AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.088

E30 325 -88 buget turbo recept?

Tjena.

Skulle vara mycket tacksam om någon av de som är "gudar" på m20b25 motorerna här kan hjälpa mig att snickra ihop ett budget turbopaket till min 320 me nyrenoverad 325 motor? mellan 200-300 hk? går att ladda runt 0.5 bar utan kompsänkning? stämmer det? priser, effekt, mm.

Har läst igenom hela forumet men hittar inte vad jag söker så jag skulle vara väldigt tacksam om någon ville göra en detaljerad lista..
//Robert
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Det dom flesta verkar göra, är att använda tex. intercooler från saab 9000... turbo från någon volvo... orginalgrenrör med adapter. Spridare och lmm från 535an. m.m. Dom grejerna är ju inte speciellt dyra!

Prova att söka mera, jag lovar att om du anstränger dig lite kommer du hitta all info du behöver!!
tack för hjälpen.. mvh /kielen
Hur funkar det med bilens programmvara om man ska använda tex. intercooler från saab 9000... turbo från någon volvo... orginalgrenrör med adapter. Spridare och lmm från 535an. m.m.

Måste man ha tillägssprut eller SMT5/6 eller hur funkar det?

Tack på förhand
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
när du byter till 535:ans lmm o spridare så lurar men motorn så man behöver inte använda nått tillägssprut eller liknande, men det är bara en budgetlösning, ska man va seriös så ska man satsa på ett eftermarknads sprut direkt,

mvh Erik Jakobsson

(O==00==O)

02 rullar fetast
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
satsa på ett eftermarknadssprut direkt.... du kommer inte att ångra dig..

// Rosen
Nesor, vad är eftermarknadssprut? Och hur får du din 325:a från 12 V till 24 V?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ett eftermarknads sprut är ett insprutnings system som man kan justera hur man vill (nästan) och gör då att man kan justera det så att det passar perfekt till just din motor (mappning) det finns även system som styr tändningen då den oxå skall ändras vid seriösare konvertering. det finns även system som man kan justera både tändning och insprut med i ett.

hur han ha fått sin 325 till 24v är troligtvis genom att byta hela motorn (inklusive styrsystem) till en från en e36 325 då den motorn är en 24v

hoppas du blev lite klokare.

mvh Erik Jakobsson

(O==00==O)

02 rullar fetast
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
Makaveli: det är som jajsen säger, ett programerbart styrsystem till motorn. Om du ska turbokonvertera tycker jag att det är det första du ska satsa på.. Då behöver du inte krångla med konstiga lmm extra spridare och massa annat bröte... Maila mig om någon är intreserad av ett sprut har ett som styr både soppa och tändning ... har ev ett över... Min motor är en m50b25 från en e36 :) ...

// Rosen
Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Men va kostar ett sprut ett billigt men okej???

/Johan
ok tack nu blev jag lite klokare men vad är skildnaden på eftermaknads sprut och smt5/6? så som ja fattat de så kopplar men väl bara in smt boxen i bilen in i datorn och mappar själv?
Fördelar? nackdelar? priser?
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
många säger ju att man kan köra på megasquirt, inget jag själv provat men... kostar ca 3000:- om jag inte mins helt fel.. kolla med Bäckis... men jag tycker att Haltech e6k och e6x är mycket prisvärda...
pa
3
patrik87
325ic -93
vart kan man köpa ett eftermaknads sprut
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Gå in på etapp.se eller .com, kommer inte ihåg exakt... dom är återförsäljare av bla Haltec m.m.
*krack -vad var det? det var budgeten som sprack. :D
haltec, motec,autronic visst är det bra grejer men inget för budgetbygge.
Kan du hellre köpa ex ett LH2.2 >2.4 system på skroten för 500kr till en gammal 9k turbo eller ännu bättre på annons. Sätt in en extra resistor och du kan köra 6-8spridare, sedan kan du snacka med någon hemmabrännare som fixar ett chip efter det (500kr).

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.