|
|
|
|---|---|
|
Jag har en tickande M40 motor i min 318i... som det ser ut nu så kommer jag att behålla bilen ett bra tag framöver, kanske som andra bil nu när min tjej/sambo ska ta körkort.... så då tänker man sig att det kanske kan vara värt att laga kamaxeln på den.... Någon som vet hur mycket jobb det är att byta en sådan? Behöver man specialverktyg eller liknande? Vad kostar en kamaxel ny resp beg? Passar kamaxeln från andra BMW motorer till M40B18... tex om man skulle ta en kamaxel från M10 eller liknande på skroten för att komma billigt undan.... Tacksam för svar.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! | |
|
Kolla motornord för priser: Länk ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ny var inte det billigaste, 1600 kr, får bli en begagnad i så fall... tack för tipset iaf... Är det någon som vet om man kan öppa ventilkåpan och titta in och se vad som är slitet och sedan montera ihop det igen... alltså.. om man tar loss ventilkåpan, är det bara att lägga på locket och dra åt skruvarna/bultarna för att montera ihop det igen eller måste man ha sotningssats och hålla på och byta en massa packningar? En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
ormen |
1600 var helt OK pris för en kamaxel... med tanke på vilken bearbetningsprocess det ligger bakom en sådan. Rätt enkelt o byta kamaxel på M40 -om man vet vad man gör, men om du är såpass osäker som du låter, så kanske du inte ska ge dig på det... ändrar du kamvinkeln för mycket = hej då ventiler, kolvar mm. lite tips om hur du plockar bort remmen & ventilkåpa (M50 dock) har du här i.a.f Länk remmen måste av om du ska byta kamaxel... |
ormen |
tillägg: begagnad axel till den motorn är mycket svår att hitta -som är OK, och om den inte är nedplockad=dubbelt arbete... Från M10 passar det inte, nej. |
|
Vad händer om man fortsätter att köra med bilen utan att byta axeln.... den tickar en del alltså.... kommer motorn att rasa? tappa effekt? Läste dina tips på din sida... rätt bra och användbara, kommer att ha nytta av dem....:-) En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
ormen |
om du byter olja ganska ofta (2-300mil), och kör med bra Delsyntet så blir det knappast värre... det är vad jag tror. |
|
Att bara byta kamaxel är oftast ingen idé. Du bör även byta lyftare, vippor och tryckbrickor. Om den inte tickar alltför mycket, så är det enklast att bara vrida upp stereon... |
|
|
Jag tror att jag hoppar renoveringen... jag byter olja var 500:de mil och kör med fina märkesoljor... tack för hjälpen iaf.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
En sliten kamaxel brukar kunna få en ganska ful yta som påskyndar slitaget och då hjälper inga oljebyten, tillslut kommer inte ventilerna att öppna nog mycket och motorn börjar gå sämre. Jag har en oöppnad sotningssats över till den motorn, om du skulle ångra dig och ge dig på en renovering.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.