|
|
|
|---|---|
|
hej Jag har en e34 med manuel Ac och mitt problem är att det kommer varm luft ibland i det två ventilationsreglagen ovan för radion men inte i något annat ventilationsspjäll. Om jag vrider lite på tempraturväljaren mot kallare så kommer det kallluft ur spjällen, någon som vet var felet kan vara, har mätt upp potentiometern på spjällen ovan för radion och den funkar, kan det vara klimatstyrenheten som det är fel på? | |
|
Hur menar du? Du har ju ett tempvred mellan reglagen ovan radion också, som går från blått till rött. Där kan du ändra kyla/värme mot ansiktet oavsett inställd värme/kyla på själva tempvreden. Kommer det ngt ur de andra spjällen alls? *BAWORAK* |
|
|
Om jag har ställt in vreden på låt säga 20grader och har fläkten på läge 1 kommer det lika kallt överallt, men om jag vrider fläkten till läge 2 då kommer det varmluft i de mittre luftutsläppen ovanför radion och kallare i de andra spjällen, men om jag vrider ner tempraturen till lägsta då blir det kallt igen i de ovanför radion. |
|
|
Ok, Hur står "tempvredet" i mitten mellan de två utblåsen ovanför radion? Du har ett vred där som har en blå markering i na ändan och en röd i den andra. Denna kan du snurra ett halvt var upp resp ner. Detta är för att du ska kunna få varm/kall luft i ansiktet oavsett värme/kyla i de andra spljällen. Kan tänka mig att ditt vred står med den vita markeringen så nära det röda det går. Därför får du värme där. Det kan också vara så att det gått önder bakom utblåsen där motorn itter för att öppna/stänga spjäll samt ställa om till värme/kyla för ansiktet. Pröva att snurra på det där vredet och se vad som händer. Enklast är att ställa på tex 22grader kör på för fullt och vtid sedan ner mittensnurran på blått. Då ka du få kall luft i aniktet men varm överallt annars. *BAWORAK* |
|
|
Ja det funkar att köra med max värme på vredet ovanför radion men sedan när jag vrider till baka det till kallt är det fortfarande varmt tills jag vridet tempratur reglaget till en lägre tempratur tex 18 grader. När jag har fläkten på läge 2 då måste jag ha tempratur vredet på lägsta för att det ska komma kallluft i spjällen ovanför radion. |
|
|
Hm... Ja det låter för mig som att du har samma problem som jag hade. Enklast är att ta loss klädeseln på högersidan och kolla in där motorn sitter som styr spjällen. Mitt motorfäste hade gått sönder och motorn låg lös och klarade inte av att ställa om från värme till kyla. Pröva även att vrida på ratten upp o ner och lyssna om motorn jobbar. Hör av dig om det inte funkar så kan jag förklara hur jag lagade mitt fäste. *BAWORAK* |
|
|
Glömde en sak: När du väl har tempen inställd på kallaste så fungerar inte det andra. Dvs då kommer det kallast möjliga luft i alla spjäll, tom pssagerarsidan även om det där är inställt på ngn annan temperatur. Du ska även komma ihåg att det är maskinellt skött, dvs när du vrider på "airmixreglaget" kan du inte förvänta dig värme/kylaskillnad på en gång. Det tar ett tag inna luft har förflyttat sig samtspjällen är öppna/stängda. *BAWORAK* |
|
| Vilken klädsel menar du, den på sidan av instrumentbrädan? | |
|
Motorn som driver luftspjället, är det den med ett litet kugghjul som sitter på höger sida med två små skruvar? Om det är den så justerar den när man vrider på inställningen vid luftspjället så den fungerar, går det att kugga in den på någe speciellt sätt, kan vara fel kuggad |
|
|
Med klädseln menar jag den påpassagerar sidan. Ta bort den nedre delen, ta väck hansfacket, ta bort luftblåset och sedan kan du se rakt in så att säga. Motorn sitter mitt innanför strax under utblåsen ovanför stereon. Den är snäckformad. Du ser inte motorn i sig utan bara den "plast" del som den sitter fast i. Dock ska du genom ett hål i plasten se en "pinne" i metall och det är den pinnen som skall kunna gå upp och ner. Den pinnen styr dels "airmixen" dels öppning/stängning av spjällen vid tex fötterna. Det är den "motorn" som surrar och buzzar när du stängt av motorn. *BAWORAK* |
|
|
Jag har den lilla ac som man styrspjällen manuelt med dragreglage, vad är det för motor jag har tagit i lös då? Den reagerar på vredet vid luftintaget ovanför stereon |
|
|
Ja... Det torde väl vara den då. Fast hur har du fått tag på den? Hur kom du åt den? Dragreglagen är de samma på min bil. Det "motorn" styr är att tex stänga alla spjäll om de är öppna, bär du stänger av motorn. Samt att öppna/stänga airmixen. Motorn är väl ca 4cm lång och 3 cm hög. *BAWORAK* |
|
| Ja den går igång både när man stänger av bilen och vrider på bilen, och den reagerar när jag vridet på temparaturställaren ovanför radion, dina måttstämmer in på den. Ska man kugga in den på någe sätt, hur dår jag i loss själva huset som motorn sitter på med två skruvar? | |
|
Njae, Rör inte huset om det är intakt. Då fungaerar det som det ska och jag har dessvärre ingen lösning på ditt problem längre. *BAWORAK* |
|
|
Hej Kan man kugga in motorn på någe vis? |
|
|
Vaddå kugga in? Antingen så sitter din motor fast i det svarta plasthöljet och har en metallpinne ner från sig på en roterande axel och då fungerar det ju som det ska. Om din motor ligger lös är det en annan femma. *BAWORAK* |
|
|
Den motrorn som sköter det, sitter i ett hus med flera olika drev för att få en viss utväxling och det går ju att vrida dessa drev i vilket läge som hels i förhållandet till motorn som sitter dår. Dessa drev driver i sin tur en pinne som det sitter ett spjäl på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.