AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.067

Vad säger vi i verkligheten om det?

Sida 1 av 2
Hittade just detta i AB. Länk
Undrar bara vilka tankar ni har om det?

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Måste bara älska aftonbladet... med artikelinnehåll som säger:
"Statistiken visar att äldre inte är vållande till fler olyckor än andra åldersgrupper..."

hur lyckas dem sätta rubriken "Äldre kvinnor bäst bilförare"

men men iofs kan man ju med statistik bevisa och motbevisa precis vad som helst....
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har sagt det förr, men tar det igen: Med statistik kan man inte bevisa vad som helst. Däremot så är väldigt många (särskilt bland de som kommer till tals i media) uppenbart inkompetenta när det gäller insamling av data, undersökande av statistiska samband, samt analys av dessa samband. Statistik är nog en absolut nödvändighet för att bena ut den typen av frågor som artikeln berör, men rent allmänt: statistik som presenteras i aftonbladet, utan en noggrann redovisning av hur den insamlats, bearbetats och analyserats, kan man inte ta på allvar. Å andra sidan, hur mycket av allt som skrivs i kvällstidningar, vare sig det är statistik eller något annat, kan man tillmäta särskilt stor trovärdighet?
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Det här är nåt av det mest idiotiska jag har läst! Men, iof inte första gången AB skriver nåt i den stilen..
Förare över 65 år kör saktare änn majoriteten: mao skapar farliga situationer och fula förbikörningar.

Det står hällre ingenting om hur ofta förare över 65år skapar andra farliga situationer och HUR nära dom är å krocka.
Står ingenting om alla som måste nödbromsa pga senila människor. Säger inte att alla över 65år är hopplösa trafikkanter, men det finns mycket som ligger bakom en undersökning/statestik.

"If you have to ask, you can't afford it"

Mvh Eivind
det finns lögn, förbannad lögn och statistik när vi pratar om lögner ;) sen så kör väl knappt kvinnor 65+ så mycket eller rätta mig om jag har fel?!. desto mindre folk/åldersgrupp i farten desto lägre olycksstatistik kna man ju tycka. och sen håller jag med eivind om deras körsätt, hur ofta har man inte i aggression kört om en 65+:are som slickat mittlinjen i 75 på en 90-väg osv.........

_
Missa INTE BMW CS Norrträff den 5 juni Länk
65 åringar kör bättre?! åldern tar ut sin rätt man ser sämre hör sämre och är inte ens hälften så snabb som dom skulle vart för 20 år sen :)
Aftonbladet är inte direkt kända för artiklar med korrekt information som speglar verkligheten - men å andra sidan vilken tabloidblaska är det?

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Frågan är ju om de räknat på hur många av dessa kvinnor på 65+ som verkligen kör bil fortfarande trots körkort? Jag skulle gissa på att gubbarna kör i en majoritet av bilfärderna, då visar ju också statistiken därefter. Sån här stitistik säger absolut ingenting.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Den bästa bilföraren borde vara kring 40 år. Fortfarande hyffsad fysik, gott om omdöme och stor erfarenhet. Unga faller igenom på de två sista punkterna medan de aldre faller igenom på förstnämnda.

Och återigen, detta gäller för ålderskategorier i helhet och inte för enskilda individer. Det finns säkert en eller två artonåringar som har omdöme... :-)
dock inte jag iaf kan jag smyga in med :( men men inte totalt körd i nöten heller :))) lite vett har man
Fick just praktexempel på att kvinnor +65 inte kan köra. Kör gatan fram mot ett stop. Till höger om mig finns apotek och vårdcentral. Från stoppet kommer en äldre dam i en Fiat Lupo körandes från höger in på "min" gata. Hon är på väg mot apoteket och fortsätter sin höger sväng. Medan jag i det närmaste förlorar framtänderna mot ratten så ler hon glatt och vinkar och håller i förbifarten på nästan köra över ett par gångtrafikanter. Som tur var så hann jag stanna och de hoppa undan!!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag skulle vilja se min mormor hantera bilen på sjöisen nästa vinter!

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tror faktiskt det kan ligga lite sanning i detta. Gamla (sura) gubbar som tror att de fortfarande är 40, de ska minsann gör på samma sätt som de alltid gjort och ingen ska tala om för dem hur en slipsten ska dras! Medans äldre tanter kanske är lite mer ödmjuka och har insett att de inte är några älerta partypumor längre och därför tar det mycket försiktigt i trafiken.

Just eftersom min mormor inser att hon inte är superhaj på att hantera bilen på sjöisen nästa vinter så ger hon sig inte ut och kör där, och är därmed betydligt säkrare än den 19-årige rallyförar-wannabe:n som tror att han kan allt och använder almänna vägar för att visa det.

Tycker att väldigt många här blandar ihop saker. Att vara säker i trafiken handlar inte bara om vem som reagerar snabbast och kan häva värsta sladden. Den riktigt säkra föraren sätter sig inte ens i en situation där han/hon behöver kunna häva en sladd.

Uttalande som "hur ofta har man inte i aggression kört om en 65+:are som slickat mittlinjen i 75 på en 90-väg osv" visar bara att personen som gör omkörningen har svårt att kontrollera sina känslor i trafiken och har ett riskbeteende.

Jag har inga som helst problem att tro på att gamla tanter i Nissan Micra är betydligt säkrare i trafiken än unga killar i M3.

/Micke
Micke: Som att välja mellan pest eller kolera...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Du har alldeles rätt micke. Vad jag menar men som ju inte framgår är att man inte ska behandla ihop begreppen "bra" och säker".

Dessutom lär denna dära "statistiken" vara helt fucked upp!
Och vara baserad endast på vilka åldersgrupper som är inblandade i trafiken. Men det framgår kanske inte att Agda 67 kör 200 mil om året medan Benny 23år kör 1800 mil om året.
Således utsätts ju Benny för fler risker i trafiken än Agda.

Jag kan aldrig tänka mig att en skandalblaska som Aftonbladet tar upp och berättar om hur de gjort undersökningen. Eller hur institutet som gjort undersökningen har gått till väga. Aftonbladet vill bara sälja till alla tröga som inte kan tänka själva.

Men min mormor kör kanske på sin höjd 4-5 mil i veckan (på sommaren!) Hon kör VARKEN säkert eller bra.
För övrigt har mormor faktiskt en Nissan Micra! Haha!

mvh
Begreppen bra och säker kan definitivt blandas ihop eftersom de intimt hör samman. Du får gärna förklara för mig Stavros hur en bra men inte säker förare kör. Eller, för all del, vice verca.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För en tio - femton år sedan presenterades "statistik" med likartat innehåll. Efter ett tag kröp det fram att orsaken till att äldre var inblandade i färre olyckor var just att de körde mindre. Bland annat framkom att de ofta lät bilen stå om väglaget var dåligt. Det sistnämnda kan man ju göra om man inte har ett jobb att sköta, barn att hämta på dagis eller andra sysslor som ofta kräver bil.
Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är en "bra" bilförare. Personligen anser jag att Michael Schumacher är en bättre förare än jag själv, trots att han kraschat åtskilliga gånger sedan han började köra F1, medan jag under samma period inte haft värre olyckor än att kollidera med ett rådjur.
Ingen har väl ensamrätt på att definiera ordet "bra" bilförare. När det gäller "säker" bilförare tror jag dock att erfarenhet, gott omdöme och försiktighet är betydligt mer värt än snabba reflexer och förmåga att häva sladdar.
När det gäller statistik inom detta område måste man också komma ihåg att det är lite skillnad på gårdagens pensionärer och morgondagens. Om jag jämför med min farfars generation så är det personer som vuxit upp med få bilar, gles trafik och som sällan lade särskilt många mil per år. Den generation som nu börjar gå i pension har däremot kört betydligt mer bil. Det skulle inte förvåna mig om dessa förare är mindre riskmoment, under många år framöver, än nyblivna körkortsinnehavare.
Analysen ang AB håller jag helt med om.

Jag blir mest trött över alla som sätter igång och tjatar om hur värdelösa gamla är för att de reagerar långsamt, "tvingar" andra att göra vansinnesomkörningar osv.

Det finns så många beteenden i trafiken som är farligare än att ha långsam reaktionsförmåga.

/Micke
Deliq
Min mor som precis klassar in i kategorin, bidrar till en positiv statistik...

Hon kör försiktigt,
kör nästan aldrig när det är mörkt eller dåligt väder,
kör aldrig för fort,
har aldrig krockat,
kör max 250 mil om året.

...men INTE F-N kör hon bra...

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Deliq: En person som kör försiktigt, nästan aldrig för fort, har självinsikt och aldrig har krockat måste väl ändå tillhöra kategorin bra förare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.