|
|
|
|---|---|
|
Igår rasade motorn på min 318 -92, körde runt 160 km/h och plötsligt börjar det knacka högt ifrån motorn, saktar då ned och letar efter ett ställe att stanna på men innan jag hunnit stanna så dör motorn och det börjar ryka vit oljerök. När jag sedan öppnar huven så ryker det o luktar bränd olja, öppnar då oljepåfyllningslocket och ut strömmar det massor utav oljerök. Bogserar sedan hem bilen. Idag var jag ut till bilen och provade att starta, den håller på att starta men det rasslar kraftigt och den lägger av direkt. Lyfter sedan av ventilkåpan och tittar men det enda felet jag hittar är en liten flisa utav kamnocken som lossnat på tvåans cylinder, detta kan väl knappast vara orsaken? låter mera som den skurit ordentligt, ngn som har nån idé vad felet kan vara? Funderar på att försöka leta upp en beggad motor, ngn som vet vad dessa kostar ungefär och om det är svårt att byta själv? Mvh Jens BMW CS # 5080 | |
|
En kolv som gått åt h-e kanske? Gör ett komptest på alla cylindrar. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Kan ju vara så att du kört med för lite olja i motorn och det mår ju inte lagerna bra av. Eller så varvade du utav bara f**n? Berätta lite mer. _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
eller så gjorde den som motorer gör ibland.. går sönder helt enkelt.. låter som nån sa som en kolv tagit semester.. det enklaste är nog att byta motor helt, kostar mer att renovera. sätt in en 318is om du ändå ska byta.. borde väl vara ungefär samma?. /mvh jocke |
|
|
Ja, det kanske är en kolv som pajat, ska leta runt på skrotarna efter motorer imorgon. Det var iaf inte för lite olja i motorn, hade precis bytt o kollat nivån efteråt. Varvade heller inte speciellt högt, runt 5000 v/min låg jag väl på och inte speciellt länge heller. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
5000 är ganska högt tycker jag. Men men.... Kan ju vara en kolv med som alla säger. _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
Har kollat lite priser på skrotarna, verkar ligga mellan 4-10 000:-, lite dyrt tycker jag. Jag hittade däremot en billigare privat som har suttit i en e30 -88, ngn som vet om denna motor passar rakt av lr om fästen och sånt skiljer? Skulle också vilja veta vilka motorer som man kan montera in, som alltså passar och som går igenom bilprovningen? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Det har väl råkat ut för samma sak som alla andra med M42 motor innan -94. "kamkedjehaveri" Vill du veta vad jag menar.... Läs tråden som heter: E30 318iS erfarenheter! Sidan 90. Där har jag skrivit vad som brukar hända. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Plocka bort tråget och kolla underifrån (det går väl på dom motorerna) det kan ju vara lagren som gått sönder.. trist att lägga ut så mycket pengar om det bara är vevstakslagren eller dyl. Troligt är väl dock att kolvskörten tagit stryk men ibland har man tur ju.. Om oljudet är högt och regelbundet så är det nog kolven, om det är mer av ett rasslande lågmält ljud så kan det vara lager.. | |
|
Bonje: Nr 1 så har JN en M40 med rem och inte kedja. Nr 2 så är du den enda jag har hört eller läst om som har erfarenheter av att kedjan har havererat. Min bil har gått 23000 mil och det hörs inte ens något rassel från motorn. Tycker att du överdriver problemet. Mr C |
|
|
dessutom så är det inte så bara att byta ett vevlager, du måste förmodligen rikta och slipa veven om det låter som han beskriver, och då måste du ha överdim lager och grejjer. inte så lite skruva heller. är förmodligen lika dyrt att köpa en begad motor på powerbörsen och sen ha denna som reservdels motor. /mvh jocke |
|
|
>Mr C. Nr 1. Tänkte inte på att det fans E36:or med gamla M40. Ber om ursäkt för det. Nr 2. Då har du hört och läst för lite isf. ;-) Du är välkommen att titta in i mitt garage. Där finns tre st. M42 motorer med samma symptom. Men det är bara en av dom där själva kedjan har gått AV. Sen har en kompis här i stan med M42 rasat nyligen. Sedan har det varit (tror det var två st.) 318is -90 som var till salu här på PowerBörsen med rasad maskin, + två st på Blocket. Den som gick här i stan har jag själv kört... Gick som en klocka. Inge tick, inget oljud i den innan det sa RASSSSEL!! Du tycker att jag överdriver problemet... OK. Men det är ju isf. konstigt att BMW har ändrat konstruktionen på M42 och ersatt drevet som pajjar mot en glidskena. Ändringen kom -94. MVH. /Bonje Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Vevlagerras brukar låta som ett fruktansvärt slammer så fort man gasar. På tomgång kan det dock låta snällt som vanligt. | |
|
Jag orkade inte byta motor så jag har nu sålt den till en kompis för 10 k utan alu fälgar. Hade såklart lönat sig att laga upp den men som sagt det är en massa strul med det också, nu är jag iaf av med problemet. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.