|
|
|
|---|---|
| Var någon härifrån i eskilstuna i Lördags? Där fanns bla en rätt trevlig e36 turbo! Verkade gå jäkligt bra! Vems är den, vad är gjort med?? | |
|
Jag var inte där men jag vet vems bilen är... Fast jag kommer inte på vad han heter just nu. :-/ (Namnminnet är inge vidare) Det är en M50 med dubbelturbo och ProSpark sprut. Bromsad hos VibyRacing till 508Hk. Det är Jesper W. från Köping som har gjort turbo installationen. Jo den ryter på riktigt bra! Fränt bygge!! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Brukar nöja mig med att läsa lite här på forumet men nu när det handlar om min bil får man väl skriva en rad... Vet inte riktigt vad du vill veta, Bonje fick nog med det mesta. Bromsad till 508hk, 627Nm, Jesper har svetsat grenrör samt några tryckrör. Bilens karaktär är väldigt snäll och körbar, Åker med bilen till jobbet varje dag så turbomotorn har nog gått ca1500 problemfria mil. mvh Niklas |
|
|
Niklas var namnet ja! :-) Föresten, du är välkommen till garaget om du har vägarna förbi någon dag. Jag tror du vet vart mina föräldrar bor va.... Pierre som du var på truckkursbildningen samtidigt som du, sa väl tom. åt dig att åka ut och hälsa på. Det är bara att komma förbi om du känner för det. Om inte annat så syns vi väl en annan gång. MVH. /Bonje Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Nicke.H.. nästan gång du ska till e-tuna och gasa kan du inte maila mig då så kan vi kanske rejsa lite. jag kör en 900 fireblade. vore kul att testa lite mot en sån bil som du har. |
|
|
Tjenare... Låter som en trevlig bil... Vad är det för turbos? Vilket komp? Laddtryck? Om man får fråga? Finns det några bilder att tillgå någonstans?? Mvh Hebbe |
|
|
(Bonje).. Man får tacka för inbjudan, jag och kompressorBosse var där förra söndan men du var inte hemma. Får bli en annan dag när jag har vägarna förbi... (schumi).. Jag är alltid i E-tuna och gasar så det är bara att säga till... vill göra lite fler tester med MH slicksen bara. (Hebbe).. Det är en väldigt trevlig bil om man bortser från bränsle ekonomi... Just nu sitter det två Mitsu 15T från Saab 95 Aero. Komp ca 9.0:1 Laddtrycket är på gata ca 0,9 bar race ca 1,3 bar. Det finns masser med bilder och filmer men jag är inte vän med datorer... Mvh Niklas |
|
|
*Nicke.H* Vad kör du med för spridare? Hur är karaktären på motorn? Typ drar den bra på låga varv, sparkar den till vid höga? Osv. Mvh. B |
|
|
(BlueBeemerBoy).. Spridarna som sitter i flödar ca 600cc, men används inte till max kapacitet. Nästa fråga är lite svårare att svara på... Vill du veta effektregister så har jag över 500nm vid 3700rpm, och stigande kurva till varvstoppet som ligger på 7000rpm. Själva sparken försvinner lite med 18" däck, det spinner så fort det börjar ladda. Men med ett par varma M/H slicks sparkar det hela tiden... Mvh Niklas |
|
|
Ok tack... Grymma siffror Nicke =) Du sätter snart en 11:a lr kanske till o med en 10:a? Det går lite sakta med mitt eget bygge men det går framåt. Hela drivlinan är snart från M3 nu. Bromsar, bussningar,lager, dämpare o fjädrar är utbytta mot andra grejor också.. Kan bara inte bestämma mig för om jag ska köpa ett KKK K24 av den nya varianten eller två st Mitsubishi typ 15T agg. Alla talar så väl om den nya K24:an samtidigt lockar utmaningen att bygga dubbel. Har aldrig kört en dubbelturbobil men teoretiskt så ska det ju ge ett bättre register. Kan du lr ngn här säga ngt om skillnaden? Ngn som vet säkert? Mvh. B |
|
|
Det blir inte samma drag i maskinen med singelturbo, där blir det lite ketchup-effekt medans en dubbelturbo drar nästan jämt hela tiden som en "vanlig" sugmotor! Men det är roligare att köra en singelturbo tycker ja, men alla har ju olika smak! |
|
|
Hepp!!! Jag törs nästan lova bättre respons med ett kkk24 än två 15T... Hmm, det är grymt besvärligt att bygga dit två aggregat... Ett är också besvärligt men två är värre... Kul att du fått lite snurr i grejorna Nicke!! Vore kul att få sig en provtur vid tillfälle!! //Jesper |
|
|
Tycker det blir fel när man jämför singel mot dubbel turbo, det finns "lite" fler faktorer som är avgörande för respons och körbarhet än hur många aggregat man har... (BlueBeemerBoy).. Vad är tanken med ditt bygge, ska bilen mest gå på bana,stripp eller till och från jobbet? låter förövrigt som ett seriöst bygge Vad min bil kan prestera för tider på strippen återstår att se... (Jesper_w).. Klart att du ska provköra, jag får svänga förbi Köping någon dag... |
|
|
*Nicke* Bilen ska kunna prestera bra tider på strippen och jag vill kunna köra omkring med den driftsäkert med lägre laddtryck... Jag kommer aldrig att sälja bilen fn, därför satsar jag på att göra ngt kul och snyggt av den. Yes! Jag satsar på ett seriöst bygge. Bilen börjar bli riktigt fräsch nu. Ska riva motorn efter sommaren och göra den så fin den kan bli som sugmotor innan jag överladdar den. Jag körde en Audi S2 med steg1 trim en gång. Blir turbolaggen inte värre än så i min Bmw så kan jag leva med det... Vet ngn var man kan hitta data på KKK aggregaten så att man kan räkna lite? Det finns ju ett gammalt K24 aggregat så vad heter det "nya" egentligen? Mvh. B |
|
|
Hmm, satsa på ett lite större aggregat....... Nackdelen med K24 skulle jag tro är som på Mitsu.... Det är för små avgashus på dem... Mycket värme O mottryck... Fast Nicke som "bara" tar ut 250hk på 1250cc/st gynnas ju av små avgashus. EN schwitser s200 kanske.. Eller jag får snart hem jäkligt fina typ Garret agggregat... Fördelen med Garret är intergrerad WG.. Eller så försöker jag höra av mig om jag kommer till E-tuna!! :-) //Jesper |
|
|
S60R som aggregaten sitter på har ju annars samma cylindervolym som mín så det borde ju vara rätt beräknat. Iofs tar de ju inte ut max av agget... Well, har tid att räkna. Det var för responsens skull som jag är sugen på det nya KKK k24... Ska forska vidare... Mvh. B |
|
| Jag har ett kkk k24 på min 325 tic... Ruggig respons, kommer direkt! | |
|
Jag har själv gjort ett bygge med en 15T på en 323 E21 med ett mycket lyckat resultat.... KKK är troligen MYCKET bra och lämpligt... Dock så ska man ha i åtanke att Volvos krav är kanske något annorlunda än vad de flesta på detta forum har... De måste tänka på såväl emissioner som att en grinig motorjournalist inte ska stämpla den med seg respons... Samt att de nyttjar turbon inom sitt verkningsområde utan överstressning.... Däremot du har troligen andra krav och referenser..... Problemet med STD aggregaten är att de "tar" slut lite tidigt på en motor som "vi" har..... Och detta med samma volym..... Hmm, njae så funkar det nog inte riktigt!! Motorn i övrigt är ju grymt avstämd, kammar, styrsytem, komp osv osv.. Din motor har troligen inte så många parametrar gemensamt förutom just volymen. Hur som helst var och en gör ju som man tycker eller tror passar bäst.... Tycker inte det är fel med ett litet aggregat.... Men det kan vara bra att ha klart för sig vissa "brister" som man kan stöta på!! Men naturligtvis har det ju även sina förtjänster!! //Jesper |
|
|
*Jesper* Jo det är klart det du säger. Menade att om man skulle testa med exakt det agget som sitter i S60 så blir det ant, inte helt fel. Har planerat att göra mycket noga beräkningar på kompressor och turbin innan jag handlar. Det intressanta är om just den nya KKK:n är så bra att den klarar att täcka ett brett register. T.ex. om man dimensionerar om den för M50b25 med kompression 9,0:1 och en toppeffekt på säg 450 hp... Klarar då detta aggregat att prestera en lägre spool-up tid än de flesta andra? Eller visar det sig kanske av en ren slump att den konfigurationen som är i S60:n funkar bra på Bmw:n med. Vill inte att den ska sluta dra innan varvtalsstoppet OCH jag vill ha en kort spool up-tid. Ingen som vet var man hittar info om KKK aggregaten? Mvh. B |
|
|
Nicke.H.. ja testa lite med dom där andra däcken först så kan vi rejsa lite sen. jag är alltid ute och terroriserar e-tuna med min fireblade och det vore så fruktansvärt kul att få pisk av en turbobmw :) jag kan rejsa precis när som helst. bara att säga till. sen vill man ju gärna kika lite på din bil också. |
|
|
schumi: Jag har hört från hojåkare jag känner att Firebladen är snabb, om man precis har hoppat av bussen...;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.