|
|
|
|---|---|
|
Som ny här på forumet så har ja en liten fråga till er som åker BMW 750! Funderar nu på att köpa en BMW 750 Alpina (B12) års mod 1997 med 16 000mil på nacken Har läst lite o undar om det finns 2 olika motorer?? 5,7L o 6.0L?? den här skulle vara 5,7l o ca 380hk, stämmer det eller är det mer/mindre i dom? Sen va det "paddlar" vid ratten! funkar det bra eller är det en sån där onödig pryl som funkar halvdant? typ tröga att trycka på o växlar inte som det ska o.s.v!? Nån som har nåtogt bra tipps på vad man borde kolla på just en alpina eller är det samma som med en vanlig 750iA?? Hur kan en just 97a alpina med nästan all utrustning i o rullat 16 000mil ligga i för prisklass?? Tacksam för svar!! | |
alain |
Hej MCA! Önskar dig mycket vällkommen ombord! Kan inte så mycket om 750 Alpina (B12) utan att det är en monster på 4 hjul med störe motor kapacitet. jag ser att det är din 1a BMW och du väljer inte den minsta av dom. är den import? det är en mycket fin bil som behöver OMSORJ, KÄRLEK och mycket PUSSELSÄTTNING. Ok det är en 97a, den kan hålla länge fram över. Många kommer att skriva om den model och för min del,onskar jag dig lycka till med B12a MVH //Alain// |
|
MCA: Det finns en som heter STEPHAN(på forumet) han har god kunskap om dessa bilar om jag inte mins fel så hade han en B12 6.0 förra sommaren. STEPHAN Var är du?? |
|
|
Kolla de vanliga 750-problemen, samt att det med en så speciell bil är ännu viktigare att den har full servicehistorik. Prisläget just nu på just B12an är väldigt brett, från knappt 130 000 kr för en tidig 5,7a med över 20 000 mil upp till över 450 000 pix för en sen B12 6.0 med få mil på mätaren, just därför är det samtidigt mycket svårt att värdera bilen du talar om. Jag skulle säga så här: I Tyskland finns en bil utsatt som den du talar om (miltal utrustning osv.) för 155 000 kr, och en likadan fast med 2 000 mil mindre för 308 000 kr, så stor är skillnaden i prissättning! I Sverige vill de flesta nog ha absolut minst 220 000 kr för en sådan bil. Dessa bilar är oftast så gott som fullutrustade, så utrustningen spelar knappast in i priset, har aldrig sett en E38 B12 utan navigator t ex. BMW's tolvor är annars stabila motorer, och som Alain säger så har bilen du talar om säkerligen många härliga mil framför sig. Fråga som sagt Stephan, han kan alldeles säkert mer om bilarna än vad jag kan. Lycka till med det eventuella köpet av världens vackraste sedan :) MVH, E38B12 |
|
Scheckheft |
Hej Lite mer om B12:an och switchtronic kan du läsa här: Länk Kolla även Begagnatguiden på min sidan. Priset? Mycket svårt att säga. Få ex tillverkades och mycket exklusivt. Kolla gärna på mobile.de för att få en ungefärlig uppfattning. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
Även starre måste få ha fel ibland ;) Jag hade en B12 5.7 Lang -98 och den har 387 hk (det finns info om B12 på Alpina.de) Det är inga paddlar utan det sitter insydda pilar i ratten och knapparna på baksidan av ratten. I min mening väldigt onödigt eftersom datorn bestämmer mer än vad du gör. Men det är ju bara Alpina som har det så det är lite ballt iallafall ;) B12 6.0 kom först hösten -99 och har 430 Hk. Ang prissättningen så titta på mobile.de När det gäller exklusiva bilar så är ägarhistoriken väldigt viktig och att den fått den service den kräver. Det finns inga Alpina-specifika fel eftersom det mesta är vanliga BMW std-delar. Lycka till! M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Tack för alla svar!!! kul att få svar så snabbt :-) Har lite frågot på förkortningar som ja har läst mig till... Vad står: BC, DSC III, EDC III, softclose, för??? Man har ju hört lite mardrömmar om V12an att när nått pajar så kostar det multum att fixa... Hur mycket kostar servicearna tex? |
|
|
Bc = färddator Dsc = antisladd Edc = ställbara dämpare softclose = antar att det är "softclose baklucka"? Menas att man behöver bara stänga luckan till en viss gräns sedan tar mekaniken över och stänger luckan automatiskt. Om det är dörrar så är det samma som bakluckan fast med dörrarna. Ny bild 16april- Länk |
|
|
Mardrömmarna om V12 kan du glömma men självklart så är det en betydligt dyrare vagn än genomsnittet att ha i drift och man ska nog ha en buffert på 30' åtminstone. Priser på service kostar som på en vanlig 750 så det är bara att ringa din lokala BMW Åf för exakta priser. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
En underbar bil ,service biten är rätt så kostsam o bensin notan. |
|
|
soki du behöver bara trycka på fjärrkontrollen för att öppna bakluckan o stänger med att trycka på en knapp på bagageluckan.eller så trycker du på en knapp i kupen. |
|
|
Wan: Jo men det är komfort stängning. Softclose finns ju även till d utan komfortstängning. Ny bild 16april- Länk |
|
|
en E38 med softclose på dörrarna har jag aldrig sett, vet ej om de finns. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.