|
|
|
|---|---|
|
En sammanfattning av Vagtrafikskatteutredningens forslag finns pa: Länk och fulla utredningen gar att ladda ner har: Länk Det som verkar som Teknikens Varld hade missat en del i den artikel de skrev och som diskutterades har: Länk I korthet gar foljande forslag ut pa remiss: Utredningen föreslår att förändringarna bör träda i kraft den 1 oktober 2005. Den nya fordonsskatten föreslås gälla för fordon av modellår 2006 eller senare. Den skall dessutom gälla för de äldre fordon som uppfyller minst miljöklass 2005, miljöklass El eller miljöklass Hybrid. Utredningen föreslår att fordonsskatten för bensindrivna personbilar av 1988 års modell eller äldre höjs med 30 procent jämfört med i dag. Fordonsskatten för dieseldrivna personbilar av 1988 års modell eller äldre förändras inte. Fordonsskatten för dieseldrivna personbilar av modellår 1989-2005 föreslås sänkas med 10 procent. Forandringen av skatten skiljer sig ocksa, da dieselskatten foreslas hojas med 50 ore/l och fordonsskatten andras till foljande: Årsskatt (dieselbil) =360+((CO2 utsläpp g/km)-100)*12)*3.5 Årsskatt (bensinbil) =360+((CO2 utsläpp g/km)-100)*12) Av faktorn 3.5 som dieselbilens skatt multipliceras med ar 30% an "miljorelaterad" skatt som beror pa de lagre avgaskrav som stalls pa dieselbilar. Denna kan komma att tas bort nar det stalls samma krav pa diesel och bensinbilar (EURO5 - 2008?). Resten beror pa den lagre beskattningen av dieselbranslet och KAN komma att tas bort i ett antal etapper OM skatten pa branslet hojs i motsvarande grad. Utredningen har dock inget officiellt forslag om detta utan ger bara ett exempel pa ett mojligt scenario med hojning av dieselskatten med totalt 2.22kr/l i 4 steg och sankning av faktorn i motsvarande grad. Har inte lyckats ploja igenom hela utredningen i detalj, men jag tror att detta ar huvudpoangen. //Örjan C | |
|
Som jag tolkar det blir det billigare för de som har nyare dieselbilar och som inte kör allt för mycket.... kör man mycket tillräckligt mkt så blir det dyrare ändå... för de som har äldre dieselbilar så blir det bara dyrare... för folk med bensin bilar blir det bara dyrare.... Eller tänker jag fel när jag läser detta? En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Orimligt! --- AF-Racing.tk Länk |
|
|
Hittar bara i BMWs broschyr EU4 klassning på min kommande diesel. Har det nåt med detta att göra eller är det nån som vet om 320d klarar EU2005 normen? /Johan |
|
|
Johan99: Om jag forstatt det ratt sa ar EU4=2005 och jag har ocksa for mig att BMW gick ut med en pressrelease att alla deras dieselbilar efter typ Mars i ar skulle klara 2005 kraven. De "storre" motorerna behovde partikel filter for att klara det, men inte de "mindre" dar mindre justeringar var allt som kravdes. Mugge: For aldre dieselbilar stammer det att det i forlangningen blir dyrare. For de flesta vanliga personbilar ligger skatten ungefar kvar pa samma niva. Skillnaden ar att bilar i samma modellserie kommer att skilja sig dar de motorstarkare bilarna (som drar mer bransle) kommer att fa ngt hogre skatt och de motorsvagare (som drar mindre bransle) kommer att fa ngt lagre skatt. Detta ar val poangen med denna skattevaxling - att premiera renare nya (branslesnala) dieselbilar och branslesnala bensinbilar. dbfreak: Vad ar det som ar orimligt? Sjalv tycker jag att det verkar vettigt enligt resonemanget ovan. //Örjan C |
|
|
Jag tillhör nog den skaran av människor som inte kommer att gråta för denna lagändring. Det känns mycket rimligare att vidta åtgärder som leder till att de äldsta bilarna försvinner från trafiken... det är egentligen inte alls orimligt, utan tom väldigt vettigt, om man tänker på det en stund så ser man att det egentligen gynnar alla parter. de äldsta bilar, som är de farligaste (minst säkra), smutsigaste och törstigaste försvinner från trafiken till förmån för nyare säkrare, renare och snålare bilar... Vem har inte hamnat bakom en gammal Diesel Merca från tidigt 80-tal vid rödljuset och fått andas in avgaserna... det som förvånar mig är att tom relativt nya diesel bilar (tänk MB E-klass taxi bilar) i årsmodellerna 96-00 lämnar ett rökmoln efter sig när de drar på.... man har hört hur mkt som helst om hur moderna nya diesel motorer är och hur rena de blivit osv men det verkar inte stämma så bra av Malmös taxibilar att dömma.... Jag har iofs svårt att tro att det skulle vara samma sak med en riktig modern diesel som E60 men när man ser att redan 5 -10 år gamla diesel bilar är så smutsiga så är det ju helt klart vettigt att försöka göra något åt det hela.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Kom nu bara ihåg att saken är långt ifrån avgjord ännu. Som oreo skrev ska förslagen först remissbehandlas, sedan ska det manglas internt inom regeringen några vändor innan man lägger fram ett slutgiltigt förslag till riksdagen att ta ställning till innan det blir fråga om någon lagändring... Mycket kan hända än... __ Mvh /Pewe |
|
| Det som förvånar mig mest är att man inte lobbar för partikelfilter och tar fasta på riktiga avgasmätningar från exempelvis Rototest... | |
|
Pewe: Om jag forstatt saken ratt sa skall detta forslag vara ratt sa klart (det har varit ute flera rundor redan om jag forstatt det ratt) och meningen ar att det skall "snabb behandlas". Som sagt, man far se vad det blir av det! rob_t_j72: I hela utlatandet talar man om partikelfilter mm, men det verkar som man vill lagga ihop detta med nasta omgang med avgaskrav EU5 da man raknar med att dieslar och bensinbilar skall tvingas fullfylla samma krav och da verkar det som "miljofaktorn (1.3)" i dieslarnas fordonsskatt kan komma att tas bort. Tycker sjalv att detta verkar ratt sa logiskt. Visst vore det bra att folja riktiga avgasmatningar, men det ar nog svart att genomfora detta i praktiken, eller? Skulle nog i sadana fall vara battre att lobba for en forandring av EU-cykeln som anvands for testerna idag. Har for mig att de namnde detta ocksa, men jag har inte haft tid att lasa igenom allt sa noggrannt.... //Örjan C |
|
|
Håller verkligen med det där om ändring av EU-körcykeln! Ännu knäppare är att man inte infört straffskatt på gamla bensinbilar utan katalysator som i Tyskland, om man sätter på en kat på bensinbilar utan kat i Tyskland och gör ett avgasprov så slipper man straffskatten. Jag lyckas alltid hamna bakom en Ford från sent 80-tal utan kat o det luktar inte gott... Mvh |
|
|
Är det inte konsigt att det baseras på hur mycket bilarna släpper ut?? Det är väl vägskatt och hur mycket bilen sliter på vägen vi betalar inte en miljöskatt! Sliter knappast mer på vägen för att bilen släpper ut mer miljöfarliga avgaser eller? En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
spookshow: Om man laser utredningen sa ar de ratt sa tydliga pa att vagtrafikskatten ar en del i den totala drivmedelsbeskattningen enligt foljande: "Enligt Skatteväxlingskommitténs principskiss för ett stabilt och överskådligt energiskattesystem med en ökad miljörelatering (SOU 1997:11) skall alla bränslen som används för motordrift beskattas med koldioxidskatt, energiskatt relaterad till bränslets energiinnehåll och svavelskatt. Modellen bygger på att det vid beskattningen av drivmedel därutöver skapas en särskild trafik- och miljöskattekomponent för att ta hänsyn till de kostnader för samhället som orsakas av miljöpåverkan och andra kostnader som är trafikrelaterade, s.k. externa kostnader." Som en del i detta foreslar man nu en ny beskattning av bilarna enligt en ny modell som skall premiera rena och branslesnala bilar. Denna innefattar flera delar. Forst en fiskal komponent (energiskatten) som alla far betala och sedan en koldioxidskattekomponent och en miljoklasskomponent. Ingenstans star det nagot skrivet om att det ar en vagskatt som skall tacka hur bilar sliter pa vagen..... //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.