AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.447

GSM-telefon som ej fungerar?

Hej på er.
Jag har en originalmonterad GSM-telefon i mittarmstödet som jag försökt få igång, men ej lyckats. Telefonen visar bara "SIM-karte prüfen" hela tiden. Kortet är ett vanligt Telia kontant. Kan det vara fel på läsaren av kortet och hur får man igång eländet?
Tack för svar!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

det finns nog spaltkilometrar om detta om du söker med sökfunktionen. Kontentan av inläggen är att det finns en enhet i bakluckan där du sätter in kortet istället för framme i mittarmstödet, och då funkar telefonen.

Mvh Johan
Oftast funkar det inte med kontantkort i dessa telefoner.
Jag provade först men det gick inte att få igång den. Sedan satte jag i ett kort med abbonemang och det funkade direkt.

Bmw är rätt okey!!
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Hejsan.
Har du pinkod på kortet så vill den inte funka.
Det var det som gjorde att min inte funkade.
När jag tog bort pinkoden så hoppade telen igång
Telefonen "vet" inget om typ av kort, även kontantkort har ju abonnemang osv, dvs så länge nätet/operatören känner igen kortet och det är giltigt så funkar det. Det är inte ovanligt med fel i själva kortläsaren, bak i skuffen sitter själva telefonen (svart låda) med en kortläsare som oftast är frisk. Läsaren i hållaren under luren är mera utsatt och kan vara lite tjurig.

FP
Jag hade ett giltigt fungerande kontantkort för comviq. Satte i det i kortläsaren. Telefonen fungerade inte alls. Satte i ett vanligt comviqkort med abonnemang med månadskostnad slog in koden och det fungerade perfekt. Förklara det Folke
Jag gjorde exakt samma förfarande bägge gångerna. Provade sedan att sätta i kontankortet igen, och det fungerade inte.

Bmw är rätt okey!!
Farsan hade samma problem med ett nytt kontantkort förra veckan. Men så satte vi det i korthållaren bak istället och då funkade det klockrent.

/Johan

Nånting skiljer på kortläsaren under luren och på läsaren i själva telefonen på vissa bilar, flera har samma erfarenheter.
I min bil har jag testat med de tre stora operatörernas kort i båda läsarna, inga problem. Även med kontantkort gick det bra, för tillfället har jag inget att testa med, detta var i samband med diskussionerna om 3 och 5V-kort för ett par år sedan.
Sen kan ju korten i vissa fall vara låsta till vissa telefoner osv, helt klart funkar det olika i olika bilar (telefonmodeller).

FP
Tack för alla svar!
Var sitter korthållaren bak?
Är det i den stora kumpen ovanför batteriet? För till vänster hittar jag enbart slutsteg, navi och växlare
Om i så fall, hittar jag inget, eller måste jag öppna upp lådan?

Tack igen

Det är alltså telefonen du skall söka efter, inte enbart en kortläsare. En platt svart låda c:a 30x100x150mm, men bl.a en svart antennkabel c:a 5mm tjock. Vänster sida alldeles intill och över bakljuset på Sedanmodellen, osäker var den sitter på Touring.

FP
Ah!
Hittade den.
Sitter på vänster sida ovanför navin en bit in (Touring).
Tryckte in kontantkortet med kontakterna uppåt - voila!
Klockrent! Nu ska jag ringa upp för alla 50 spännen!
Telefonen blev dessutom svenskspråkig - underbaar!
(Stora klumpen th verkar vara ngn sub-bas)

Tack för mig!

Bra, mao ett kontantkort funkar på BMW:s telefoner.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.