AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.071

xenonliknande H7 och H1 lampor?

Sida 2 av 2
Efter tips från wendtan så köpte även jag dessa lampor till hellyset(Xenon halvljus) och dom är jag helt tillfreds med,bättre än dom som satt i när jag köpte bilen.Fast heter inte helljus lampan till -98 E-39 HB3?eller är jag helt ute och cyklar?

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Är det någon som har jämfört Philips VisionPlus med deras BlueVision? Är det någon synbar skillnad egentligen?
Jag vill egenligen ha lampor som lyser "blått" fast ändå inte ge avkall på effektivt ljusflöde...

Anledningen till att jag undrar om man ser någon skillnad är att jag avser uppdatera samliga lampor förutom halvljuset (har xenon) på min E46:a, BlueVision finns i samliga utföranden (H7 till helljuset, H1 till extraljusrampen, HB4 till dimljusen samt 5w till parkeringsljusen). Ett alternativ är därmed att byta allt till BlueVision det andra alternativet (som jag ser det) är att byta till VisionPlus på helljuset samt extraljus rampen och ha BlueVision på dimljus samt parkeringsljuset. Vad tror ni, vilket alternativ blir bäst?

Jag är ute efter att få ett så bra ljusflöde som möjligt samt med ett vitt/blått läckert sken, som gärna skall likna xenon.

//Fredrik
Du måste välja, bästa ljus eller mera åt stylinghållet, det bara är så tyvärr. Det som sker rent ljustekniskt med t.ex en blåfärgad lampa är att alla färger utom just blått utestängs, givetvis inom de gränser som bestämms av hur kraftigt färgat glaset är.
Utestängda färger innebär förenklat att alla detaljer utom blå blir mer eller mindre osynliga när man belyser dem.
I fallet med Philips eller Osram t.ex är färgningen så svag att resultatet blir att de utestängda färgerna i det röda och gula spektrat gör att ljuset ser mera vitt ut. Men likväl är ljusmängden och synbarheten på detaljer som belyses sämre än med en rent vit lampa.
Xenon är vitt, inte blåaktigt som många tror, blåa färgstick uppstår i linserna framför lampan. Satsa på Philips eller Osram vita "plus" lampor, du har allt at vinna på detta.

FP
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag köpte Philips Vision Plus till mina helljus igår och lyser upp bra mycket mer än det som satt i tidigare.
Mitt tips är att skippa stylingbiten vad det gäller saker som är så viktiga som belysningen.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Tackar för svaren. Tro nog att jag följer era kloka råd, kommer att satsa på VisionPlus lampor till helljuset samt extraljusrampen, sen får det bli BlueVision till dimljuset samt parkeringsljuset, känns som hen helt rätt kombination : )

Mvh
/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.