|
|
|
|---|---|
| Min 525 -90 har gått 21000 mil nu, den går perfekt! Men den går lite ojämnt på tomgången och kan vara lite svårstartad när den är ljummen. Jag har nyss servat den, bytt olja, oljefilter, kamrem, stift och luftfilter. Jag har dock ej justerat ventilerna... Ibland kan jag höra ett "tick" ljud från motorn. Många säger att detta är fullt normalt, men jag vet inte... Sist de justerade ventilerna på bilen var för 6000 mil sedan... Ska man justera dem nu eller? Sedan har jag till min förskräckning läst att man brukar få byta kamaxel efter 20000 mil???!!! Är detta sant? Kan kamaxeln vara dålig? Hur märker man det? Kan det påverka min Sega start/ojämna gång? Är kamaxeln krånglig att byta??? Bilen i fråga är en 525 -90 12-ventilaren. | |
| Kamaxeln kan säkert vara ok bara oljeservicen är skött genom historien. Det lättaste att kontrollera om den är sliten är att plocka bort ventilkåpan (mkt lätt) och titta på den. Är nockarna slitna, (nedsjunkningar där vipparmen ligger an, kan det vara dax. Kolla även upp så att inte själva vipparmarna är slitna på glidytorna. Byter man kamaxel är det rekommendabelt att även byta vipparmarna. Att byta kamaxel och vipparmar är ett förhållandevis bökigt prijekt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.