AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.211

vad kan denna bil vara värd?

Länk

e det någon som varit o kollat på denna bil??? kan den vara värd dom pengarna han begär tänker på att det snart kommer en ny 3 serie kommer e36 rasa mycket då?? tacksam för seriösa svar med motiveringar till tankarna.

m.v.h mojja
Ser ju onekligen fräsch ut. Men visst är det ett överpris, särskilt då den är importerad.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nästan 140 000 för en nyimpoterad e36:a? Karln måste har rökt nåt...

Allvarligt talat, jag är inte E36-expert men ligger inte ett rimligt pris kring 120 000 förutsatt att den är väldokumenterad och frisk och felfri. Visst kommer bilarna att fortsätta falla i pris, inte minst därför att E46 nu börjar bli överkomlig för de flesta och det gör E36an mindre attraktiv. Modellen är ju snart 15 år gammal (premiärvisades hösten 1990 vill jag minnas).
Precis. Man får ju en fin E36 M3 för de pengarna, eller en 6-cylindrig E46. Sen är ju denna importerad vilket borde dra ner på priset med säg 10k jämfört med en svensksåld, tycker jag.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
jag har pratat med ägaren till bilen bilen e importerad för två årsedan uppfattade också anons texten som att den var ny intagen men den e påställd o besiktigad för två veckor sedan.. ansåg också att bilen var för dyr för en e36 o jag märker att jag inte e ensam i mitt tycke...desutom väntar en inspektion 2 bakom hörnet på bilen.. o bromsbeläggena var tydligen i behov av ett byte.. vad anser ni att bilen e värd`????
Som 328 ägare måste jag anse att priset är rena skämtet.
OK det är en coupe och den har rullat ca 1500mil/år och skicket verkar fint men ett lämpligt pris för denna bör ligga runt 110-120kkr som slutpris.
Som flera påpekat, lägg till 20-25 till på 137kkr och man rullar iväg med en 328 E46 coupe med kanske ett litet navigationsystem i :)

Dessutom är den INTE santoriniblå som annonsen säger. Har haft en 318 i santoriniblå och denna färg är "silverblå".

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
jo det e iof sant jag fick ner bilen över tel med 12 k men blev förbannad när han efter det nämde att den ska på inspektion 2 snart o att jag nästan omgående måste byta bromsbelägg.. säljaren var även almänt otrevlig o det lät på han att jag skulle få vara glad om jag fick köpa bilen av honom.. jag har mailat ett nytt bud till honom nu får se om han nappar på det. gör han det så kan det bli ett köp... jag bjöd han 125 k men då ska bilen vara ny servad o beläggena bytta tycker ni att jag missbjudit honom??? jag själv tycker att det e ett bra bud...
m.v.h mojja
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker inte det är försvarbart att köpa e36 för över 100 kkr. Undantaget M3.

Kan du skrapa ihop 135-140 kkr och kan leva med 4-dörrars tycker jag du ska satsa på en 328 e46 istället.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Med tanke på nytillkommen information skulle jag bedöma att bilen är värd cirka 100 kkr, men det är ju omöjligt att säga säkert utan att ha sett den.

Köp istället:

328 e46 om du vill ha en modernare, gedignare bil med mycket högre komfort

M3 e36 om du har råd med försäkringen och vill köra omkring med ett mycket brett leende.
försäkringen skiljer inte så blodigt på en m3 tror det e ca 5 tusen om året o jag har gått i dom tankarna med men vad jag förstått utav det jag läst mig till av dom o dom bekanta som ägt en m3 så e dom förbannat dyra att serva o reparera.. men jag tycker fortfarande att e46 e för dyra att inhandla.. dom som man skulle kunna tänka sig att inhandla ligger på en prislapp på ungefär 200k...men det finns ju 4 dörrars för rimligare pengar.. men det jag e ute efter e en väldigt fint skött coupe eller cabbe hade tänkt att ha den som sommar bil eftersom jag ändå har en slithäst...men jag har inte fått något svar på mitt mail ifrån den arrogata säljaren.. känns nästan som att man skiter i det han verkar inte ha något intresse utav att sälja bilen i vilket fall....

jag tackar alla er som tagit er tid att svara o att komma med era synpunkter.. o jag hade en känsla utav att jag skulle få den respons som jag fått att bilen e alldeles för dyr för att vara en e 36a ovasett att den e välskött finns ju cirka hundra 328 or till salu där ute med trevligare o mer intreserade säljare..

om någon känner till en fin e 36a coupe eller en fin cabbe med m-optik,skinn´,klima så får ni gärna tipsa mig om det,, men jag söker bara pedant skötta bilar med fullständig historik på ägare servisar o.s.v är inte intreserad av några lik m.m bara för att det inte ska bli några missförstånd av det jag söker.. importerade bilar e inga problem heller..

m.v.h mojja
Jag skulle inte bjuda mer än 100' jämnt
för den oavsett milen. Håller med alla andra
här som tycker att du ska satsa på en e-46'a istället.

En sak jag inte fattar bara. Alla här verkar rörande överrens
om att stundande service eller dåliga bromsar osv sänker priset.
Ska man då som köpare förutsätta att alla utsatta priser gäller
nyservad, nyskattad, nybes, nya bromsar , nya däck och allt som inte är uppfyllt av detta ger utrymme för prutning......?

Bar undrar........
Wadstedt79,

du sätter fingret på en öm punkt. Gruppen som köper begbil som om den vore ny är nämnligen ganska stor, dvs allt förväntas vara i skick som när bilen var ny. Ytterst få av begbilsäljare lyckas med att ha en sådan bil, möjligvis "Hasso" undantagen....

/Simon
Simon_en

Visste faktiskt inte att vanliga slitdelar och alla "vanliga"
årsutgifter som skatt osv förväntas vara ordnat på
beg bil. Jag själv har aldrig lyckats hitta nån bil som jag kunnat
kört i kanske ett år utan att köpa delar eller serva.
Tycker allt som oftast när man köper bil att man brukar få lägga
lite pengar innan sånt är ordnat. Har själv en bil av annat
fabrikat nu som ska säljas. Och eftersom den är bes, nyskattad,
nyservad har nya bromsar runt om så finns det ju bara däcken kvar att anmärka på som är halvslitna.... Klart det ska gnällas på
däcken då.........= )

Nåt som jag däremot retar mig på som f*n när jag själv
köper beg bil är alla småsnåla typer som låter en provköra bilen på ångorna eftersom dom är livrädda för att köpa 10 lit bensin för mycket.........
Ja det är för roligt med alla begbilsköpare som tror att de är nybilsspekulanter :-)
"Kan du garantera att den klarar besiktningen om 9 månader" och "dörrhandtaget bak knarrar", "handbromsen tar bra men känns slappare än på min volvo" fick jag bla höra av en stolle förra sommaren när jag skulle sälja min 318 -94 :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Slutpriset borde ligga runt ~105-115, inte över 120´.

Att importera själv är relativt enkelt förutom själva bedömningen av bilen, men visst finns det bilar som har skötts om och inte kostar skjortan. Här följer några ex som KAN vara fina fynd:

Länk

Länk

Totalkostnad för import brukar bli minst 10-12000:-

Mvh
Att köpa en icke -M E36 för över 100 kkr måste anses som ganska dumt ur ekonomisk synvinkel. Bilen kommer knappt vara värd 80 kkr inom 2 år med rådande värde tapp på e36.

Köper man bilen för att ha den i 4-5 år och är redo för o slanta så är de säkert ett rättvist köp vid 110 kkr.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle heller helst inte köpa en E36, dels på grund av priset, dels den dåliga krocksäkerheten (möjligtvis en äldre 325).
det handlar inte om att bilen ska vara i nyskick men när säljaren skriver att bilen e i toppskick och man kommer överens om ett pris och sedan nämner att beläggena måste bytas och att bilen ska in på en inspektion 2 "igår" typ anser jag inte den bilen vara i toppskick.. inte för dom pengarna han bägerde för den iallfall. Men det e ju min persolnliga uppfattning...

M.v.h mojja..
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Din uppfattning är fullt rimlig! Leta upp en annan bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.