|
|
|
|---|---|
|
Efter batteribyte på "nya" bilen så verkar någonting vara fel. Bilen startar inte utan att man samtidigt trycker ner gaspedalen en bit, och när man släpper gaspedalen så dör den direkt. Ingen tomgång alltså. Inte helt säker på att alla 12 cylindrarna tänder heller (känns aningen ojämnt). Bilen var helt utan batteri under ca 2 timmar, om detta kanske kan ha påverkat på något sätt. Bilen är en 750 iL -89. Tack på förhand stor_bil | |
|
Låter knepigt. Själv har jag precis köpt min 750i och jag hade en 735i före. Jag hade batteriet av i flera dagar och inget sådant hände mig. Jag tycker att det verkar helt sjukt. Prova ta bort kablarna från polerna och sätt på dem igen. Funkar det inte då så vet jag i alla fall inte vad du ska göra. Men man tycker ju att det måste gå till sig nästan, för bilen funkade perfekt innan va? //Schnitzer |
|
|
Ja, den fungerade perfekt före batteribytet. Jag skall göra prova med att koppla loss och sätta dit kablarna en gång till och hoppas på det bästa... stor_bil |
|
|
Kolla så batteriet har rätt Amperetal, har hört om en del problem när Ah-talet är för lågt mot vad som står i instruktionsboken. När spänningen vart av tar det en stund för "elektroniken" att anpassa vissa sensorer och signaler. "Minnen"?. Prova och kör en stund och se om det blir bättre. "Inlärning"? typ. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
sådär blir d på min 530 -93 när den har varit utan batteri, på verkstan sa dom att det var nått med nå parametrar som bilen måste lära sig igen, typ hålla tomgången på 600varv. jag körde runt ett tag utan å släppa gasen å sen funka allt igen. 530i 1993 |
|
|
Jag har kollat, och batteriet som jag satt i har 63 Ah! För övrigt lika som satt i när jag köpte bilen. I instuktionerna har jag nu läst en uppgift om 84 Ah, så det kanske är en kombination av lågt amperetal och "minnen" av olika slag som ställt till det! Tack för tipsen! stor_bil |
|
|
Skulle jag tipsa om något så åk tillbaka dit du köpte batteriet, förklara problemet och be satt få byta till ett 84Ah batteri. Av erfarenhet så fungerar av någon anledning inte OKs batterier längre än någon säsong... Konsitgt men sant. Skulle tro att föregående ägare inte ville kosta på större batteri än 63 Ah trist men sånt drabbar efterkommande. Hoppas det fixar sig!:) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| En liten undran bara... batteriets amperetal anger ju bara vilken kapacitet batteriet har, dvs ett 63Ah batteri kan mata 63A under 1h eller 1A under 63h och allt däremellan (jag vet att det där inte stämmer riktigt) och samma sak gäller för 84Ah fast siffran är ju 84 då. Ett 63Ah batteri som matar 2A gör ju det på exakt samma sätt som ett 84Ah, hur kan det påverka elektroniken..? det enda som möjligtvis borde påverkas är ju startmotorn... | |
|
Kan det vara såhär: När tex bilen startas och ett flertal strömkällor drar ström så räcker tex 63 Ah inte till för att ge alla ström? För lite Ah helt enkelt? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
När bilen startat förser generatorn bilens förbrukare med ström då spelar ampertalet på batteriet ingen roll. Men visst ger ett högre amperetal på batteriet lite extra svång när bilen ska igång samt att det räcker längre vid belastning framför allt när det är -20 och halva kapaciteten är bortfrusen då är de extra 20 amperen värdefulla och då kan det ha betydelse för att starta eller inte. MVH Hasso |
|
Tror du kan glömma det där med storlek på batteri. Snurrar startmotorn på i vanlig tackt så är det ok. De motorstyrsystem som kom i slutet på 80-talet har en förmåga att lära sig, adaptera, hur motorn slits. Din tomgång kan bero på att spjället är igensatt med smuts och släpper då ej igenom den grundmängd av luft som behövs. detta gör ingenting eftersom motorstyrenheten lär sig att släppa igenom mer luft genom en bypass-ventil. Den adapterar sin grundinställning på bypass-ventilen. Resultatet är en motor som går rätt på tomgång trots igensatt spjäll. Samma gäller för bränsleblandning. Om systemet har adapterat sin värden och tagit hänsysn till att t.ex bränsletrycket är lägre nu jämfört med ny bil, pga dålig pump eller igensatt filter, så kommer motorn att gå dåligt vid tappat minne (batteri bort). Ditt problem kan vara en kombination av dessa två. Jag skulle köra på ett tag. Ring BMW och fråga om du måste köra på ett visst sätt för att systemet ska lära sig snabbare. Ska erkänna att detta är normala funktioner i motorstyrsystem, jag vet dock inte i detalj hur BMW funkar, än. Försöker få tag på en Verkstadshandbok på CD. Men har inte lyckats ännu. |
|
|
Nu fungerar bilen som den skall! Och dessutom har jag lärt mig en del om motorsystem och batterier och annat...kul! Det var bara att köra bilen en stund och sen blev allt normalt igen. stor_bil |
|
|
jag sa ju det 530i -93 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.