AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.449

Kan man byta kondensor själv?

Pi
9
Piggelin
523i Touring -00
Hade inne min e39 523 T -00 på AC-koll. De konstaterade en läcka i kondensorn(Aj,aj,aj!!). Kvallen på kondensorn verkar ju inte hålla BMW-standard. Man förväntar sig ju att en sån sak ska hålla längre än fyra år.
För att byta kondensor, torkfilter och fyllning ska dom ha 7600:-. Jättekul!
Nu undrar jag om man kan komma billigare undan.
Kan man byta kondensor själv?
Någon som har gjort detta?
Är det ett svårt ingrepp?
Är det snabbkopplingar eller måste anslutningarna lödas?
Var får man tag i en billig kondensor?
Är det lönt att köpa på skroten?
Måste man verkligen byta torkfilter och i så fall varför?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är du händig kan du byta kondesorn själv.
torkfiltret "förstörs" om det kommer i kontakt med luft ganska fort. Så har systemet varit helt tomt eller öppnat, så bör det bytas det är en liten kostnad i det stora hela och ska bytas direkt i samband med provtryckening och fyllning av systemet.
Och inte göra detta kan ge frysning och isbildning i systemet om man chansar.
Det är "trabant" kvalitet på allt vad som gäller AC oavsett bilmärke, då det är "samma"(fåtal)tillverkare av pryttlarna.
Det du kan spara peng på är att byta kondensor själv, och lämna resten till en AC firma för provtryckning, byte torkfilter och fyllning.
Jag vet att "Gasar-Magnus" här på forumet nyss bytt på sin 523T-97 men jag kommer inte ihåg vad han fick ge för en kondensor.
Sök hans profil och mejla honom.
2000-3000 är normalpris beronde på bilmodell.
7400 är i högsta laget, en firma med hög timpenning??
Det kan löna sig att kolla med flertalet kylfirmor som är fordonsackrediterade. 6000-6500 brukar vara normalt för en firma med en timpeng på 450+moms.

///MVH Hasso
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Fel på AC:n orsakas till 99% av läckage i kondensorn. Den sitter ju väldigt utsatt för Salt och stenskott. På vintern far dem väldigt illa av detta. Jag brukar ta högtryckstvätten och spola rent kondensorn ordentligt efter en "salt" körning. Jag har även fettat in kondensorn lite.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vilket fett har du använt, jag skulle oxå vilja göra detta, har du plockat bort hela framstöten (om det är din 540 du pratar om)?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej, den kör jag inte på vintern. Det är 525tdsT jag gjort det på. Japp, jag hade lös främre stötfångaren då jag gjorde detta. I samband med att jag bytte helljuslyktorna. E39 är ju lite annorlunda. Men tds:en hade en väldigt liten kondensor, enkelt att komma åt. Jag använde vanligt universalfett. Kan nog få upprepa behandlingen igen.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Trevligt då får jag prova till sommaren, strax innan det börjar bli kalt, så ska jag gå genom bilen.. "rost" skydda lite här och där.
På www.touringklubben.com kan man läsa mer om vad det kostade mig i denna tråd: Länk

Passa också på att läsa om E61 som Touringklubben provat....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
väcker en gammal tråd lite:

Kan det skada (ex. nedsatt funktion) om man FÖRSIKTIGT duschar kondensorn med tunnflytande rostskyddsmedel?

Jag brukar göra det på dess gavlar och rören till o från men det bästa vore innan vintern att spraya hela?

Någon som har gjort det kanske?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det tror jag inte att det gör, polaren som byter sådan i parti och minut brukar duscha på dom på utsatta ställen med något väldig tunt flytande waxrostskyddsmedel men det får inte bli för mycket då värmeavledningen inte får minskas. dvs användes med förstånd.
Sedan vet jag att han har klarlacket en del nya, innan dom monteras, blir ju också ett tunt skyddsskickt med gott resultat.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ja, jag tänkte köra någon snällare variant av waxbaserad rostskyddsmedel, ej superpenetrerande!

Försiktigt som sagt, tror att ställen nära gavlar, botten är extra utsatta -där skiten kan samlas, likaså baksidan där turbulensen uppstår (likt bakluckaeffekt)

Ska prova i helgen..
Al
18
Alpine
330IA M-sport 06
Tänkte störa lite

Ska Byta kondensor på min 540 -93 i helgen
Torkfiltret skall också bytas men vet inte placeringen riktigt
Någon som har en bra idé

Ni skrev att torkfiltret skulle bytas i samband med provtryck/fylln
Tänkte byta allt nu och fylla till våren

Tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Meningslöst att byta ett torkfilter utan att fylla ac.
Det förstörs i kontakt med syre.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Alpine: varför inte plocka av kofångare, grill mm., byt kondensor, köp torkfilter (om du nu kan få tag i det billigare än ac firman) o kör dit med nedplockad front = då behöver de bara provtrycka, byta filtret o fylla!

Torkfiltret sitter ganska lättillgängligt på höger sida längst fram under lysena på min = om de behöver byta det = piece of kake!
Al
18
Alpine
330IA M-sport 06
Hur byter man torkfiltret utan att komma i kontakt med syre
Borde komma i kontakt med syre när man skruvar dit anslutningar ( Har inte kollat så mycke på hur filtret ser ut)

Borde kanske köpa en service handbok

Åter till min första fråga:
Någon som vet var filtret sitter

Ursäkta min okunskap Har precis köpt bilen
Al
18
Alpine
330IA M-sport 06
För det första:
Förlåt att jag snodde tråden

Sorry FD-Ormen att jag inte kolla på vad du skrev innan jag började gagga om var filtret sitter ( Borde vara samma på min)

Har en kusin som äger en AC firma problemet är att han bor 30 mil ifrån Därför skulle det vara skönt att ha allt gjort så han bara kan fylla när man kommer ner
Problem är till för att lösas

Tack för hjälpen
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Alpine:

Länk

Länk

/RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!\
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ser du filtret längst ned till höger?

/RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!\
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.