AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.346

Den startar inte! Och den står långt ut i tjotahejti!

Hej!

Jag är i desperat behov av hjälp!

Tidigare ikväll.. vid 20.00 ungefär.. bestämde jag och en vän till mig att vi skulle bege oss ut för att springa en liten runda. Sagt som gjort och vi gav oss iväg med min BMW 316i -89.
Stället vi sprang på ligger ungefär 5-6 km från där vi bor. Vi sprang i alla fall vår runda och när vi var klara och skulle köra hem igen... då startar inte bilen.

Den startar lite.. men man hör att det inte är någon "frisk" gång på motorn. Som om den får för lite bensin.. eller kanske för mycket. Det luktar lite lätt bensin om den också. Inte ovanligt mycket.. men lite mer än vad det har gjort innan. Den låter som vanligt när startmotorn går, så det är kompression. Men när motorn börjat snurra så kanske den gör det i kanske 2 sek.. och då, som jag sa innan, låter den som om den ska dö direkt, vilket den även gör.

Det kan även tilläggas att bilen har under en längre tid, ungefär i 1½ månad, betett sig väldigt ryckigt under en tids körning. Det har den gjort förr, men under den senaste tiden har det varit värre än någonsin.

HJÄLP MIG SNÄLLA! Jag måste få igång den!
Om ni vill veta hur det gick för mig och mitt sällskap, så kan jag berätta att vi fick gå hem. Ingen hade mobil, pengar eller någonting med sig. Bara körkort och nycklar. Får ta det hela som en nyttig fredagskväll i alla fall.

//Glenn

ormen
soppafiltret igensatt kanske?

rotor o fördelare -hur mår de?

tändkablar o stiften -friska?

duscha hela insugsidan med startgas samtidigt som din polare försöker starta/hålla den vid liv, börjar den ta sig, då är det nån vakumläcka eller slang/bälg/packning som spruckit..

sedan kan man gå på de tyngre sakerna som Luftmängdmätare, Lambdasond, Kamrem som kuggat osv...

Visa användare
61
Henke325
Bil Lös
Kan vara bensinpumpen som är dålig eller något relä till den, hade precis samma problem som du men det var när jag hade en saab, jag fick lova att byta både bensinpump och relä innan den gick bra igen.
Stiften är nya sedan förra året. Tändkablarna lika så.
Förrförra året hade jag något liknande problem. Då var det filtret till bensinpumpen som det hade gått hål på och en massa skit hade gjort att pumpen "fastnat". Men när filtret var fixat och pumpen rengjort då gick den igen. Pumpen kollade jag för mindre än ett år sedan och då var den ren och filtret var helt.

ormen
men du har ett filter på utsidan av tanken också.. har du kollat den? sitter framför vänster bakhjul om jag minns rätt...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min syster har exakt samma problem med sin 316 -89.
Går ryckigt ibland. Men den har nu gått brai 5 dagar. Jag klämde lite på slangar och vred runt lite. Kanske löste jag nåt då?!?

Jag har verkligen ingen aning.
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Precis om Henke325 säger, så låter det som bensinpumpen eller reläet. Börja med att byta relä eller koppla förbi med en kabelstump.

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
en kompis fick exakt samma problem på sin volvo 245 turbo för ngn vecka sen, var bränslepumpsreläet som gått...lyssna vid tanken om pumpen hörs när tändningen slås till, ett svagt surrande skall höras...hörs inte det så kan man utgå ifrån att antingen pumpen eller reläet är trasigt...testa att ta väck reläet och koppla en kabel mellan punkt 30 och 87 i reläsockeln, då tvångsmatar du pumpen och då borde pumpen gå (om det nu är fel på reläet och inte pumpen)

MVH
Johan K
Ni är allt schyssta här! Längesedan jag skrev något men det finns alltid några som vill hjälpa till. Jag bugar och bockar för alla som skriver till mig och tackar för att ni ställer upp.

Bilen togs idag hem och den hade lämnats orörd under natten. Jag ska ta itu med att laga den så fort jag har skrivit alla mina tentor. Jag är ganska handikappad här uppe i Linköping då jag bara pluggar här och alla verktyg är hemma.
Bränslefiltret bytte jag för 1½ år sedan och filtret på denhär sitter i motorutrymmet. Under bilen sitter den på de högre modellerna om jag inte har förstått det rätt.

Men jag ska ta en titt på pumpen och relät. Men jag tycker ändå att det är lite konstigt att pumpen pajar nu. Den fixades ju för inte alls så länge sedan.

Vet ni vilka verktyg som behövs för att ta ur pumpen. Ganska längesedan jag gjorde det så jag minns inte riktigt. Sätet är det ju bara att slita väck men sedan är allt jag minns att det satt skruvar eller muttrar eller liknande.. och att man sedan skulle korsa två stora mejslar och skruva bort pumpen. Någon som har mer pejl på dethär för jag måste skaffa verktyg först.

Tack åter igen alla ni som hjälper mig.

//Glenn

Var sitter detdär reläet för någonstans egentligen?

netweasel
I nio fall av tio är det tändningsrelaterade problem när det börjar så där sägs det, jag skulle börja med att kolla så att du har en korrekt gnista, kraftig blå ska den vara. Min gjorde precis likadant som din, när jag kollade stiften var dom dyngsura, för att den inte startade såklart, och gnistan var lite hur som haver på stiften (se tidigare inlägg Länk ) Har köpt nytt fördelarlock och rotor som jag ska ner och montera idag, för se om det gör susen.
ormen
relät sitter på Torpedväggen, under den långa plasten...
Tackartackar!
Men dendär benämningen är jag inte bekant med. Torpedvägg? Du menar mitt under framrutan?

Har kopplat batteriet till de stift som finns på pumpen nu och den är helt tyst. Så jag utgår ifrån att den är helt paj eller full av skit

sl
56
slackern
320i -85
Skruva ur alla tändstift och säg BUH... då funkar den sen... Jag är gammal Volvoskruvare, skaffade mig BMW och problem, en bil så jävla avancerad att man lyckats med konstycket att få en otto motor att ej snurra på egen hand... bra jobbat tyskland...

Min nästa bil blir en Volvo!
sl
56
slackern
320i -85
Skruva ur alla tändstift och säg BUH... då funkar den sen... Jag är gammal Volvoskruvare, skaffade mig BMW och problem, en bil så jävla avancerad att man lyckats med konstycket att få en otto motor att ej snurra på egen hand... bra jobbat tyskland...

Min nästa bil blir en Volvo!
sl
56
slackern
320i -85
AVANCERAD IDIOTI I DEN HÖGRE SKOLAN FRÅN TYSKLAND! HUR FÅ EN OTTOMOTOR ATT INTE FUNGERA; EN BMW, det är kattguld jag ser... ett jävla bländverk... nu åker skiten till skroten... och jag köper mig en jävla volvo som kan ta mig till jobbet...

sl
56
slackern
320i -85
Dessutom ska jag fixa till en Volvo så den piskar skiten ur en BMW M3 vid rödljusen. Inte svårt, Volvo kan jag!

Och, den kommer ta mig till jobbet också... BMW är en jävla skitbil, tyskar har lyckats med att få en otto att inte fungera, jisses...

Adjö!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.