AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.608

Byte av bensinslang.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Måste byta en bensinslang som går längs med ventilkåpan under insprutningen så att säga. Sen vänder den neråt mot röret som går bak till tanken och filtret. Ca 0,5 m lån slang. Den är massa små sprickor i. Måste bytas.

Jag bara undrar om bensinslangarna från OK/Q8 t ex pallar trycket och värmen? Eller om det måste vara någon orginalslang?

mvh
Bj
143
Bjarne
525i -91
Jag har bytt bränsleslangar på flera av mina bilar och använt standardslang köpt på OK/Q8 och det har fungerat alldeles utmärkt. Se bara till att du får rätt dimension på både slang och klamma så att det blir tätt.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Huvudsaken att det är nån form av vävförstärkt gummislang som du monterar med riktiga slangklämmor, av originaltyp.
Jag gjorde en gång misstaget att montera plastslangar (som faktiskt var USCG-godkända för bränsle) och de blev först alldeles sladdriga och började läcka, och lossnade sen helt. Sprutade en hel del bränsle i motorrummet...

Stålomspunna slangar bör också undvikas enligt mig - pga brandrisken om slangen råkar komma i kontakt med +polen vid ex startmotor eller generator, och jorda nån annanstans. Jag läste för en tid sen om en hobbybil som brunnit just pga det...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo det var ju ingen konst det där. Står ju klart och tydligt "bränsleslang" och mm-storleken på OK/Q8. Den förra slangen var många sprickor i. Men nu ska det väl hålla i 30 000 mil till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.