AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.907

H*LV*TTE ! ! växellådan sprack!

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej.. jag måste bara få skriva av mig lite ilska.

jag har aldrig skruvat ur en motor ur en bil förut. men det var ju ganska lätt. om jag bara hade lossat alla bultar innan. F*N!!
en liten sketen bult hade jag glömt, så efter ett flertal timmar av ryckande och slitande och bändande med diverse kofötter så lossnade äntligen motorn från växellådan (allt satt i bilen) men en del av växellådans kåpa hängde liksom me. H*LV*TTE!!!!

Finns det någon chans att man kan laga växellådans kåpa? genom att svetsa ihop delarna igen... den va inte direkt så stor den biten som lossnade... eller är det bara å kasta skiten?
vad för andra lådor passar på en M20 motor??

jaja.. nu har jag sagt mitt i alla fall...

/Richard

no
245
nos
540iA Touring -99
Otur, var har den gått sönder? Är det bara sprängkåpan eller är det själva växellådan? Om det är sprängkåpan så bör man ju kunna svetsa ihop det.

// Mvh Martin
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej

det är den yttersta kåpan... och det som gick sönder är en bit ca 10x10cm som är under själva motorblocket... för växellådskåpan går liksom in under blocket ju.. men det är nog på den s.k sprängkåpan.

/Richard
tn
Det går bra å svetsa den..Lättsvetsat med alu tig.
RI
146
RILLE BRUHN
325IM -88
325T -89
325IA -88
318IS -91
325 ETA
Den där biten som går under tråget sitter väl bara fastbultad i sprängkåpan? en sån är ju lätt att få tag på och byta.

ENDLESS BRAKES
KKR
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
gör den?

jag har aldrig lossat en växellåda förr och jag hade ju hoppats på att jag skulle slippa det men nu så ser det ju ut som att jag ändå måste lära mig hur man gör de också.
hur sitter växellådan fast i aldra änden, alltså på ena sidan sitter ju motorn, men vad sitter på andra sidan??
Fast det får jag väll snart redan på nu när jag ska gå ut nu o titta under bilen. *suuck*

hoppas hoppas hoppas att det bara är nått som kan bytas..

/Richard

Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
det är mycket lättare att lossa både motor och växellåda i ett paket, än att lossa alla bultarna på plats... växellådanm sitter fast i kardan, växllådsbalken (under växellådan) och eventuellt spakstället... använd en garagedomkraft att ha under den när do skruvar loss den,,, ganska tung

MvH Rosen
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Kan du inte svetsa den på plats, är ju rätt gott om plats när motorn är borta.

TwinTurbo=Twice the fun :D

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Vad är det som sprack??, det låter på dig som det är den lösa kåpan som sitter under motor/tråget och som är fastbultad i blocket underifrån med 4st M8-bultar!

Isåfall är det ju enklast att bara byta den, går att hitta på skroten.

Men är det växellådans kopplingskåpa som spruckit, så kanske du behöver svetsa ihop delarna, är det dock bara en liten del som spräckts lös så kan ju ett starkt lim för ändamålet också vara aktuellt (och mycket enklare!), så länge den sitter i dom två grova bultarna nertill och dom andra 2 längst upp så sitter lådan tillräckligt., att sen bara skruva fast den lösa biten i bulten som blev kvarglömd ska inte vara nåt problem om det inte är någon av dessa fyra bultar.
Speciellt dom två nedre som har stystift för att centrera lådan på vevaxeln måste sitta rätt och riktigt!

Berätta gärna mer exakt vart det är trasigt!

///Magnus
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej igen.

oj oj oj vilken tur man får ha. i oturen alltså.
Igår blev det så stressigt när jag skruvade isär motorn och hade sönder den där kåpan.
men idag så kunde jag gå ut i lugn och ro och se vad jag hade gjort. Och efter att jag hade torkat bort en massa olja och klet så kunde jag se att det var precis som "RILLE BRUHN" skrev i sitt inlägg här ovan. Den kåpa som jag hade haft av vad en liten kåpa som i sin tur var bultad i växellådan. *phuuu... va skönt!
Så om jag inte har haft sönder något annat så kanske jag kan få ihop motorn utan att ta ur växellådan. skönt!
man vill ju få ihop bilen "innan" sommaren e slut tack. (sen blir de turbo hoppas jag!!)

Ingen som har några tips på vad man kan byta mot bättre eller på annat sätt förbättra när man ändå tar isär koppling svänghjul m.m. Trimtips alltså. ska man lätta svänghjulet är det lätt eller billigt gjort? Sportkoppling är sånt dyrt? eller värt besväret?

/Richard
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
om du ska ha turbo måste du byta koppling, så gör det nu så slipper du sen :D

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey ekblom, ja de e ju helt klart bäst å göra det nu när allt ändå är isärplockat, men vilken koppling ska man byta till da?

/Richard
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Billigast är att köpa en sinterlamell från t.ex. dalhems. min gick på 1965kr inkl frakt och moms. Ifall du inte hittar något begagnat här på autopower förståss.
Annars kanske det räcker med en sport-tryckplatta, från Sachs. Brukar också finnas beg. Då behåller du din gamla lamell, förutsatt att den fortfarande är fräsch.

Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Sätt dit en sinterlamell och en riktig tryckplatta på en gång så slipper du riva ut skiten efter att du gasat runt med turbomaskinen ett tag,det vill som inte riktigt hålla ihop med orginal lamell.Kan kanske funka om du inte ska ha ut mer än 200-250hk ELLER kolla upp om du kan få tag på en lamell från en TDS motor ,har hört att det ska gå med en sån

Hellre dö än fega!
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey, va bra att man får lite hjälp med det här, jag e helt ny på kopplingar.
Men det verkar som om det kommer att kosta lite med sinterlamell och sporttryckplatta. jag är ju inte direkt stenrik och bilen behöver mycket andra nya delar innan den kan börja rulla så...
Men om man bara ska uppgradera en sak vilken ska man helst ta? lamellen eller tryckplattan? vilken slits först?(lamellen?)
och i vilka butiker finns det bra sportkopplingar? jag har läst att det skulle finnas hos www.alutech.se men jag hittade inget på deras hemsida,

/Richard
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hallå?!

blev jag jobbig nu me alla frågor eller? ingen som har lust att hjälpa till??

/Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.