AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.824

Sammanställning impulsgivare E39

Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Nu när dom flesta verkar ha paj på impulsgivare till ABS/DSC så kan det vara kul att veta vilken som är paj så man inte lämnar in bilen på felsök i onödan för surt förvärvade pengar.Höger bak är vanlig, då slutar även hastighetsmätaren och farthållaren att fungera.
På min bil pajade höger fram men då märkte jag inga andra symtom.Skriv här om någon vet vad som händer när vänster sida pajar.

- Höger bak: Hastighetsmätare, farthållare
- Höger fram: ?
- Vänster bak: ?
- Vänster fram: ?

På min är det vänster bak som påverkar hastighetsmätaren...

/Micke
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Jag har bytt höger fram efter att lampan tändes. Sedan höger bak när lampan tändes. När höger bak var trasig fungerade hastighetsmätaren.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Höger bak= farthållare
Vänster bak= hastighetsmätare.
Höger fram kan ev påverka farthållare enligt någon, men det kan vara en sekundär effekt av att något annat som är gemensamt för farthållaren påverkas, E39 system är väldigt komplext
Framsensorerna är mera till för ABS systemet för låsning av bromsen samt en referens för ASC som känner skillnaden mellan fram och bakaxels hastighet.
Skillnaden på någon liten % av hjuldiameter på framhjulen kan ge växellådsproblem så någon av framgivarna används förmodligen till någon signal till växellådsmodulen.

///MVH Hasso
Länk
sw
460
swe-boy
420D -15
Hade fel på höger fram vilket resulterade i att navi + abs/asc inte fungerade..
Bytte givaren och nu funkar abs/asc , dock tog det ett bra tag innan navin började leva igen.
I samma veva fick jag punka höger fram och satte dit ett nytt friktionsdäck vilket gjorde att växelådan inte alltid växlar som den ska.

Har testat sätta de nya däcket vänster fram vilket inte hjälpte.
4 nya däck beställt och hoppas att lådan får ett nytt liv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.