ju inte att bara skruva på 325i toppen eftersom bl.a. kolvarna är olika. De som är konverterade brukar varva över 6000rpm och då faller ditt resonemang iaf. Att komentera vridmomentet är ganska onödigt eftersom det inte säger nåt om prestanda. Ta och läs in dig på skillnaden. Jag har haft tre stycken E30:or med sexa så jag vet mycket väl hur de låter. Jag vet också skillnaden i väghållning. Det är en markant skillnad. BMW ägare föraktar vanligtvis 4 cylindriga bilar mer än de förtjänar, jag vet för jag gjorde det också tidigare. Jag har inte en bil med 4 cylindrig motor därför att jag inte har råd med en med 6:a utan för jag tyckte det var en bättre bil än en 325:a med tanke på mina kriterier där väghållning och vikt är de mest betydande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.