|
|
|
|---|---|
|
Efter några vädligt orkeslösa mil, o spikningar så dog bilen helt igår under e-tuna crousingen :/, upptäckte att det var soppa pumpen som lagt av. Efter en bogsering hem, så provade jag att brygga relät till bränslepumpen, o upptäckte att pumpen var hel. Efter mkt om o men, så tröck jag dit relät igen o provade o vrida om nyckeln, o tro på f_n att pumpen hoppar igång igen. Har nu kört ett par mil med bilen igen, orken i motorn är tillbaka nästan helt, men motorn spikade ett par ggr under färden. Kan det vara relät som är pågång o paja, eller har någon nåt annat tips om någon annan styrning eller nåt? Ska tillägga att bilen gjorde likadant för ett par veckor sedan, men då röck jag ena batteripolen någon min, sen provstartade jag igen o allt funkade normalt. Nord | |
|
Ingen som kan ha någon ide om vad det kan vara förut relät? Nord |
|
|
Hej! Kolla reläet till motorstyrningen. På min 540 var det ett vitt Siemensrelä som strulade med liknande problem som du beskriver. Relät är till motorstyrningen. Berätta hur det gick! Lycka till! |
|
|
okej, ska kolla upp det. tack! Nord |
|
|
Igensatt bränslefilter blir tungjobbat för pumpen , mera ampere genom pumprelät vars "dåliga" lödningar har förmåga att ge upp när det går tyngre. Bytt bränslefilter nyligen? /Mats |
|
| aa, okej. Nej, jag har inte bytt bränslefilter sålänge bilen varit i min ägo. alltså ca 1år nu. Jag får ta och göra det o hoppas på det bästa. | |
|
Tack för tipset anlima! nu är filtret bytt o bilen går mer eller mindre som en klocka igen! Nord |
|
|
tar upp det här igen. Bilen har gått som en klocka dom senaste 20milen, sedan soppa filtret byttes. Men nu har den börjat krångla på tomgången. Den ligger på ca 500rpm, om man har tur. Ibland så dör den helt när man släpper gasen o lägger bilen i friläge. Ibland så vägrar den även att starta också. Man kan hålla på bra länge utan att den startar, sen låter man den stå en halvtimme, sen startar den. Men man måsste ge gas såfort den startat, annars dör den. Det verkar som att det fortfarande är någonting med bränslet som spöker. Efter att ha dragit runt den endel på startmotorn när den inte ville starta, så plocka jag bort ett stift o såg att det var snustorrt. Det skumma är bara att soppa pumpen går o matar fram soppa till skillnad mot förra gången det var problem. Någon som kan hjälpa mig? börjar bli så trött på det gamla helvetet nu. Nord |
|
|
Kanske ett kombinations fel, både relät och skitigt filter ? testa att brygga relät när den inte vill starta och se om den går då. /Thomas Den som inte äger en BMW är en olycklig människa |
|
|
Har provat det. Men det hjälper inte att brygga relät. Den startar ändå inte. Stiften är lika torra även då o motorn vägrar tända. Det skumma är att får jag bara start på bilen, så går den helt som den ska förutom tomgången. Nord |
|
|
vet inte hur din bil ser ut men försök hitta bränsletrycks regulatorn och ta bort och plugga vakumslangen från den. Detta gör att regulatorn ger fullt bränsletryck till spridarna(om regulatorn inte är paj). Den bör sitta på insprutarbryggan där bränsleledningen kommer från tanken, ser ut som vakumklockan på en gammal fördelare men mindre. Denna manöver löste problem med små ryckningar vid gaspådrag på min 325'a. Om möjligt försök att flytta membranet i vakumklockan för att se att den inte fastnat. /Thomas Den som inte äger en BMW är en olycklig människa |
|
|
När jag skulle vara lite optimisktisk idag o provstarta bilen bara för o se om det hände nåt alls, så startade den till min stora förvåning. Men tomgången låg fortfarande på mellan 4-500varv. Testa sen att plugga vaccumet till bränsletrycksregulatorn. Då höjdes tomgången till 600varv iaf. Men tomgången har det senaste året legat på 800-1100varv. Kan det vara bränsletrycksregulatorn som är helt kass, eller är det bara att leta vidare? Nord |
|
|
*optimistisk Nord |
|
|
Kul tråd det här. Bara jag som skriver åt mig själv. men men. Bränsletrycksregulatorn verkar det inte vara något fel på. Provade en annan regulator från en m20b25, men det var samma problem. MEN, nu tror jag att jag kanske har hittat en lösning. Efter att ha tappat en skruv på backen, så böjde jag mig ner för o plocka upp den, och upptäckte att det droppade från motorn. Tog en droppe på fingret, o det var olja. Kollade oljestickan, den hade gått ner under min sträcket. "Jippi" tänkte jag och började kolla lite under huven. Vet inte riktigt säkert än vad det är, men jag misstänker starkt topp packningen, då det var fint kladdigt på den lilla delen man ser som sticker fram där toppen ligger an mot blocket. Ska plocka bort grejer o göra frisikt imorn, så man definitivt kan dra slutsats om vad det är. Men, när jag ändå skriver, så kan jag ju fråga om någon vet om det kan vara någon packbox i närheten som också kan gått läck? Det var framför cyl.1 jag såg att det var kladdigt. Ska tilllägga att oljefiltret är tätt. Nord |
|
|
Nord,det du beskrev att bilen dör helt plötsligt har jag varit me om jag ochså.Står still med bilen ,tomgången vandrar lite å sen när jag skulle iväg så dog bilen.Gick inte att starta alls å detta hände flertal gånger.Kom senare fram till att det kan ha varit tomgångsmotorn som krånglade,stack in handen å tryckte till å vickade lite på den,sedan så gick bilen som en klocka igen.Nu ska jag inte svära på att det är ditt problem men jag reagerade när du beskrev problemet med att motorn dog.Sök på tomgångsmotor så kanske du får upp något som kan hjälpa dig. BMW e lag |
|
|
aa, det kan det kanske vara. Tack. Ska kolla upp det efter att jag lyckats hitta oljeläckan. Nord |
|
|
hallå... kanske kan vara någon vacumslang som e sprucken??? /// BMW E28 POWER!!! |
|
opus |
Tomgångsmotorn på min hade koksat igen och surrade. Sprayade i lite WD40 och rengorde och det problemet med svajande tomgång försvann. Likaså kärringstarten vid gaspådrag. Lycka till. opus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.