AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.059

Sticker i temp!

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tjena!

Min 535:a sticker upp i temp när jag står på tomgång.. sjunker så fort jag åker upp i landsvägsfart. Trasig elfläkt eller?

M3 E30, WORTH WAITING FOR!
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tja!

märkte att även tempmätaren stiger upp mot rött när jag körde idag.. sen kan den gå ned till normal på typ 2 sekunder.

Kan det vara givaren som fått ett "spel" eller vad tror ni?

kan man kolla det på nåt smart sätt? stå på tomgång och se om den börjar koka eller :)

ps. den varnar också för låg kylvätskenivå, är ok nivå .ds

Tack på förhand / Robban

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
kass termostat?

Nord
Gold
Låter som givar fel, men kolla om fläkten går i huvud taget.

///M arcus
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Att motorn blir varm när du står på tomgång skulle kunna tyda på en dålig viscokoppling till kylfläkten. Tämligen lätt qatt byta själv. En "fladdrande" tempgivare skulle jag kunna tänka mig orsakas av givaren precis som Gold menar, men av egen erfarenhet vet jag att det även kan det vara att du har luft i systemet.

mvh

MW-Guru
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

HEJ IGEN!

Har kollat... och elfläkten snurrar inte. Går det att mäta strömmen till fläkten och se om det är dött, koppla elfläkten på tändningen...bra ide lr?

slangarna blir stenhårda...varför?

Tycker det är skumt att tempen kan stiga upp till rött och sen tar det ibland bara typ ett par sekunder för den att gå ner.

Det sitter inte elfläkt på bilen, (om det inte är eftermonterat) det sitter fläkt med viscokopplng. Länk Slangarna blir hårda eftersom kylsystemet arbetar med tryck, inget onormalt.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Dum fråga kanske...men vad är det som styr fläkten med viscokopplingen.

Tittade på fläkten som sitter framför kylaren när jag stod på tomgången och tempen var på väg upp mot rött...startade inte.

Måste väl nästan vara kopplingen då.

Tack för svaren/ Robban

or
53
orutin
520 -88
vad händ om du vrid på full fläkt på det varmaste när den sticker upp i temp?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har inte provat...men det kan jag göra i morrn, för det lär ju hända i morrn igen.

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Osäker på hur det ser ut på E34 men har du en fläkt framför kylen så bör det väl vara samma funktion som på E39. Det är en elektrisk hjälpfläkt som tydligen gärna beckar ihop pga sitt utsatta läge. "Huvudfläkten" -bakom kylet har därmot viscokoppling.

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Åkte in till jobbet i morse...ca 5km. Var nästan framme så varnade den för hög temp...vred på full värme o full fläkt, blåste bara kallt. Öppnade huven och kände på slangen som går till kylaren och den var inte skitkall...

hmm...
MW
517
MW-Guru
Kör inte för mycket med bilen när du har detta problem utan utred det ordentligt så fort som möjligt. M30 motorn gillar inte alls att bli överhettad Du riskerar exvis ett topphaveri.
Du säger fläkt framför kylaren?? Detta är AC-fläkten (om du har AC förstås), motorkylfläkten sitter mellan kylaren och motorn och skall ALLTID snurra. Motortempen styr, som sagt tidigare, inkopplingsgraden via friktion.

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Att det blåser kallt när du har full värme tyder på antingen luft i systemet eller att det inte kylvattnet cirkulerar.

mvh

MW-Guru
Kolla vattenpumpen. Börjar hjulet att lossna i pumpen så kan man få likande symtom.
Jag fick liknande symtom och då var det pumphjulet som hade lossnat från axeln
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.