|
|
|
|---|---|
|
Man har ju hört ett o annat om att avfettning är skadligt för lacken osv...hur mycke sanning ligger det i de?? Och bör man använda det nu på sommarn??? | |
| Att lägga avfettning på en bil i starkt solsken eller hög värme är obra. Att lägga avfettning med förnuft är däremot inte skadligt för lacken. | |
-BeeMWe- |
Lägger du på starkare saker som fälgrengöring/myssborttagning på lacken ska det inte sitta kvar för länge. |
-BeeMWe- |
myss=mygg |
|
Myggborttagning är i princip samma produkt som alkalisk avfettning - så i den normal låga koncentration som används så är detta den mest milda av de vanligaste typerna av avfettning. Jag blir alltid lite skeptisk när någon använder ordet "avfettning" utan att specificera vad man menar. Det finns en uppsjö av helt olika typer - med helt olika användningsområden, risker etc. Man bör i alla fall tydligt skilja mellan kall-, mikro, och alkalisk avfettning. Det finns dessutom en MYCKET inhomogen grupp: natur- eller miljöavfettningar, men de kan oftast funktionsmässigt hänföras till nämnda grupper. Kolla avfettningskolan på Stackens Bilvård (i menyn till vänster under Biltvätt): Länk |
|
|
_Schumi_ Länk |
|
-BeeMWe- |
Jag syftade på fälgrengöring och mygg i samma produkt, starka saker som man har till fälgar men kan använda till fronten för tex mygg. |
|
Jag har hört proffs som använt samma medel för fälgar OCH mygg. Men eftersom detta är HELT olika typer av smuts så kan det knappast vara det ideala om man ser till effektivitet OCH mildhet mot underlaget. Alkalsik avfettning är perfekt för de döda djuren (högt pH), medan fälgrengöring ofta är sura (lågt pH). |
|
| Fälgrengöring är SYRA= starkt. Lägger man det på lacken är det förenat med stora risker och avrådes med bestämdhet. En bra microemilsuion löser mygg bra och den får sitta en stund. | |
| Man försämrar ju vaxskyddet lite när man avfetta med. | |
| Jag köpte en dunk alkalisk avfettning på ok. Den blir lite mysko då man lägger på den. Blir vit, nästa som et fint skum. Ska det vara så? | |
| Alkaliska avfettningar kan tas försiktigt i koncentrerad form på tex trädsavsfläckar, men det normala är att man späder dem kraftigt, kanske 1:50 eller 1:100. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.