|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt min 750i. Det är så att när man kör rakt fram så är ratten lite sne. Är det någon som vet hur man justerar ratten för att den ska bli rak utan att förstöra airbagen eller är det bara att lämna in till BMW. Om det är så att man måste lämna in, vet någon hur mycket det går på ungefär. Jag vill inte röra så mycket själv där inne där airbagen sitter, för en sa till mig att airbagen kostar 14000 kronor. Men vet någon hur man göra så skulle det vara kul att veta hur man gör. //Schnitzer | |
| Att ratten sitter snett beror nog på att framvagnsjusteringen inte stämmer. Hade exakt samma problem på min utan att jag kände några symptom på felaktig inställning. Endast vibrationer vid lätt inbromsning som kändes i ratten. Min ratt stod då i "tjugo i två". Efter det att jag bytte styrstaget med tillhörande styrleder på vänster sida och justerade framvagnen så vart allt ok igen. | |
|
om du ska ta bort airbagen så måste du koppla lossa batteriet i 1 min eller nåt sånt när jag lossa min ratt så tog jag det säkra före å lät batteriet va loss i en timme iaf då va det inga problem at lossa ratten hehe har fortfarande inte fått dit airbagen men iof så e bilen i väntan på ett instrumentbyte och avställd så den får ligga på golvet bak H/Pasi huuu volvo på vintern :-(( |
|
|
Troligast är som PJ säger, framvagnsinställningen... Den kan du få gjord på t.ex en gummiverkstad och det kostar runt tusenlappen. Att flytta ratten på rattstången löser inte ditt problem, och är ett j-la krångel i onödan. Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
|
Jag ska snart byta krängningshämmarstag. Kan det hjälpa att bara byta de eller måste jag byta styrleder också? //Schnitzer |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Airbag kretsen är bara aktiverad när tändningen är påslagen dvs man behöver inte lossa batteriet. Däremot ska man vara försiktig med "den snurra" som så man inte förstör den och att man inte gör någon kortslutning av kablaget. Skulle man råka slå på tändningen får man airbagindikering som måste nollas med dataprogram. Kolla framvagnen först det räcker med en trattoarkants kontakt av det lite hårdare slaget för att inställningen ska ändra sig. Det kan också vara någon mindre kunnig som bytt någon p-ände och inte mätt eller räknat varv det behövs bara ett varv för att ratten ska ställa sig snett. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.