|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Jag har en originalmonterad GSM-telefon i mittarmstödet som jag försökt få igång, men ej lyckats. Telefonen visar bara "SIM-karte prüfen" hela tiden. Kortet är ett vanligt Telia kontant. Kan det vara fel på läsaren av kortet och hur får man igång eländet? Tack för svar! | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! det finns nog spaltkilometrar om detta om du söker med sökfunktionen. Kontentan av inläggen är att det finns en enhet i bakluckan där du sätter in kortet istället för framme i mittarmstödet, och då funkar telefonen. Mvh Johan |
|
Oftast funkar det inte med kontantkort i dessa telefoner. Jag provade först men det gick inte att få igång den. Sedan satte jag i ett kort med abbonemang och det funkade direkt. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Hejsan. Har du pinkod på kortet så vill den inte funka. Det var det som gjorde att min inte funkade. När jag tog bort pinkoden så hoppade telen igång |
|
|
Telefonen "vet" inget om typ av kort, även kontantkort har ju abonnemang osv, dvs så länge nätet/operatören känner igen kortet och det är giltigt så funkar det. Det är inte ovanligt med fel i själva kortläsaren, bak i skuffen sitter själva telefonen (svart låda) med en kortläsare som oftast är frisk. Läsaren i hållaren under luren är mera utsatt och kan vara lite tjurig. FP |
|
|
Jag hade ett giltigt fungerande kontantkort för comviq. Satte i det i kortläsaren. Telefonen fungerade inte alls. Satte i ett vanligt comviqkort med abonnemang med månadskostnad slog in koden och det fungerade perfekt. Förklara det Folke Jag gjorde exakt samma förfarande bägge gångerna. Provade sedan att sätta i kontankortet igen, och det fungerade inte. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Farsan hade samma problem med ett nytt kontantkort förra veckan. Men så satte vi det i korthållaren bak istället och då funkade det klockrent. /Johan |
|
|
Nånting skiljer på kortläsaren under luren och på läsaren i själva telefonen på vissa bilar, flera har samma erfarenheter. I min bil har jag testat med de tre stora operatörernas kort i båda läsarna, inga problem. Även med kontantkort gick det bra, för tillfället har jag inget att testa med, detta var i samband med diskussionerna om 3 och 5V-kort för ett par år sedan. Sen kan ju korten i vissa fall vara låsta till vissa telefoner osv, helt klart funkar det olika i olika bilar (telefonmodeller). FP |
|
|
Tack för alla svar! Var sitter korthållaren bak? Är det i den stora kumpen ovanför batteriet? För till vänster hittar jag enbart slutsteg, navi och växlare Om i så fall, hittar jag inget, eller måste jag öppna upp lådan? Tack igen |
|
|
Det är alltså telefonen du skall söka efter, inte enbart en kortläsare. En platt svart låda c:a 30x100x150mm, men bl.a en svart antennkabel c:a 5mm tjock. Vänster sida alldeles intill och över bakljuset på Sedanmodellen, osäker var den sitter på Touring. FP |
|
|
Ah! Hittade den. Sitter på vänster sida ovanför navin en bit in (Touring). Tryckte in kontantkortet med kontakterna uppåt - voila! Klockrent! Nu ska jag ringa upp för alla 50 spännen! Telefonen blev dessutom svenskspråkig - underbaar! (Stora klumpen th verkar vara ngn sub-bas) Tack för mig! |
|
|
Bra, mao ett kontantkort funkar på BMW:s telefoner. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.