AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.410

Fråga angående servopumpen

Är det någon som känner till hur servopumpen på en 328 E46 fungerar ? Går det någon rem från motorn som driver den eller får den ström någonstans ifrån ? Ett annat sätt att ställa samma fråga: när en servopump håller på att gå sönder, för den då ljud som är beroende av motorvarven (rem) eller konstant (el) ?

Min servopump (jag antar att det är den) låter som om någon skulle borra i plast med en elborr, och ljudet stiger (tonhöjden alltså, inte volymen) i takt med motorvarven och blir starkare då styrningen belastas.

Är det någon som vet vad som händer då servopumpen slutligen ger upp ?
Har du kollat så det inte saknas servoolja till styrningen? Brukar ge de symtomen du nämner. Kolla nivån på oljan och fyll på om det behövs.
På E36 är det ganska vanligt att det läcker kring slangarna till behållarna, inte dyrt åtgärda alls om det läcker där.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ja, jag har kollat oljan och det var tyvärr inte problemet :(
st
40
stch
520i Touring -92
Jag vill ta upp denna fråga igen! Vad är det som låter??
Jag har en 520 touring -92 som har samma symptom.Det är ruskigt irriterande. När jag känner på servo rören som går bak till nivåregleringen skakar dom , och jag misstänker att det kan vara detta. MEN......Vad är det?? Kan trycket vara för högt eller lågt eller nåt?? E det möjligt?
Tacksam för svar.

Ös på!
st
40
stch
520i Touring -92
upp!

Ös på!
st
40
stch
520i Touring -92
Upp + hjälp!

Ös på!
Var idag och bytte servopumpen på verkstaden, problem solved. Kostnad knappa 6000 kr. Billigt och bra :)
st
40
stch
520i Touring -92
Har du nivåreg. på din??
Är det helt tyst nu?
Mvh Jonas

Ös på!
Ingen nivåreglering på min bil. Ja, det är helt tyst :) Hoppas att det hålls så också, att det inte är något i bilen som orsakar onormalt slitage...
st
40
stch
520i Touring -92
ok, då skall jag jaga en ny pump!
Tack för svaren.

Ös på!
stch, såg ditt inlägg i 5-serie forumet. Ifall den inte hörs ut är det nödvändigtvis inte servopumpen (inte styrningspumpen i alla fall). Min hördes mindre inne i bilen än utanför, och bäst av allt ifall man öppnade motorhuven.
st
40
stch
520i Touring -92
Jag blir galen :(

Ös på!
Perret: Vet du vad bara pumpen utan arbete kostade?

/Micke
Pumpen kostade lite drygt 500€, i Finland alltså. Vet inte vad den kostar i Sverige. Därtill kom arbete för ca 100€.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.