AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
719

Felaktiga ventiltider.

Hej!

För en tid sedan fick jag problem med min 93 år modell av bmw 520 (24 ventilers modellen). Initialt trodde jag att jag hade kammremsbrott eftersom den betedde sig på det viset (inget motstånd i motorn). Efter att ha plockat ventilkåpan kunde jag konstatera två saker:

1) Det är kammkedja på den här modellen. Kammkedjan är såvitt jag kan se fräsch (men jag har bara plockat toppen och kan inte se hela drivlinan).
2) KOmpressionsprovet som jag utförde visade (med ettan cylinder först) 2, 2, 2, 3, 4, 8 kg.

Låga komp tryck får jag av två orsaker: Antingen en felaktig topp (ventil fel, taskiga tider etc), eller trasiga komp ringar i motorn... Jag tror inte att jag knäckt ringarna på fem cylindrar inom en och samma sekund. Jag har inte heller haft några som helst problem med svartrök eller oljeförbrukning. Återstår ventiltiderna och toppen.

Nu är det så att jag är äväl bevandrad inom området mekanik, men inte speciellt inom BMW området dessvärre. Därför ställer jag nu följande frågor:

1) Är det ens möjligtför kedjan att kugga över så att jag får felaktiga ventil tider? Jag föreställer mig att man har en kedjesträckare någonstans längre ned i drivlinan och att denna möjligen fått fnatt.
2) Om det är så att den kuggat över hur stort jobb är det att montera ned fronten och få det hela rätt igen (om man antar att ventilerna till att börja med överlevt, vilket är ett, hmm, vågat antagande).
3) Vilka markeringar finns det för dels toppen, dels remskivan, för att kontrollera ventiltiderna? Jag har inte sett några uppenbara markeringar, men de måste rimligen finnas, om inte annat så för fabriksmonteringen av prylarna.

Min erfarnehet ligger främst hos bilar som fiat, volvo och saab tidigare och även om principerna är desamma så är detaljlösningarna skilda mellan bilarna :-) Lite tips, råd och dåd mottages tacksamt :-).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.