AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.196

dubbar eller inte

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Ännu ett dilemma. Nu när jag äntligen bestämt mig för att köpa en X3, så börjar jag funder på om jag skall beställa vinterhjul med eller utan dubb. Hur nödvändigt är det med dubbdäck på en 4-hjulsdriven bil?Klarar sig en sådan bil sig lika bra utan dubb som en vanlig framhjulsdriven med dubb?
/Anders
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vare sig du kör fyrhjulsdrivet eller tvåhjulsdrivet så finns det "bara" 4 hjul som bromsar. Skaffa bästa möjliga grepp till dom. Att accelerera fort är inte hälften så viktigt som att stanna fort!
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Vintern har passerats med 17 tums dubbfria Nokian...235 breda...till olyckskorparnas kraxande om smala däck på vintern osv osv.
Har haft den lugnaste vintern någonsin och har inte saknat dubb, fäste, komfort eller smalare däck en ända gång. Elektroniken är suverän på dagens bilar och det är inte alltid bättre grepp i dubbdäck...inte ens på is!
Inte ens på is? Det skulle jag gärna vilja se ett oberoende test på!

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

peca,
Jag tror du har fel.
På is är dubb oslagbart (än så länge). Alla tester tyder på det samt min egen erfarenhet på blixthalka med och utan dubb. Däremot finns dubbfria däck som gör sig minst lika bra på packad snö eller snömodd. Då är det mönster och gummiblandning som spelar den stora rollen.
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
En släkting har sedan ett år nån form av stor 4wd jeep som arbetsbil. Han körde inte i många isiga backar innan han bytte till dubb ;)

mvh Sahlin
Kommer att köra dubbfritt i vinter. I dimension 225/40-18. Tycker inte det finns anledning till att köra dubbdäck när det är vinterväglag typ 2månader per vinter, max.

/Johan

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Alltid dubbat till 4-hjulsdrivet.
4-hjulsdrift är ju jättebra nästan jämt, utom i såna situationer som vi upplevde i vintras då det föll uderkylt regn på motorvägen mellan stockholm och arlanda. Jag körde förbi där precis efter och det var 1 jeep som hade snurrat 180 grader och stog med rumpan mot räcket, 2 st jeepar låg på taket i diket, orsak? inga dubbdäck så när fästet försvann från alla 4 hjulen på en gång så var det bara att hålla i sig och be till högre makter. Det var samma med den onämnbara japs-jeepen som jag hade innan 530:n helt livsfarlig om det blev slät is, till och med min lilla 316 med friktionsdäck har bättre grepp då.

/Fredrik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

2 månader räcker gott och väl för att vara med om en incident ! :)
Vill inte tjata på någon om dubbdäck om man hellre kör odubbat. MEN... har själv drygt 2 månader (senaste åren iaf) vinter och det är den halkan som uppstår neråt som är läskigast tycker jag. Fina dagar med snöfria väga och vips så har klockan blivit kväll och isfläckar dyker både här och var... Samma sak på mornar, ser ju jättebra ut tills man ska bromsa!
Huvudsaken är att man är uppmärksam om hur väglaget ser ut och känns. Man kan åka med sommardäck (nästan) om man bara är tillräckligt försiktig. :)
Utan att ge mig in i is-debatten så kan ju sägas att jag kört med dubbfritt sedan 1999 och det har fungerat kanon, bara man kör med lite marginaler (men det ska man ju alltid... ;-))

Mvh Elvis
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Visst har antisladdsystem och annan elektronik utvecklats enormt och nog gör fyrhjulsdrift omkörningar och liknande säkrare. Men som någon sade ovan, bromsförmågan är oftast det som är avgörande för säkerheten. Visst kan DSC och CBC göra bromsning i kurva säkrare, men huvuddelen av all utveckling som skett för att korta bromssträckor på vinterväglag står däcken för.
DSC systemet är utmärkt, men jag kan också konstatera att jag kör mer vårdslöst och oförsiktigt (och fortare) med de sytemet än jag gjorde med tidigare bilar (som ändå hade ASC+T).
Just fyrhjulsdrift kan vara extra förrädiskt. Första gången jag körde fyrhjulsdrivet var sisådär 16-17 år sedan. Det var en Honda med i och ur kopplingsbar fyrhjulsdrift. Jag åkte E4 norrut från Stockholm och satt och svor över alla andra bilister på motorvägen som körde bisarrt sakta. Efter ett tag började jag fundera om det kanske ändå var halt, så jag provade att koppla ur fyrhjulsdriften. Då först insåg jag hur halt det var, och provade att bromsa. Hjulen låste sig direkt, varpå jag sänkte tempot avsevärt.
Just fyrhjulsdriftens förmåga att accelerera och gå stabilt på halt underlag gör att man lätt kommer upp i högre fart än vad man skulle gjort med tvåhjulsdrift. Att då dessutom välja däck med sämre grepp verkar riskabelt.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Låter vettigt Nockenwelle, det blir dubbat.Varför jag egentligen undrade var för att BMW normalt leverar bilen med odubbade vinterhjul,(ev. kan det bli ändring på det till vintern) och i så fall avstår jag och skaffar andra hjul själv.
/A
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Första generaltabben jag höll på att göra med Quattron var att låta drivgreppet lura mig. 318:n visade ju med all önskvärd tydlighet att det var halt när man accelererade, så gjorde inte Audin blev jag varse. Fick stopp till sist, halvvägs ut i en t-korsning, som som tur var var otrafikerad. Då satt ändå halvbra Michelin dubbdäck på, med dubbfritt i samma skick är jag rädd för att jag hade gjort en utflykt i grönsakerna.

Sex på alla fyra, roligast så!
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Köp däck med dubbar. Runt Stockholmsområdet så är dubbarna välbehövliga, skulle nästan vilja säga att det är viktigare att ha dubbdäck i Stockholm än i Norrland pga temperaturen många gånger ligger runt 0 sträcket. Tänk dig själv förra vintern, många gånger det regnade med någon plusgrad för att sedan frysa till, i de läget är de dubbfria vinterdäcken nästan lika dåliga som sommardäcken.

Dubbfria däck ska man köra på snö, där fungerar de lika bra som de dubbade.
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
DUBB!!

Min pärla :-)

Länk
Jag kör utan dubb, saknar INTE dubbdäcken alls. Mycket bekvämare med friktionsdäck samt minst likabra om inte bättre i snö!

Is förekommer ju knappt här i sthlm samt att saltet tar hand om den. Och sen så spelar inte däcken så stor roll för säkerheten om man inte kan köra med respekt för underlaget.

MVH Erik
Jag kör utan dubb, saknar INTE dubbdäcken alls. Mycket bekvämare med friktionsdäck samt minst likabra om inte bättre i snö!

Is förekommer ju knappt här i sthlm samt att saltet tar hand om den. Och sen så spelar inte däcken så stor roll för säkerheten om man inte kan köra med respekt för underlaget.

Förra vintern körde jag halva denna med helt blankslitna 10 år gamla vinterdäck, det gick kanon. Det handlar bara om att anpassa farten efter tilgängligt grepp!

MVH Erik
Underkylt regn = superhalt och ingen snö som "förvarnar". I dessa lägen gäller bara dubb, allt annat är att lura sig själv!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.