AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
609

Tips vid bakdämpar demontering.

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Antar att jag inte är den ende som det inte funkade med en "karatespark" vid lossning av undre fästet, som så vackert beskrivet i mekartips. Inte ens tunga släggan förmodde den kärvande tappen att lossna, gummit gör att slagen dämpas.
Så har du tänkt att byta dämpare så gardera dig med en avdragare typ Biltemas 19-1124 för en kostnad av 29.90kr.
Ta loss undre skruven och borra en centrering för avdragaren och återmontera den med lämpligt utstick, nu är det bara att använda avdragaren för att med lätthet demontera dämparen!

W
Det lät trevligare än gassvets, svett och slägga som krävdes på min ena dämpare :)

____
Reach the door with a breath and a scream.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Skulle vara bra om detta tips kom med i Mektipset kanske, ett litet tillägg till mektipset?
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Har mailat om det.

Hade jag fått detta tips hade jag sparat 3 timmar slag med enda resultat en sönderslagen dämpare och återmontering utan byte.

Funkade bra, kan inte svära på just biltemas avdragare passar för den jag använde fanns på plats men var märkt 75mm kanske 100mm är ett säkrare köp.

Det är helt klart skön makt med en avdragare.

De nya dämparna gled in utan bekymmer, smorde med lite pasta för nästa som skall byta om +30000 mil.

W
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det blir en väldig brytning på fästet nertill om man har bilen hissad bak när man byter. Dämparen lossnar lättare om man sprutar på mycket WD40 i nedre fästet och sedan lossar det övre fästet innan man ger sig på det nedre fästet. Det fungerade bra för mig. Lossnade direkt.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Då var dina troligtvis inte fastrostade.
Och som du säger, övre fästet demonteras först precis som mektipset säger.
Mitt tips med avdragare behövs inte om dämparen inte fastnat, men att starkt tips det är att ha införskaffat en avdragare för 30kr innan man upptäcker detta med halva bilen demonterad.

Tre timmar med 5kilos släggan(gled ut 3mm) och sedan 2 veckor med krypande rostlösande olja gav den ändå motstånd mot avdragaren. Inte ens Bruce Lee hade sparkat loss den dämparen.

W
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ett "enkelt" och bra sätt att lossa dessa dämpare är att ta en lämplig homogen stång eller en bult liknade den som sitter där och bara trycka in den i hylsan i dämparen utan att skruva fast den på gängan, sedan tar man en slägga av lämlig storlek och slår på änden av stången/bulten i bilens längdriktning, ena gången framåt, andra gången bakåt, o.sv.

Då lossnar den, garanterat.

Och låt den sitta kvar på en mutter upptill tills den lossat där nere, avlasta bara med en domkraft på bärarmen!

Och att bara slå på dämparen hjälper föga då gummibussningen tar upp all kraft som du tillför och hylsan kommer aldrig ut om den inte nyligen varit demonterad.

Vid monteringen sedan så kom ihåg att lägga på lite kopparpasta/aluminiumpasta så går det lättare nästa gång!

///Magnus
tack för tipset.
ska byta dämpare och fjädrar på min 525:a. E-34
om någom vecka. var idag och hämtade nya grejor på autoprodukter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.