AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.772

snabbaste 4 dörrarsbilen?

Sida 1 av 2
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Jag har en liten dispyt med en vän...

Jag hävdar att Alpina B10Biturbo var och är den snabbaste 4 dörrars bilen i orginalskick ( 292 km/h)

Han hävdar annat,

Jag skulle kunna sträcka mig till att det finns nån Ferarri med 2 dörrar för mycket som är snabbare?

Nån som vet eller tror sig veta?
Ae
11
AeroBoy
*Spanar...*
Hej! den enda jag skulle kunna tänka mig, eller jag tror rättare sagt, (eftersom du menade den snabbaste 4-dörrars serietillverkade bil), att det är opels lotus omega som är snabbare. Den har väl något högre toppfart samt slår den från 0-200km/h. Mvh Danne

.."mycket vill ha mer"..
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
hmm , vad jag kan läsa mig till så är Omega 2 tiondelar snabbare till 100, samma tid till 200, och ca 10 km/h slöare i toppfart.

Men de är klart, på en Lotus Omega ägares hemsida så var ju naturligvis Omegan den snabbaste 4 dörraren någonsin.

Jag har däremot nu hittat ett par andra Alpinor som är snabbare, B7 V8 dubbelturbo samt B12 6,0.
Frågan där är ju om dom tillverkats i tillräkligt stort antal?

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Finns det inte en Buggati 4-dörrars som e rätt så snabb? eb114 eller nått sånt.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Erik G,

EB112, fast den serietillverkades aldrig.

Koppla ur toppfartsspärrarna i någon AMG-merca så har du troligen världens snabbaste sedan... S65 AMG med 612 hk torde vara den snabbaste som byggts.

Skall vi sträcka oss ytterligare har ju Brabus sin 640-hästars motor som också finns att få till S-klasse.
Lika "original" som en Bi-Turbo. :)

MVH,
E38B12
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
När Bi Turbon presenterades -89 var det den snabbaste 4-dörrars bilen(i alla fall bland bilar med en "viss" produktionsvolym)
LotusOmegan som kom -91(tror jag !)var snabbare både till 100 och 200 men hade lägre toppfart.
Idag kan man räkna upp hur många "originalsedaner" som helst(nästan i alla fall) som utan toppfartspärr gör mer än 292 km/h , man behöver bara gå till den "vanliga " M5 E39 så segar den rackaren sig förbi trots att man ligger i fullt blås med Bi Turbon , även om skillnaden inte är speciellt stor !

Men man måste ha i åtanke att Bi Turbon presenterades för 15 år sedan och man måste väl ändå säga att den fortfarande hänger väl med i trafikrytmen......

Hälsningar
Ando

Lotus Omegan gör/gjorde 286/287 km/h. Så den var som sagt marginellt längsammare. Gissningsvis på grund av taskigt växlad Corvette låda eftersom toppfarten nåddes på 5:an och 6:an var ren överväxel på vilken den inte orkade öka mer.
jag har hört om en merca e-klass som trimmats av kleeman...den toppade 338
Självklart har många bilmärken hunnit ikapp idag.
Men som sagt i början av -90 talet var det svårslaget...
Mercedes Brabus E V12 baserad på den nya W211 E-klassen
är bestyckad med en bi-turboladdad V12-motor på 640hk/471kW, vars toppfart är begränsad till 340km/h. Den har ett vridmoment på helt otroliga 1026Nm.
Respekt åt detta monster!

Ae
11
AeroBoy
*Spanar...*
..innan vi fortsätter rabbla upp alla möjliga värstingmaskiner som tillverkas idagsläget, så kan vi nog enas om att B10 biturbon "var" den snabbaste då, men att den inte "är" det längre, som du påstod...tätt fäljt av Lotus omegan.

.."mycket vill ha mer"..
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Varför skulle en så gammal bil fortfarande vara den snabbaste sedanen? Som någon nämnde så går alla nya fyrdörrars AMG mycket snabbare än så med urkopplad toppfartsspärr. Detsamma gäller säkert för många andra märken, Audi t ex.
ni
145
nicolas
M3 e36 limo 435 im m3 e46
brabus piskade alla redan med E12 W210 v12 på 7,3 liter 586hk toppfatr 330km/h sen så slog dom sig själva med den W211 som Eke skriver om...

tvåan på tvären och 3an flat out...thats bmw man!!!!
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
Jag tycker inte man ska räkna Alpina till en original bil.. Det är ju inte dom som har utveckalt bilen .. Eller?

///M Power
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Alpina är sedan 1983 en registrerad biltillverkare och följdaktligen så är alla Alpinor from detta år original Alpina !

Utvecklingskostnaden för Bi Turbon var enorm (kommer inte ihåg siffran just nu)

Hälsningar
Ando

Hur står sig B8:an i denna situation ? Ang snabba fyrdörrars ORIGINAL sedaner ..... Och jag tycker nog att Alpina INTE ska tas för en BMW utan ett VÄLDIGT MKT BÄTTRE EGET BILMÄRKE.........
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Jag tycker att om AMG och Brabus kan räknas som merca så kan ju Alpina räknas som Bmw, samma sak som att Cosworth räknas som Ford och Ruf som Porsche.

Men i övrigt håller ja fullt med om att B10 nog "var" den snabbaste fyrdörrarsbilen på sin tid, men så påstås de som sagt även om Lotus Omegan och Alpina B7 Turbo för den delen.

MvH Björn
Björn.....glöm inte B8:an Den är nog god för 300 km/h .......
Merca äger ju AMG så mer Merca kan det inte bli.

Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Är B8:an verkligen så snabb?

Eke: Men du förstår vars jag vill komma, att då man säger Alpina går inte folk omkring och tänker på Volvo t.ex. eller?

MvH Björn
B8:an ska göra 280+ enligt Alpina men dom håller ju alltid igen på sina siffror !!!! Det är iallafall en av dom 3 "hårigaste" bilarna jag "mosat på med" nångång......1490 kg och 470 NM !!!!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.