|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag vill ha lite råd av riktiga BMW-experter. Har haft bilen avställd i 6 månader och batteriet var tomt. Hann precis ladda det och varmköra min BMW750 innan besiktningen. CO 0,6 CO2599 0,6 HC 378 Lambda 1,01 När jag köpte bilen i höstas så sa säljaren att den hade läckt olja för oljetrågspackningen var trasig (som han då lagade). När jag gasar hårt på höga varv (5000-) så blir det blårök. Kan det vara vevhusventilerna som gjorde att packningen blåste sönder och som nu gör att jag får blårök resp hög hc-halt? Eller är det troligare att den höga HC-halten beror på "dåligt" rebootad styrbox? Läcka vid insug? (Hade borta en gummidamask till insuget i höstas) Andra förslag? Mvh drpasi | |
Paap Reeder |
Hej! Läcka efter LMM ger direkt höga HC. Styrboxen tror jag inte på men visst kan du reboota den en gång samt nolla spjällen. Kan alltid vara bra att göra det ibland. Har den stått länge kanske insugspackningarna börjat tröttna på sina uppgifter - testa med startspray. Vevhusvent kan också spela sina spratt. Lossa infästningen till insugsbälgen och testa om du kan blåsa genom vevhusvent. Fungerar vevhusvent är det inte troligt att blåröken kommer som en följd av yttre fel. Blårök ger direkt högt HC. Blårök kan bara uppkomma genom förbränning av olja. Olja i cylinder kan komma från ringar eller ventiler. Undantag spricka i toppkn. Läcker avgasventilen olja kan den blåryka även genom att utblåset tänder oljan som runit ner genom ventilskaftet. MVH /// Paap R |
|
Tack för ditt svar, Paap! Ett förtydligande : - inte mycket till blårök på låga varv, lite kanske, men innan oljetrågspackningen byttes så rykte den absolut ingen blårök och gick igenom besiktningen med bra värden. Därför tror jag på ventilerna, men jag skall testa att blåsa genom dem, som du rekommenderade. Hur "nollar man spjällen"? Tänkte att mina åtgärder skulle bli - Tändstift, kolla insugningsläckor, oljebyte, vevhusventilsbyte, reboot och sedan en rejäl långtur. Mvh drpasi PS Detta forumet är guld värt! Kunnigt folk och bra tips DS |
|
Paap Reeder |
.... jo 1:an till > 5000 rpm ... släpp gasen och motorbromsa till 0. Gör så tre ggr i följd. Låt motrn gå på tomg i 5 min. Sedan är spjällen synkade. MVH /// Paap R |
|
Tack! :-D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.