AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
784

hur skiljer sig en runflat fälg från en vanlig?

tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Om jag förstått rätt så är bilar med punkteringssäkra hjul utrutstade med en fälg av speciell konstruktion. Vad skiljer en sådan fälg från en annan. Kan vanliga däck användas på runflat fälg, ( med förlorad punkasäkerhet)?
Jag har för mig att M5an 99-04 har den sortens fälg, så gör en sökning i det forumet eller skriv en förfrågan där. Det är större chans att du får rätt svar där...

No turboshit, just real power!
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Är det verkligen speciella fälgar för däck med nödgångsegenskaper?
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
Nä, vanliga (moderna) fälgar, men speciella däck. De har förskärkta däcksidor som medger att man kan köra i ca 80 även med punktering.

Men prestanda på däcket blir lidande när man styvar upp/förstärker sidan.

Jag kör vanliga däck utan reserv. Shit can happen.

a
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
...däremot är det speciella fälgar till slanglösa cykeldäck nu för tiden. Kan vara där idén kommer ifrån.

Men där har man ju helt andra belastningar/tryck och så.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Andretti > Du skriver att prestanda på däcket blir lidande när man styvar upp/förstärker sidan.

På vad sätt ändras prestanda?
Hej!
angående runflat, är det någon som vet hur mkt runflat vinterdäck kostar, och vilka typer det finns..? Vill ju helst inte ha autobahn-vinterdäck...

/Cronor
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
Prestandaförlusten är inget jag upplevt själv (på gott och ont) eftersom jag direkt beslutade att inte köra på runflat.

Men runflats blir stummare än vanliga däck pga sidväggsförstärkningen, vilket gör att framförallt kurvtagningsprestanda (generellt handling) försämras.
Det är inte så konstigt eftersom sidokrafterna på ett däck i sväng är rätt stora. Jämför man då rörligheten/följsamheten i ett smidigt däck mot ett mer stumt, så är det inte så konstigt...

Man kanske kan likna det lite med att köra med sommardäck på vintern (bortsett från halt väglag).

Efter att ha hört att branschfolk valt bort runflats i tester av Z4:an tyckte jag att det var anledning nog att inte ha såna. Sen surras det ju på forum också (som nu!), men det är ett mindre skäl. Där måste man läsa med urskiljning.

Så det är upp till var och en. Testa och jämför om det går.

a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.