|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
BOGEYMAN |
Tja nu har jag varit i kontakt med bilprovningens tekninska support. Och i 320i e30 får det vara max 110kw dvs 150hk. Sen är det motortyngd som spelar roll. så en 323 motor kan man nog stoppa i. Men bilprovningen vet ju inte om det sitter en 2,5 i bilen så det finns ingen anledning att tala om att man har bytt motor.Tel till teknisk support är 0771-600 800 för den som undrar mer. Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!! |
BOGEYMAN |
Jag tog kontakt med Bmw tekniska support och dom sa att det är reglerna för Amatörbyggda fordon som gäller och vad det innebär har jag ingen aning om, ska nog kolla det det med. Återkommer när jag undersökt detta. Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!! |
|
Gäller 150hk utan att göra om till amatörbyggt fordon så är det ju guld. Men när du regbesiktar kollar de nog upp vilken motor det är. Sätt alltså i en 323-spis. Sen är det ju upp till var och en... Anledningen att ha en ordentligt besiktad bil är ju försäkringen. Undrar vad som händer om man kör över ett helt dagis och det kommer fram att man haft 50hk för mycket ? |
|
BOGEYMAN |
Jaha, det finns faktiskt trafikregler som man bör följa. Och åka i 200km/h överallt är nog ingen bra ide och det får man väl hoppas att folk förstår om man skall hålla på med bilar. Visst är det guld med 150hk det är ju bara att trimma bilen som det är, behöver inte ens bytta motor. Vad som gäller med Amatörbyggt fordon så är det tjänstevikt*10/100 så får du det i kw men just nu kan man glömma det också för regeringen har dragit in den delen pga ett nytt lagförslag. Så vill du ha mer hästar i din bil lagligt och på sätt och vis olagligt så är det en helt annan motor som gäller tex B230ft eller nåt. Tack för mig!!!! Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!! |
D@nne |
Det skojiga med det här är att alla har "hört" så mycket, och när man ringer till bilprovningen själv så får man olika svar varje gång...man blir ju GALEN! Man får väl helt enkelt bli jurist för att kunna trimma bil fan.... MMMMM-POWER |
D@nne |
Det skojiga med det här är att alla har "hört" så mycket, och när man ringer till bilprovningen själv så får man olika svar varje gång...man blir ju GALEN! Man får väl helt enkelt bli jurist för att kunna trimma bil fan.... MMMMM-POWER |
|
Prova att jobba på bilprovningen istället, när vi är tveksamma ringer vi till samma tekniska support som ni gör, och får olika svävande svar varje gång... Jeppe |
|
| Byråkrati när det är som bäst alltså. | |
dalen |
Är det verkligen BMW som skall skriva ut intygen då? T.ex. så får man ju höga effekten med 20% och vridmomtentet med 10%. Om man då lämnar in bilen till en firma som gör turbokonverterar, borde inte dom även skriva ut intyg på att effekten har höjts max 20% då? Sen om man är där och skruvar lite efteråt behöver ju inte någon få reda på.. ;) |
|
Jesperado jag har en -73 2002 som är omtypad till en 2002tii det står i regbeviset under teknisk data, dispanser att motor utbytt och motor effekt enligt uppgift. Vad menas med det?? Funderar starkt på turbomotor hur blir det med sbp? |
|
|
Är den omtypad till tii så ska det ju vara tii-motor i den. Jeppe |
|
| Ja det är en tii motor i den men jag undrar hur det blir om jag bygger en egen M10turbomotor och bromsar den till 170-180Hk och stoppar i den vad säjer ni på sbp? Ska man tänka på nått (bromsar mm mm)??? | |
|
Du får ju föreläggande om fullständig registreringsbesiktning, eftersom motorn är ändrad. Jeppe |
|
|
Kan man bygga om en 518i till en 535i ? för det finns ju inga fräscha 535i:or som jag vill ha , eller ja det finns en röd för 39papp vilket känns skandalöst mycket ! (för mig) jag tror nämligen det blir billigare att bygga om vad är det för grejer som man måste byta ut annars pajjar dom ?! dom som kan får hemskt gärna lista... MvH Göran Länk |
|
|
Nobody...för alla 02 gäller max 150hk förutsatt att man har tii spec. Bromsar,boxade bärarmar bak,mm. Möjligt att det går om man visar upp bromspapper på 150hk samt har alla tii spec. Har själv funderat på detta men det känns lite genomskinligt att överladda för 20hk+. Ringer du tekniska upplysningen kan du få ett fax på vad som gäller. MVH Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.