AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.210

Problem med nyköpt E39:a

Erik 540
Har köpt en 540-98 i Tisdag i stockholm och skulle köra upp till Piteå på kvällen.
Problemet är att jag bara tog mig 12 mil.
Jag märkte när jag körde ca 120km/tim en lite vibration som verkade komma från bakdäcken, tänkte att det kunde vara obalans i däcken bak och prövade trycka ner kopplingen och då slutade vibrationerna.
Jag svängde av vägen för att undersöka felet och märkte då att det kom ett metaliskt tickande ljud från undersidan av bilen, ungefär i mitten av bilen.
Stannade omedelbart och bärjade bilen till gävle och lämnade in den på BMW verkstad.
Dom har inte hinnit titta något på felet och tänkte fråga er om ni kanske vet vad det kan vara???

Alla svar uppskattas verkligen............från en norrläning i panik!

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

hur högt tickade det? Det var inte bara katalysatorerna som kallnade? Var motorn igång när det tickade? Hade du kört hårt?
Jag gissar att bilen är manuell, eftersom du nämner kopplingen. Om den slutar vibrera när det inte ligger belastning på kardanen skulle jag spontant gissa på stödlagret till kardanaxeln, som kan paja på E39:orna. Det är inte ett standardfel direkt, men över 15000 mil så kan det komma lite vibrationer eftersom bilen så motorstark.
Vibrationer i bakvagnen brukar enligt min erfarenhet oftast vara hjulen så är dåligt balanserade, eller kärvande bromsok/handbroms.
Jag vet inte vad du själv tror har hänt, men om du bärgade gissar jag att du tror på motorras eller växellådsras. Eller?

Mvh Johan
Ante25
En liten fråga. Var bilen jättebillig?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kan bekräfta det johan skriver. Hände på B12 förra sommaren. Lät exakt som du bekskrev Erik.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Erik 540
Jag tror att felet sitter i drivlinan, vore ju enkelt om det bara var stödlagret.
Bilen har rullat 14200mil och det är kontrollerat på BMW.
När det gäller priset så har jag betalat ganska mycket för den i hopp om att det skulle vara ett bra ex, alltså bilen var inte bland dom biligaste som fanns på beg marknaden.
Nog för att dom också kan vara fina ibland.
Ljudet lät ganska högt, när jag körde ner rutan och lysnade så hördes det utan problem.
Ungefär som att det ligger och slår något mot avgassystemet, fast det inte gjorde de.
När jag hörde judet så stanna jag direkt på parkeringen och varvade upp motorn och dem låter klockrent.
Om problemet satt i växellådan så borde ljudet inte finnas på alla växlar, eller?

Tack för era svar och skulle uppskatta mer hjälp..
Erik 540
Vet någon vad det kostar att byta mellanaxeln?
Njuren
Hade linande ljud på min förra bil...läste ni "förra bil" =( Tror inte det är ngt fel.Hoppas det går bra!

BMW - i nöd och lust
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.