AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
748

Vilka åtgärder?

Hej, tänkte börja med ett långt inlägg nu när man ända ska göra sitt första här på forumet...

Går i tankarna om att köpa en BMW 3-serie, ska bli pappa så en 328 touring är det väll som gäller (finns förvånansvärt få bakhjulsdrivna familjebilar)

Nu är de ju så att de flesta av dessa (e36??) har gått väldigt långt, att de har gått långt är i sig inte något problem.. men det är ju svårt att hålla trim fingrarna i styr när man köper en ny bil! MIn bil från 95 har endast gått 5000 och de flesta 328 verkar ligga runt 15 000+ så det är ju lite skillnad.

Vilka saker bör man byta/renovera då man köper en 328 som skall trimmas. Jag har försökt söka på detta men inte hittat något. Vilka företag (söder om sundsvall) kan man lämna iväg de tråkiga bitarna åt?

Motorerna verkar hålla ganska bra trotts höga mil men jag vill ha säkerheten av en "ny motor" när jag börjar trimma så kom med förslag på vad man måste byta ---> bör byta ---> helst byta ---> om du har råd byta.

Det är endast motor delen jag vill veta för tillfället, fjädring, koppling etc är jag på det klara med vad som behövs göras. VIll veta vad som ska göras för att få en driftsäker/trimmsäker motor, med potential att ta mycket stryk!

Hur hade du tänkt att trimma då?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ja som det ser ut nu (har ju inte ens sålt min bil ännu) målsättning är 300hk med STOR driftsäkerhet (motor byggt för 450hk)

-ESS kompressor
-allt som behövs göras med motorn för att den ska gå många långa mil (porta, insug, grenrör, avgas)
-Coilovers
-Nya bussningar
-Krängningshämmare
-Fjäderbenstag (övre/undre)
-Koppling
-Svänghjul
-Breddning

svårt at nämna allt, är inte riktigt insatt i vad allt klarar av att ge i bilen, men sprut, bensinpump, fuelrail.. allt som behövs bytas

Höll på trimma min Nissan s14 när jag fick reda på att flickvännen var gravid.. så de pengar jag hade att trimma min s14 kommer gå till att trimma familjebil... Men som sagt är inte insatt i vad som behövs för vilken effekt (håller på läsa alla gammla trådar på detta forum som jag kan hitta) Men är nu intereserad av vilka som renoverar toppen, och blocket samt vilka delar som bör bytas för att få en bil som går perfekt

vad jag förstår levererar ess kompressor 300hk och det är mitt mål men vill att allt runt omkring ska vara fräsht å tåla mycket mer än detta. Och som sagt då jag aldrig ägt en BMW förut har jag ingen aning om vad man borde göra så jag tar tacksamt imot dels företag som utför motor renovationer samt info om delar som borde bytas!

min gammla bil Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tänk bara på att E36 inte är krocksäker om du nu ska få barn!

Länk

E46 är mycket säkrare och E39 ännu ett snäpp bättre: Länk Länk

Mvh
intressant läsning, nått man helt klart vill tänka på när ens lilla bebis ska sitta bredvid!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.