AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.238

Tyska e-bay betalning

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har ropat in en M-ratt på tyska e-bay.

Jag har erbjudit mig att betala i förskott men att skicka ner ett kuvert med kontatnter verkar osäkert.

Ni som är rutinerade e-bay besökare, vad rekommenderar ni för betalningssätt?

Det allra enklaste är att betala via PayPal, men då gäller det ju att säljaren är med på att få betalt på det sättet.
Länk

Har säljaren fin feedback sedan tidigare kan du överväga att skicka kontanter via posten, men se då till att du rekommenderar brevet när du skickat det. Om de frågar på posten så säg att det är biljetter eller liknande då det är förbjudet att skicka kontanter. Du får då i alla fall papper på att pengarna är skickade.

Sen ska det ju sägas att om du bjudit och vunnit en auktion så är du skyldig att betala, så frågetecken kring betalning och liknande bör ju rätas ut innan man bjuder.. men det vet du säkert redan.. :)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Skicka inte kontanter!

Be om säjarens bank-kontonummer och be att få dem i IBAN och IBIC-format. Sen är det bara att betala från ditt eget bankkonto genom att göra en EU-betalning. Min bank tar 15 kronor för besväret, väl värt det. Snabbt, enkelt och framför allt säkert.

Mvh Björn
Länk
Just det, det var inom EU.. då är en IBAN-betalning väldigt smidigt.
Det är dock dyrare om du ska skicka till ex. USA, då är det nästan bara PayPal som gäller.
li
1.959
liste
535i -89
Det finns tyska banker som tar betalt även vid överföring med IBAN-nummer. Kan vara värt att tänka på, då det isåfall rör sig om en avgift kring 100:- som du får betala. Inte så farligt om det handlar om lite dyrare saker, men om man ropat in ett M-emblem för €2 är det inte så kul att få betala tre gånger så mycket till en tysk bank.

PayPal är enklast för alla inblandade. Jag väljer ofta bort objekt just pga att de inte vill använda PayPal.
Gemini__
Har skickat kontanter vid två tillfällen, har fungerat klanderfritt hittills. Men det är nog inte att rekommendera faktiskt. Speciellt inte om det är större summor det handlar om.

Mvh:
Thomas
Visa användare
1.621
balmgren
liste: kan det ha varit innan årskiftet? Det verkar nämligen som det har hänt saker sedan dess. När jag betalade till annat EU-land från mitt SE-Banks konto (on-line) för någon månad sedan var totalkostnaden 15 kr. En av säljarna jag handlat av påpekade att det har hänt saker med EU-betalning sedan årsskiftet och det verkar stämma.

Håller med om att banktransfer till USA kan vara lite krångligare och framför allt dyrare men där tar ju "alla" plastkort och gör det inte det finns ju NoChex och BidPay t.e.x så det är ju inga problem.

Jag vidhåller att man aldrig skall skicka kontanter om det inte rör sig om larvigt små belopp. Det står ju dessutom i handelsreglerna på eBay som man får anta påförekommen anledning.

Mvh Björn
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tackar för alla svar.

Jag mailade tysken och frågade efter kontonummer.

Kan man se på numret om det är ett IBAN-nummer/format?
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
BjörnB: Betalad precis min första detalj jag köpt på tyska Ebay så jag kan inte kalla mig rutinerad.

Ringde och frågade banken vad jag behövde för uppgifter av tysken och då behövdes:
Namn
Kontonummer
Banknamn
Bank Identifier Code (BIC)
InterBank-AccNr (IBAN)

Fick upppiften att detta kostade 40 kr att skicka. Vid betalningen upplystes också att det kostade ytterligare 100 kr för att tysken ska kunna hämta ut pengarna. Totalt alltså 140 kr vilket jag tycker är ganska dyrt för att skicka pengar inom EU. Lång tid tog det också, 4-5 bankdagar

För att svara på din fråga sa banktjänstemannen att ett IBAN nummer börjar med landskoden (Tyskland=DE).

//Henrik
IBAN-numret är inte obligatoriskt vad jag vet, utan är till för att transaktionerna ska gå smidigare. Dessutom ska det vara billigare. Tror att tysken får kontakta sin bank för att få veta sitt nummer.
li
1.959
liste
535i -89
Balmgren - nej, det var helt nyligen. Det är alltså en avgift som vissa (många) tyska banker tar ut och som man kan välja att betala själv eller låta betalningsmottagaren betala. Eftersom betalningsmottagaren troligen inte vill betala runt 100 kr för att få sina pengar (återigen - om vi pratar om småbelopp) så är det en avgift som köparen ska/bör betala.

"Alla" europeiska konton går att betala till via IBAN-nummer, dock är det långt ifrån alla som vet IBAN-nummer för sitt konto. Det är bara den bank där kontot finns som kan räkna ut IBAN, så man kan alltså inte gå in på en svensk bank och be de räkna ut IBAN-nummer till ett tyskt konto.

BIC är en bokstavskod som är gemensam för "alla" konton i en bank och är alltså inte unikt för varje konto.
Visa användare
1.621
balmgren
liste, hmm - där ser man, jag har tydligen haft tur. Fast enligt Länk så får mottagande bank bara ta en avgift av mottagaren som är samma som för en nationell insättning på dennes konto. Dvs 0 oftast.

Stämmer att det är kontoförande bank som måste konvertera, men många banker har en "IBAN-rechner" på sin externa web-sida, som här: Länk. Jag har i flera fall lyckats lista ut IBAN etc mha av det "vanliga" kontonumret samt BLZ då precis som du säger inte alla känner tilll detta relativt nya format.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har köpt ganska mycket från ebay.
Betalar direkt via mitt SEB konto till motttagrens konto i Tyskland. Kostar bara 10kr, sk EU-betalning. Det som behövs är mottagrens IBAN och BIC. Mottagaren betalaren ingenting.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.