|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Deliq |
>bjoerk Hon är medveten om sina begränsningar, så ja, det är ju ett bra tecken on något. Men hon har svårt att placera bilen där den bör befinna sig, kör på fel växel och brister i uppmärksamhet, så nej, hon är ändå ingen bra förare. M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
På tal om 65+ och Nissan Micra... Länk Det här har händt flera gånger där jag kommar från. Gamla människor som inte fattar hur nya vägar fungarar. (Säger INTE att yngre förare är bättre, vill bara belysa en svaghet hos gamla i trafiken) "If you have to ask, you can't afford it" Mvh Eivind |
|
|
Både gamla och unga är högriskgrupper. De gamla håller dock ner riskerna genom att undvika att köra vid dåliga förhållanden. Dessutom är de generellt försiktiga eftersom de vet att reaktionerna inte är var de en gång varit. Unga förare exponerar sig mer för fara. De har även bristande erfarenhet och ofta övertro på sig själv som bilförare (gäller främst killar). Detta sammantaget gör att det inträffar mer olyckor med ungdomar som förare. Försäkringsstatistiken talar sitt tydliga språk. |
|
| Bra för sig själv men inte för andra som följer trafikrytmen ponera att du kör på en 110 väg och hon ligger i 90 hur många inbromsningar blir det inte för bakomvarande bilar.! jag säger inte att dom är dåliga. Utan bara att dom är lite försiktigare, man ska vara försiktig i trafiken självklart!! men det måste finnas gränser man kan inte sitta i en kvart och kolla vänster efter bilar som inte ens är där. och inte heller ligga 30 på en 50 väg eller 50 på en 70 för bara för att hon gör det betyder det inte att alla andra gör det.! | |
|
I Danmark viser div. undersøkelser og statistikk at spesielt eldre er tydelig representert i statistikken over bilulykker (högriskgrupper). Länk "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
AB har ju samma trovärdighet som Gudrun Schyman när hon pratar om skatter. Likaväl som kungen gjorde en "vansinnesfärd" så är äldre män bättre förare än unga män. Möjligen försiktigare, MEN det i kombination med bristande uppmärksamhet och värdelös simultanförmåga är ingen höjdare. Jag har sett fler äldre än yngre män som gjort fullkomligt vansinniga manövrar, nästan alltid pga bristande uppmärksamhet. Och då är det JAG som fått rädda dem ur olycksstatistiken genom att vara uppmärksam. Sen finns det ju givetvis idioter inom alla åldersgrupper, det tänker jag inte förneka. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Brukar vanligtvis inte läsa skröåtidningar som aftonbladet just för att deras artiklar sällan har nått med verkligheten att göra. Säkert finns det en del "äldre" kvinnor som kör försiktigt och vettigt men att den gruppen skulle vara den bästa tror jag inte en sekund på. mvh/Richard Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! ;) |
|
| Jag orkar inte bry mig vad Aftonbladet skriver vad gäller såna artiklar, tar jag på lika stort allvar som om "Se & Hör" hade skrivit det. Blir mer o mer en skittidning. | |
|
Det enda som är meningsfullt är ju att mäta krockar/incidenter per körd kilometer. Det var ju så man i Norge kom fram till att män kör bättre än kvinnor, eller iaf är mindre olycksbenägna. Att mäta krockar/incidenter per person och år ger ju uppseendeväckande resultat men har ju inget med olycksbenägeheten att göra. Dvs, om man kör väldigt lite så skall det ju mycket till för att lyckas med att krocka ofta. Fast jag vill nog haka på några av de föregående inläggen lite och hävda att många av dem som är under 25 har åsikter om de som är över femtio eller mer som är sorgligt illa underbyggda. Min farsa fyller 75 i år och både han och de flesta av hans jämnåriga polare kör både hyggligt mycket och riktigt bra men ganska ofta defensivt. "Idioter skall man ha framför sig" har varit farsans motto i trafiken i alla fall de senaste trettio åren och har blivit mitt med. De som kör aggressivt (dvs illa) på allmän väg är ofta de yngsta förarna och de tenderar att bli provocerade av de som kör defensivt oavsett ålder. Därmed inte sagt att vare sig alla äldre kör bra eller alla yngre illa, nog finns det exempel på båda så det räcker. För övrigt anser jag att Aftonbladets trovärdighet i största allmänhet är nära noll, i synnerhet när det gäller att tolka och persentera relativt komplicerade sammanhang. Det verkar viktigare att kunna publicera något uppseendeväckande utan större eftertanke än något ordentligt undersökt och genomtänkt. Tur att det finns riktiga tidningar också! Mvh Björn Länk |
|
|
Vill bara understryka att jag gjorde inlägget utan att lägga ngt värde i hur äldre respektive yngre kör. Det jag har varit ute efter är att få höra era kommentarer i ämnet då jag ibland kan känna att forskarvärlden befinner sig förlångt från den verkliga världen. Eller som det står vid en gångtunnel när man lämnar Växjö universitets Campusömråde: "Välkommen till Verkligheten!" |
|
|
En sak har kommit bort när man hävdar att äldre är 'säkra' förare tack vare försiktig körstil: Vissa 'gubbar' framkallar riskbeteende hos medtrafikanter, genom att totalt strunta i att vara smidiga och 'hålla undan för de som vill och klarar av att köra fortare än de själva. Att bli hindrad av en 'gubbe med hatt' ursäktar förvisso inte vansinnesomkörningar, men te x är även en vettig, motiverad omkörning ett riskmoment, särskilt om den omkörde medvetet eller omedvetet försvårar manövern. Det händer också irriterande ofta, att s.k. försiktiga förare inte har särskilt god trafikuppfattning, och kör ut på en större väg i maklig takt utan att uppfatta att trafiken där kommer att hinna upp och förmodligen köra om. Vems är felet om det smäller då? Och vem har ursprungligen orsakat situationen? /// Gunnar E. |
|
Deliq |
>balmgrem Att mäta incidenter per körd kilometer är omöjligt. Finns ingen som vet hur många "nära olyckor" som inträffar dagligen i trafiken. Säkerligen fler än vi vågar gissa i våra mest pessimistiska stunder... :-( De flesta erkänner inte heller ens för sig själva när de begått misstaget som föranlett incidenten. M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Little Goddess: Jag är själv forskare och vill nog försvara forskningen. Bra forskning befinner sig aldrig långt från verkligheten. Dålig forskning kan däremot vara frikopplad från verkligheten. Tyvärr är det akademiska filtret ofta alltför grovmaskigt. Jag har själv, i efterhand, granskat en del doktorsavhandlingar (från kända universitet som Oxford och Kings College) och funnit hårresande brister, men som trots detta slunkit igenom och blivit godkända. Överlag tror jag vi behöver mer forskning, inte mindre, även när det gäller trafiksäkerhetsfrågor, men om en sådan ökning sker på bekostnad av kvaliteten på forskningen är knappast något vunnet. Alternativet till forskning är knappast bättre. |
|
| Har sagt det förr med statistik kan man ljuga om vad som helst.Enda anledningen till att kvinnor 65+ är säkrare är väl att dom på sin höjd kör några 100 mil om året för att köpa mjölk i någon närbutik.Men är det någon som gör någon idiotgrej och kör ut mitt framför en vid stopplikt eller liknande så är det pensionärer.I våras när jag körde med släpkärra så var det ett äldre par i en riskokare som gjorde en idiotomkörning i en skymd kurva och ändå höll jag laglig hastighet och hindrade inte dom precis.Det dumma var att jag skulle svänga av vägen 50 meter senare | |
| I notisen står det att läsa att utredaren påstår att äldre förare, och då speciellt kvinnor, utgör en mindre risk en andra grupper. Unga förare är en betydligt större risk sett ur ett trafiksäkerhetsmässigt perspektiv. Jag ser inga som helst felaktigheter i det påståendet. Om det sedan beror på att de kör lite eller ej spelar ingen egentlig roll då vägverket vet att de inte skall lägga resurser på att få ner dödligheten bland äldre förare. Istället bör det satsas på att få ner dödligheten bland unga förare. En grupp som kör mer än pensionärerna och exponerar sig mer för fara. | |
| Som jag sagt tidigare i den här tråden, rätt sammanställd statistik ljuger inte. Men en insamlad statistik kan inte svara på vilken fråga som helst. bjoercks kommentar ovan illustrerar detta. Vilken statistik man bör ta fram beror på vilken fråga man vill ha svar på. Om sedan personer (eller media) som endera saknar tillräcklig kompetens eller som har dolda avsikter använder statistiken på ett olämpligt sätt skall inte statistik som sådan lastas för. Man kan inte ljuga om vad som helst med statistik, man kan möjligtvis lura i okunniga eller lata personer vad som helst. Det behövs mer statistik (som är tillräckligt välgjord), inte mindre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.